V galerijah layerjeve hiše je na ogled razstava kinetične keramike / Foto: Maša Pirc

V galerijah layerjeve hiše je na ogled razstava kinetične keramike / Foto: Maša Pirc

Keramika v objemu kinetike

V Galeriji Layerjeve hiše in Stolpa Škrlovec je na ogled razstava πr kvadrat: sodobna kinetična keramika 2025. Na razstavi, ki premika meje materiala, svoja dela predstavljajo Tejka Pezdirc, Rino Banko ter študenti ljubljanske Akademije za likovno umetnost in oblikovanje.

Kranj – Sodobna kinetična keramika je že tradicionalni pomladni gost galerijskega okrožja Layerjeve hiše. Tokratna razstava je keramiko v gibanje postavila že petič. Preplet kinetike, zvoka, videa in interaktivnih elementov je zabrisal meje med statičnim in dinamičnim, obiskovalcem pa ponuja izkušnjo materiala v nenehni preobrazbi. Razstavo je kurirala doc. Kristina Rutar, sodelujejo pa Tejka Pezdirc, Rino Banko ter študenti ljubljanske Akademije za likovno umetnost in oblikovanje, smer Unikatno oblikovanje.

Ali je keramika res zgolj statična in dokončna? »Razstava πr kvadrat: sodobna kinetična keramika 2025 odpira nova vprašanja o naravi keramike in gline kot umetniškega medija ter izziva ustaljene predstave o tem, kaj ta material lahko postane. Kinetičnost v kontekstu keramike osvetljuje procesualnost, prehajanje med stanji, preobrazbo in interakcijo z obiskovalcem. Umetniška dela presegajo meje tradicionalne keramike ter vključujejo video, zvok, performans, interaktivne elemente in prostorske postavitve,« so ob razstavi zapisali v Layerjevi hiši.

Ob dveh umetnikih še študentje

V središču tokratne razstave je delo vabljene umetnice in pred nedavnim prejemnice priznanja Riharda Jakopiča Tejke Pezdirc, ki je v začetku aprila, v šestih dneh svoje umetniške rezidence v Layerjevi hiši, ustvarila prostorsko instalacijo Gutted House (2025), ki je na ogled v Galeriji Janez Puhar – Stolp Škrlovec. Tejka Pezdirc v svojem delu vzpostavlja neposreden odnos med telesom, materialnostjo in spominom, pri čemer kinetika materiala ni zgolj fizična, temveč utelešena v njegovih lastnostih in notranji dinamiki. Njeno delo postane zabeležen spomin, ki v obliki zvoka in prostorske postavitve obravnava izmuzljivo kinetiko. Prostorska postavitev združuje kovinsko konstrukcijo in tekstil, prepojen z glino in pigmenti, pri čemer tekstil postane membrana med krhkostjo in trdnostjo. Forma nosi spomin geste, ki skozi repeticijo in ritem utripa v prostoru tudi po tem, ko se gib ustavi.

V sklopu razstave bo v sredo, 7. maja, ob 18. uri v Galeriji Janez Puhar – Stolp Škrlovec potekal spremljevalni dogodek Material v procesu: Pogovor o telesu, prostoru in materiji s Tejko Pezdirc.

Poleg nje se razstavi letos pridružuje hrvaški kipar Rino Banko, ki pri svojem ustvarjanju uporablja in združuje tradicionalne materiale, kot so kamen, les, kovina in keramika. Predstavlja vezni člen med razstavo kinetične keramike in Bienalom tekstilne umetnosti Bien. Kurator njegovih del je Lovro Ivančić.

Na razstavi sodeluje tudi osem študentk in študentov Akademije za likovno umetnost in oblikovanje UL, smer Unikatno oblikovanje. Vanes Hrnčić skozi zvočno interaktivno instalacijo in objekte preizkuša zmožnosti gline kot akustičnega nosilca, Maja Miklavc glino raziskuje kot podaljšek kože in telesa ter poudarja njeno minljivost, Jurij Smrečnik skozi kinetično poezijo in materialne eksperimente raziskuje spontanost in igrivost gline, Ana Azinovič in Špela Lemut v skupnem projektu tematizirata družbene zgodbe skozi destrukcijo in preoblikovanje materiala, Veronika Lah in Soča Melik Filipič pa prepletata keramiko in tekstil v zvočni in haptični instalaciji.

Razstava ponuja svež premislek o materialnosti in procesih ustvarjanja ter vabi obiskovalce, da postanejo aktivni soustvarjalci umetniške izkušnje.

Razstava πr kvadrat: sodobna kinetična keramika 2025, ki jo financirata Ministrstvo za kulturo RS in Mestna občina Kranj, bo na ogled do 17. maja.