Pred prehitevanjem vozila se mora voznik prepričati, da to lahko stori varno, nato pa prehiteti brez oklevanja. Po končanem prehitevanju se mora čim prej vrniti na desni prometni pas. Vožnja po levem prometnem pasu je lahko nevarna tudi zaradi morebitnega srečanja z vozilom, ki po avtocesti vozi v napačno smer. / Foto: Gorazd Kavčič

Vožnja levo je tudi prekršek

Vse več voznikov uporablja levi prometni pas za vožnjo po avtocesti, ki je sicer namenjen prehitevanju. Taka vožnja pa zmanjšuje pretočnost prometa, zmanjšuje hitrost vseh vozil, kar vodi do zastojev in nevarnosti naleta vozil.

Anže Albreht, ustanovitelj Zavoda Reševalni pas, je ob tej priložnosti pozval vse voznike, da se ob kakršnemkoli zastoju ne glede na razlog avtomatično z vozili umaknejo na skrajno levo na prehitevalnem pasu in skrajno desno na voznem pasu (tudi na odstavni pas) ter na ta način ustvarijo reševalni pas. »Reševalni pas rešuje življenja tudi v prometnih konicah,« je poudaril.

Ljubljana – Levi pas na avtocesti je namenjen samo prehitevanju, sicer pa moramo voziti po desnem, voznem pasu. Kljub temu se več voznikov vozi po prehitevalnem pasu, četudi je vozni pas prazen, kar je prekršek, ki se kaznuje z globo 150 evrov. Poleg tega se zaradi neupravičene vožnje po levem pasu posledično zniža hitrost vseh voznikov, v času prometnih konic pa se promet večkrat celo ustavi, kar povečuje tveganja nevarnosti naleta vozil. To so glavni razlogi za novo preventivno akcijo Vozi desno, prehitevaj levo! za ozaveščanje voznikov o pravilni vožnji po avtocesti, ki jo je Agencija za varnost prometa (AVP) pripravila v sodelovanju s policijo, Darsom, Zavodom Reševalni pas in raziskovalcem trajnostne mobilnosti Andrejem Brglezom. V okviru akcije bodo voznike na avtocestnih počivališčih po vsej Sloveniji ozaveščali s posebnimi zloženkami, od decembra dalje pa jih bodo razdeljevali tudi na bencinskih servisih ob nakupu vinjete. Skupaj bodo razdelili 45.000 zloženk.

»Vsi, ki se dnevno vozite v jutranjih in popoldanskih konicah, ste priča vsakodnevnim zastojem, ki jih imenujemo fantomski zastoji in povzročajo veliko nervoze in konfliktnih situacij med vozniki. Zaradi velike gostote prometa pa nastanejo tudi zaradi prekratke varnostne razdalje, stalne menjave pasov, ko so drugi vozniki prisiljeni zmanjšati hitrost, potem tudi zaradi stalne vožnje po levem pasu, poznega zmanjševanja hitrosti pri dohitevanju vozil ... V njih se znajdemo tako med tednom kot tudi ob koncih tedna, ko je prehitevalni pas vedno zaseden z vozili, tudi ko ni tovornih vozil. Vozniki raje vozijo po levem pasu kot z zmanjšano hitrostjo po desnem pasu, z željo po hitrejši vožnji na levem pasu vztrajajo vse do svojega cilja, medtem ko na desnem pasu v nekaj stotih metrih ali celo kilometrih ni nobenega vozila. To ni prav in ni odgovorno,« je opozorila v. d. direktorica AVP Vesna Marinko. »Pod črto najbolj trpi pretočnost prometa, saj oba pasova nista najbolj optimalno izkoriščena,« je poudarila.

Mnogo nesreč zaradi naletov

T. i. fantomskim zastojem se lahko izognemo z upoštevanjem ustrezne varnostne razdalje, torej s pravočasnim prilagajanjem hitrosti vožnje prometnemu toku in spremljanjem dogajanja prometa tudi daleč pred seboj. Zelo pomembno je tudi, da vozniki čim manj vozijo po levem pasu, menjavo prometnih pasov pa izpeljejo brez vrivanja v kolono, saj s slednjim ogrožajo vse udeležence v prometu, v skrajnem primeru pa v takih primerih pride tudi do naleta vozil. Žal je v zadnjih petih letih zaznati prav trend povečanja števila naletnih trčenj na avtocestah, ki so lahko tudi posledica fantomskih zastojev. Od skupno 1956 prometnih nesreč v lanskem letu na avtocestah se jih je 515 (26 odstotkov) zgodilo zaradi naletov vozil.

