Odprti atelje ali v trenutku zbližanja s kiparko Martino Marenčič / Foto: Andrej Jereb

V trenutku zbližanja z umetnico

V akciji Odprti atelje Likovnega društva Kranj se je s projektom V trenutku zbližanja predstavila kiparka Martina Marenčič. V projektu žive umetnosti pol ure v galeriji z umetnico s predpisano fizično, a brez socialne distance, katere rezultat je izjemno pozitivna komunikacijska izkušnja.

Kranj – V marcu je v Mali galeriji potekala akcija Odprti atelje Likovnega društva Kranj, v okviru katere so se obiskovalci lahko v razstavnem prostoru srečali z umetnikom, si ogledali njegova najnovejša dela in se ob tem pogovorili o njegovem ustvarjalnem delu. Akademska kiparka Martina Marenčič tokrat ni predstavljala svojega kiparstva, ampak je pripravila »live art« projekt oziroma projekt tako imenovane žive umetnosti z naslovom V trenutku zbližanja. Kot pojasni, je projekt izvedla zaradi potrebe po socialni interakciji, katere pomanjkanje je že resno načelo mentalno zdravje marsikaterega prebivalca zahodnega sveta. »Ko živiš v deželi, kjer se zdi, da so ljudje že v osnovi navajeni malce več distance in manj interakcije, kot bi jo morda nekateri drugi potrebovali, se zgodi pandemija in popolna izolacija,« razmišlja sogovornica, ki so jo k projektu seveda izzvale že več kot leto dni trajajoče razmere, ki jih je v svetu povzročila pandemija.

Marenčičeva je na svoji ustvarjalni poti sicer že predstavila v polju performativnih umetnosti, nastopala je tudi v interaktivnem in uličnem gledališču. Idejo za tokratni projekt žive umetnosti je ob prijateljici režiserki Vidi Cerkvenik Bren, ki je tudi sicer spremljala celoten potek, dobila ob sodelovanju v nedavnem fotografskem projektu Mi smo kultura Jerneja Čamplja, ko je fotografiral in tako na novo spoznal več kot sto ljudi, ki tako ali drugače delujejo na področju kulture in umetnosti. »Zame je bila to zelo zanimiva izkušnja. Nam, ustvarjalcem, v času vsesplošnega zaprtja javnega življenja manjka prav to, živ kontakt z ljudmi.«

Dopisovanje v tišini

K sodelovanju v projektu je zainteresirane pozvala po elektronski pošti, telefonu in družbenih omrežjih, skupno pa je pripravila dvajset polurnih terminov in vsak dan tako sprejela pet vnaprej ob določeni uri naročenih gostov. »Okna galerije sem zasenčila in se z vsakim obiskovalcem srečala 'ena na ena', kar je zagotavljalo popolnoma intimno vzdušje, seveda pa je vse, kar smo si povedali, ostalo med nami v galeriji. Kot pri spovedi,« pojasnjuje umetnica, ki je sicer želela, da bi se prijavilo več popolnih neznancev, kar ji ni povsem uspelo, zato je s sodelujočimi (večina je bila vendarle znancev) v nekoliko spremenjenem načrtu poskusila komunicirati predvsem na sproščen, a hkrati manj vsakdanji način. »Mogoče mi je celo ustrezalo, da so prišli ljudje, ki jih poznam in sem jih v zadnjem letu sicer pogrešala.«

Vsak si je v pogovoru izbral eno izmed treh poti za nadaljevanje: mir, nemir in igra. Znotraj vsakega od teh pojmov so bile na voljo štiri možnosti. Z izbiro številk in barv je gost dobil določene naloge, s tem pa je bil izbran tudi način, na katerega bosta oba akterja komunicirala. »Meni je recimo zelo ustrezalo dopisovanje v tišini. Zanimivo je opazovati človeka in mimiko njegovega obraza pri pisanju, ko komaj čakaš, kaj ti bo zapisal, ti odgovoril ali vprašal. Teme, o katerih sem se z njimi pogovarjala, so bile različne – od raznih strahov, pogledov na smrt, razlage sanj do otrok, partnerskih zvez in podobno. Moram reči, da so bili moji sogovorniki v svojih izjavah večinoma zelo odprti. Aktualne teme, kot so epidemija, situacija v državi in podobno smo postavili na stranski tir, nekako smo se umaknili iz realnosti in se posvetili poglobljenemu pogovoru o običajnih stvareh,« pripoveduje Martina Marenčič, ki za dogodke ni pripravljala performansa, igre niti vnaprej pripravljenega nastopa. Šlo je za odprti atelje in spoznavanje z umetnikom.

