V MSUM razstava o turško govoreči skupnosti v Jugoslaviji Ljubljana

V Muzeju sodobne umetnosti Metelkova (MSUM) bodo drevi odprli razstavo Prevedeno v socializem, ki bo predstavila malo znano zgodovino turško govoreče skupnosti na Kosovu in v Makedoniji med letoma 1920 in 1980. Razstava bo združila dela v različnih medijih.***
Kot so zapisali v muzeju, razstava raziskuje, kako se je v času Kraljevine Jugoslavije in pozneje v socialistični Jugoslaviji potrjevala turška identiteta in kako se je pod socialistično ideologijo preoblikovala prek časopisov in revij ter v šolah in raznih kulturnih in političnih organizacijah. Medsebojna povezanost teh pristopov je omogočila drugačen pogled na razstavo, ki prevprašuje prevladujočo obravnavo nacionalizma ter \"totalitarni\" in \"etnonacionalistični\" diskurz o Jugoslaviji, ki ga je utrdil njen travmatični razpad v vojnah v 90. letih minulega 20. stoletja.
Z deli so v razstavo vključeni umetniki Yane Calovski, Hana Miletić, Ahmet Ogut, Fevzi Tufekci in Dilek Winchester. Kot je za STA pojasnila kustosinja razstave Merve Elveren, je vsak predstavljen s po enim delom.
Delo Calovskega nosi naslov Nekaj pesmi (kjer pepel trpi zaradi vrtoglavice) in po besedah kustosinje predstavlja izbor pesmi iz rokopisa, ki odražajo odnos njegovega očeta, pesnika, literarnega kritika, esejista in prevajalca Todorja Calovskega do domovine. Umetnik uporablja surove lesene bloke in votle glinene opeke za instalacijo, ki se odziva tematiko pesmi. S prepletanjem njegove lastne in očetove ustvarjalne prakse instalacija nadaljuje njun dialog in ujame duha družinske hiše iz 70. let, zgrajene v ljudskem slogu moderne socialistične arhitekture.
Delo Hane Miletić RAD se osredotoča na preobrazbo, ki je sledila razpadu Jugoslavije. Naslov se nanaša tudi na besedo rad, ki v hrvaščini pomeni \"delo\" ali \"delavnost\".
Ogut v delu Zgodovina drugače: osmanski socialist Hilmi in osmanska borka za pravice žensk Nuriye prikazuje predstavnika dveh pomembnih gibanj iz poznega osmanskega obdobja v osmansko opremljeni dnevni sobi, postavljeni pod zemljo kot arheološko najdišče. Nuriye Ulviye Hanim je bila ustanoviteljica Osmanskega društva za obrambo pravic žensk (1913) in izdajateljica revije Kadinlar Dunyasi - Ženski svet (1913-1921), edine radikalne feministične publikacije tistega časa. Hilmi Bey je bil eden prvih socialistov liberalnih pogledov in ustanovni član Osmanske socialistične stranke (1910) ter Socialistične stranke Turčije (1919).
Izbor del Tufekcija vključuje dela, nastala med letoma 1995 in 2003. Umetnikova praksa vključuje različne tehnike, kot so akvatinta, akvatinta z mezzotinto, jedkanje z jedko kislino, mehki lak, lesorez in karborundum.
Delo Dilek Winchester z naslovom Opuščene črke (Spomin na istanbulsko abecedo) pa se po besedah kustosinje osredotoča na \"istanbulsko abecedo\", ki jo je leta 1879 razvil Semsettin Sami. Albanski leksikograf, enciklopedist, prevajalec, novinar, romanopisec in dramatik Sami velja za ključno figuro literature v turškem jeziku. Pomembno je prispeval k jezikovni reformi v sodobni Turčiji, hkrati je imel pomembno vlogo v albanskem nacionalizmu.
Na razstavi je predstavljen tudi izbor del iz zbirke Arteast 2000+, in sicer so vključeni Dalibor Martinis & Sanja Iveković ter Adrian Paci. Vključeno pa je tudi zgodovinsko gradivo iz zasebnih arhivov in javnih knjižnic, katerega velik del je prikazan prvič. (konec)tv/av STA111 2025-06-12/13:18
×