Vodja sektorja prometne policije na generalni policijski upravi Ivan Kapun je povedal, da tudi policija opaža, da vozniki po avtocesti pogosto vozijo kar po levem prometnem pasu in se ne vračajo na desni pas, kar je prekršek in je zanj predpisana globa. Poleg tega se velikokrat zgodi, da je prometni tok na desnem pasu hitrejši, kar voznikom povzroča težave, saj se zmanjšuje pretočnost prometa in nastajajo zastoji. Med udeleženci se pojavi slaba volja, kar lahko spodbuja bolj nestrpno vožnjo, vse to pa zmanjšuje varnost udeležencev cestnega prometa. »Slovenski policisti bomo v preventivnih aktivnostih sodelovali z nadziranjem takega početja,« je napovedal. »Predvsem z vozili Provida bomo spremljali take prekrške in v prvi meri, če bo možno, tudi opozarjali, v skrajnih primerih pa izrekali globe,« je dodal.

Uigranost najhitrejša rešitev

Na Darsu ocenjujejo, da je ustrezna uporaba voznih pasov na avtocestah in hitrih cestah zelo pomembna, saj ob upoštevanju drugih prometnih pravil prispeva k pretočnosti in varnosti v prometu, je razložila Nataša Kovše iz Službe za upravljanje prometa in prometne varnosti. Njihovo priporočilo je, da naj se vozni pas uporablja predvsem pri zmerni gostoti prometa oziroma vse dotlej, ko je to možno. V pogojih izredne gostote vozil ob jutranjih in popoldanskih prometnih konicah pa vozniki nimajo možnosti vračanja s prehitevalnega na vozni pas. Dars sicer namerava preventivno vsebino pravilne vožnje po avtocesti izpisovati tudi na svojih informacijskih SPIS-portalih, testno jih bodo začeli izpisovati na gorenjski avtocesti na portalu za priključkom Vodice, je napovedala Kovšetova.

Ob izraziti rasti prodaje avtomobilov v zadnjih dvajsetih letih, ko ima trenutno že vsak drugi Slovenec svoje vozilo, na drugi strani pa se srečujemo tudi z zelo neaktivno in neambiciozno politiko pri iskanju trajnostno naravnanih rešitev, vsakodnevni zastoji na avtocestah ne smejo biti za nikogar nobeno presenečenje, ugotavlja Andrej Brglez. »V tem trenutku je rešitev, vsaj najhitrejša in najcenejša, v uigranem sodelovanju optimalne uporabe obeh varnostnih pasov,« je opozoril. Njegov nasvet tako je, da lahko potovalni čas hitro in za nič davkoplačevalskega denarja skrajšamo že zgolj s spremenjenim vozniškim slogom. »Če povem najbolj enostavno: kolona se ne sme ustaviti. Ali se bomo vsi skupaj peljali 50 km/h ali pa se nihče ne bo peljal 90 km/h,« je razložil.

Oddajte svoj komentar

Kranj 4°

pretežno jasno
vlažnost: 82 %
veter: S, hitrost: 11 km/h

-2/12

nedelja

0/11

ponedeljek

5/8

torek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

 

 

 

 

 

PRIREDITVE / Šenčur, 22. april 2024

Umovadba

RAZSTAVE / Škofja Loka, 22. april 2024

Razstava risb Petra Jovanoviča

RAZSTAVE / Jesenice, 22. april 2024

Razstava Helene Vidmar

IZLETI / Kranj, 23. april 2024

Kolesarski izlet DU Kranj

OBVESTILA / Naklo, 25. april 2024

Izobraževalna platforma Digiagri

IZLETI / Šenčur, 27. april 2024

Bevkov vrh, Ermanovec

 

 
 

 

 
 
 

Za pravico do groba in spomina / 11:08, 20. april

Ppopraverk:
Premiera dokumentarnega filma bo ob 17. uri.

Za pravico do groba in spomina / 09:52, 20. april

Da se izognemu nadaljevanju povojnim tabu temam, je treba članku dodati:- Ministrstvo za kulturo kljub dopolnitvam in dodatni obravnavi zavr...

Subvencija tudi za e-kolesa / 08:17, 18. april

Glede na hitrost birokratov bodo subvencije verjetno pripravljene tik pred smučarsko sezono.

Za pravico do groba in spomina / 10:49, 16. april

Za 70% SLO populacije je to drugorazredna tema. Slovenci radi mečejo v brezna in jame kar jim je viška v kleti in okoli hiše. Takrat so bili...

Za pravico do groba in spomina / 19:13, 15. april

Cerkev in Dežman bodo še trdili, da so se domobranci borili za svobodno Jugoslavijo. Kaj pa če bi še pogledali koliko gorja so naredili sami...

Neznanka vstopila v odklenjeno stanovanje / 19:09, 15. april

Stari časi, ko si pustil odklenjena vhodna vrata v stanovanje in šel brez skrbi naokoli, so že zdavnaj minila. Ampak nekateri se teh navad ne morejo znebiti, potem je pa groza.

Če operater konča v stečaju / 19:07, 15. april

Sam se v ta predlog za stečaj ne vtikam, ker enostavno ne poznam dobro situacije. Me pa na splošno moti, v kolikor gre kdo v stečaj, podjetj...