Robert Šumi, predsednik Komisije za preprečevanje korupcije / Foto: Gorazd Kavčič

Kdor ima integriteto, na funkciji ne bo zabredel

»Zavzemati se moramo, da na najvišje funkcije prihajajo ljudje z visoko stopnjo integritete, ki bodo ravnali odgovorno, transparentno in v kontekstu krepitve pravne države,« poudarja predsednik Komisije za preprečevanje korupcije Robert Šumi.

»Raziskave kažejo trend, da več časa ko je posameznik na položaju, manj ko ima kontrole nad sabo in bolj ko se udomači, večja je stopnja tveganja, da bo nekaj naredil narobe.«

Brdo pri Kranju – Ob letošnjem mednarodnem dnevu boja proti korupciji (9. decembra) je Komisija za preprečevanje korupcije (KPK) pripravila niz dogodkov pod skupnim imenom Teden preprečevanja korupcije. Osrednji dogodek Nova smer: krepitev integritete je v četrtek z dvema okroglima mizama potekal na Brdu pri Kranju. Med drugim so razpravljali tudi o integriteti na področju lokalne samouprave, kako se na lokalni ravni izogniti nasprotju interesov. »Še pred letom dni smo ugotavljali, da ugotovitve KPK nimajo posebne teže in se integriteta žal razume kot nadstandard pri najvišjih nosilcih oblasti, čeprav bi ravno ti morali biti zgled, ki bi integritetno ravnanje širili navzdol. Danes pa smo prišli v fazo, ko je pred slabim mesecem kršitev integritete že dobila tudi sankcijo v noveli zakona o Slovenskem državnem holdingu. Veseli nas, da se vendarle delajo koraki v smeri, da bo integriteta v praksi zaživela kot standard. Integriteta je namreč pogoj zaupanja, integritetno ravnanje si vsi skupaj zaslužimo,« je dejal predsednik KPK Robert Šumi. Z Leščanom smo se pogovarjali o kršitvah integritete in korupcijskih tveganjih na lokalni ravni.

Gospod Šumi, od kod prejme KPK več prijav sumov kršitve integritete in korupcije – z lokalne ali državne ravni?

Kršitve integritete in korupcijska tveganja so vsepovsod prisotna, medtem ko je potencialnih primerov nasprotja interesov, ko posamezniki glasujejo o svojih imenovanjih, več v lokalnem okolju. In tudi v šolskem prostoru se dogaja, da se npr. posamezniki sami predlagajo za ravnatelja in o tem na koncu tudi glasujejo. Šolska in občinska uprava imata zagotovo največ takih primerov.

Verjetno je težje preprečevati korupcijo na lokalnem okolju, zlasti v manjših lokalnih skupnostih, kjer se domala vsak pozna z vsakim. Kako v KPK pristopate k temu izzivu?

Mi stavimo na vodenje z zgledom, da se vse dela od zgoraj navzdol. Če je nekdo zgleden kot župan, potem vleče za sabo take ljudi, ki se bodo zgledovali po njem. In če on zasleduje standarde, jih bo tudi večina drugih. Če pa ni tako, pa bodo ljudje posnemali drugačno ravnanje. Zavzemati se moramo, da na najvišje funkcije prihajajo ljudje z visoko stopnjo integritete, ki bodo ravnali odgovorno, transparentno in v kontekstu krepitve pravne države.

Na današnji okrogli mizi ste opozorili, da so bili na zadnjih lokalnih volitvah tudi kandidati, ki so se hvalili s kršitvami integritete, a so bili vseeno ponovno izvoljeni za župane. Kaj to pove o naši družbi?

Če je naša skupnost trdna na stališču, da mora biti župan zgleden in transparenten, človek z visoko stopnjo integritete, ki ne dela ničesar po domače, ampak spoštuje zakonodajo, potem je zanjo tak človek tudi edini sprejemljiv. Če se ugotovi, da župan ni tak, in ljudje to vedo, pa ponovno glasujejo zanj, potem je to stvar slovenske kulture. Volivci imajo vedno prav, zato KPK ne more storiti več, kot da povemo, da je po naši oceni to narobe, če se želimo razvijati v smeri najboljših. Sprejemamo pa pač tako kulturo, kot je, in dokler sankcija zakonsko ne bo izključevala takega posameznika, da bo še enkrat kandidiral, ne moremo narediti nič. Na eni od okroglih miz v septembru je bila že podana pobuda ministrstva za pravosodje, da bi razmislili o tem, da za poslanca oziroma za nek mandat ne more kandidirati nekdo, ki je predkaznovan. Če se bodo stvari razvijale v tej smeri, bomo šli morda korak, dva naprej, sicer pa ne.