Zaključki, ki jih je kiparka dobila na podlagi projekta žive umetnosti, so nadvse pozitivni. »Ponosno povem, da sem v stotih odstotkih iz galerije stopila z nasmehom, in mislim, da obiskovalci prav tako,« pove Marenčičeva in predstavi razmišljanje Marka Kovačiča, ki je v odzivu med drugim zapisal: »Vstopiš v prostor kiparke Martine. Prazen prostor. Zdi se mi, kot da sem stopil za nekaj desetletij nazaj. Prizorišče je več kot primerno. Kot, da se tu že dvajset let ni zgodilo nič. V tem ambientu sem kar naenkrat ozavestil zastrašujočo socialno distanco, v katero so nas vrgli. To ni samo fizična distanca, je mnogo več. Že sama fizična distanca je za kiparja performerja frustrirajoča. Kako naj bo kipar brez dotika? Kako živeti brez haptične izkušnje? Kako prenašati prostor v izkušnjo ekrana? Kako ohraniti stik s človekom/publiko? Dogodek, o katerem lahko razmišljaš.«

»Cilj je bil tako dosežen,« poudari Martina Marenčič, v prvi vrsti kiparka, ki je tokrat v projektu žive umetnosti raziskovala druga polja človeškega bivanja. »Med projektom in po njem so me tisti, ki jim ni uspelo dobiti termina, spraševali, kdaj bo ponovitev. Tudi sama si želim projekt ponoviti in ga na neki način nadaljevati, nadgraditi.«

Oddajte svoj komentar

Kranj 0°

zmerno oblačno
vlažnost: 93 %
veter: Z, hitrost: 11 km/h

-1/15

sobota

-2/12

nedelja

0/11

ponedeljek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

 

 

 

 

 

OBVESTILA / Britof, 20. april 2024

Blagoslov koles

OBVESTILA / Šenčur, 20. april 2024

Spominska plošča Janezu Mlakarju

PRIREDITVE / Adergas, 20. april 2024

Ljudske pesmi v evropskem prostoru

PRIREDITVE / Šenčur, 22. april 2024

Umovadba

RAZSTAVE / Škofja Loka, 22. april 2024

Razstava risb Petra Jovanoviča

RAZSTAVE / Jesenice, 22. april 2024

Razstava Helene Vidmar

IZLETI / Kranj, 23. april 2024

Kolesarski izlet DU Kranj

OBVESTILA / Naklo, 25. april 2024

Izobraževalna platforma Digiagri

 

 
 

 

 
 
 

Subvencija tudi za e-kolesa / 08:17, 18. april

Glede na hitrost birokratov bodo subvencije verjetno pripravljene tik pred smučarsko sezono.

Za pravico do groba in spomina / 10:49, 16. april

Za 70% SLO populacije je to drugorazredna tema. Slovenci radi mečejo v brezna in jame kar jim je viška v kleti in okoli hiše. Takrat so bili...

Za pravico do groba in spomina / 19:13, 15. april

Cerkev in Dežman bodo še trdili, da so se domobranci borili za svobodno Jugoslavijo. Kaj pa če bi še pogledali koliko gorja so naredili sami...

Neznanka vstopila v odklenjeno stanovanje / 19:09, 15. april

Stari časi, ko si pustil odklenjena vhodna vrata v stanovanje in šel brez skrbi naokoli, so že zdavnaj minila. Ampak nekateri se teh navad ne morejo znebiti, potem je pa groza.

Če operater konča v stečaju / 19:07, 15. april

Sam se v ta predlog za stečaj ne vtikam, ker enostavno ne poznam dobro situacije. Me pa na splošno moti, v kolikor gre kdo v stečaj, podjetj...

Dela na Betinu predčasno končana / 09:47, 15. april

Skupni načrt, časovnica se mi pa za ta projekt, ki ni majhen, zdi precej čuden. Okoli Bleda bi morala biti obvoznica fertik, tko da bi sedaj...

Je bil gradbeni poseg na Veliki planini nezakonit / 09:01, 9. april

Skrajni čas je bil, da se je elektrificiralo tudi pastirsko naselje "Veliki stan", saj so inšpektorji neprestano kaznovali in grozili kmetom...