Ali obstaja korelacija med stopnjo korupcijskega tveganja in številom mandatov, ko posameznik opravlja župansko ali drugo javno funkcijo?

Obstaja. Raziskave kažejo trend, da več časa ko je posameznik na položaju, manj ko ima kontrole nad sabo in bolj ko se udomači, večja je stopnja tveganja, da bo nekaj naredil narobe. Ampak to velja samo ob pogoju, da posameznik nima visoke stopnje integritete, da ni odgovoren, ni transparenten. Če so ti kriteriji prisotni, si lahko tudi trideset let na visoki funkciji in ne boš zabredel, zato ker skušnjava ni toliko pomembna kot pa lojalnost do lastne integritete. To šteje. Ne govorim seveda samo o županih, ampak o vseh, ki vodijo, ki odločajo, ki razpolagajo z javnim denarjem. Če zabredeš in postaviš v ospredje zasebni interes, torej nimaš več fokusa javnega interesa, potem delaš narobe.

Bi bila rešitev omejitev mandatov županov?

Župani in predsednik države so edini, ki so v Sloveniji voljeni neposredno, pri čemer je predsednik omejen na dva mandata, župani pa ne. Če bi želeli omejiti mandate tudi županom, bi bilo treba pogledati, ali se na drugi strani lahko naredi škoda lokalnemu prebivalstvu, ki si morda tega župana želi imeti še osmi mandat, ki je zadovoljno in je zanj vse v redu. Bolj bi veljalo razmisliti o možnosti odpoklica in drugih ukrepih. Naše ugotovitve za voljene funkcionarje namreč so, da nikomur ne moremo predlagati sankcije, svojo ugotovitev lahko samo objavimo. Če bi bil mogoč odpoklic župana ali pa bi se možnost kandidature pogojevala s tem, da nisi predkaznovan oziroma nisi storil kršitve iz zakona o integriteti in preprečevanju korupcije, bi že šlo za korak v pravo smer. Zagotovo je ta misel vredna razprave, saj ni dobro, da se določeni župani, ki so bili tudi zdaj ponovno izvoljeni, po domače povedano požvižgajo na določene ugotovitve državnih organov.

Oddajte svoj komentar

Kranj 1°

oblačno
vlažnost: 93 %
veter: JZ, hitrost: 11 km/h

0/11

ponedeljek

5/8

torek

4/7

sreda

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

 

 

 

 

 

PRIREDITVE / Šenčur, 22. april 2024

Umovadba

RAZSTAVE / Škofja Loka, 22. april 2024

Razstava risb Petra Jovanoviča

RAZSTAVE / Jesenice, 22. april 2024

Razstava Helene Vidmar

IZLETI / Kranj, 23. april 2024

Kolesarski izlet DU Kranj

OBVESTILA / Naklo, 25. april 2024

Izobraževalna platforma Digiagri

IZLETI / Šenčur, 27. april 2024

Bevkov vrh, Ermanovec

 

 
 

 

 
 
 

Za pravico do groba in spomina / 11:08, 20. april

Ppopraverk:
Premiera dokumentarnega filma bo ob 17. uri.

Za pravico do groba in spomina / 09:52, 20. april

Da se izognemu nadaljevanju povojnim tabu temam, je treba članku dodati:- Ministrstvo za kulturo kljub dopolnitvam in dodatni obravnavi zavr...

Subvencija tudi za e-kolesa / 08:17, 18. april

Glede na hitrost birokratov bodo subvencije verjetno pripravljene tik pred smučarsko sezono.

Za pravico do groba in spomina / 10:49, 16. april

Za 70% SLO populacije je to drugorazredna tema. Slovenci radi mečejo v brezna in jame kar jim je viška v kleti in okoli hiše. Takrat so bili...

Za pravico do groba in spomina / 19:13, 15. april

Cerkev in Dežman bodo še trdili, da so se domobranci borili za svobodno Jugoslavijo. Kaj pa če bi še pogledali koliko gorja so naredili sami...

Neznanka vstopila v odklenjeno stanovanje / 19:09, 15. april

Stari časi, ko si pustil odklenjena vhodna vrata v stanovanje in šel brez skrbi naokoli, so že zdavnaj minila. Ampak nekateri se teh navad ne morejo znebiti, potem je pa groza.

Če operater konča v stečaju / 19:07, 15. april

Sam se v ta predlog za stečaj ne vtikam, ker enostavno ne poznam dobro situacije. Me pa na splošno moti, v kolikor gre kdo v stečaj, podjetj...