Izjemna ustvarjalna ekipa predstave lepe vide lepo gorijo vabi na čarovniški ples. / Foto: Prešernovo gledališče (Mediaspeed)

Še so čarovnice in še grmade

Četrtkovi krstni uprizoritvi drame lepe vide lepo gorijo Simone Semenič v režiji Maše Pelko in izvedbi ansambla Prešernovega gledališča je sledil dolg aplavz.

Kranj – Zapis o močno pričakovani uprizoritvi – drugi premieri Prešernovega gledališča v aktualni sezoni – z naslovom lepe vide lepo gorijo zahteva predhodni kontekst. Besedilo, ki ga je po naročilu za Prešernovo gledališče napisala ena naših najprepoznavnejših sodobnih dramates Simona Semenič, je bilo na oder postavljeno že spomladi, a je ob takratnem zaprtju dvoran zaradi epidemije in kasneje materinstva režiserke Maše Pelko, ene najbolj prodornih v mladi generaciji slovenskih režiserk, premiera počakala do sredine novembra. V povezavi s tematiko besedila velja poudariti tudi dejstvo, da je prav v času študija predstave prišlo do javnega razkritja spolnega nadlegovanja profesorja nad študentko v slovenskem univerzitetnem okolju in ob tem tudi gibanja pod geslom #nisisama. Z motivom lepe Vide so se sicer v slovenski literarni zgodovini doslej ukvarjali kanonizirani moški avtorji od Prešerna do Cankarja, pred nekaj desetletji tudi Rudi Šeligo. Tokrat so vide ženske, ob že omenjenih avtorici besedila in režiserki tudi dramaturginja Eva Kraševec, kar je vsekakor pomemben in spodbuden podatek.

Morda je prav omenjeno gibanje navdihnilo tudi uvodni del predstave v obliki petih pripovedi – osebnih izkušenj, ki so nastale med procesom vaj in so nekakšen uvod v predstavo. Gre za igrice iz otroštva, ki že nakazujejo razmerja med spoloma, saj so v njih že uveljavljena nepisana pravila, tako glede spolnih kot siceršnjih vlog, ki naj bi pripadle ženskam in veljale tudi kasneje v svetu odraslih. S to refleksijo stanja, ko gre za vprašanje žensk in njihove svobode v aktualni družbi, čarovnice odprejo svoj ples, ki je po besedilu čuten, razuzdan, vznemirljiv, divji, razposajen, vznesen, bučen, nebrzdan ..., ples v čast velikim ženskam, ki so bile zaradi svoje naprednosti, drugačnosti, intelektualne veličine v zgodovini deležne nasilja.

Ob čarovnicah je tu inkvizitorka, v vlogi katere se tekom predstave izmenjajo nekatere čarovnice, in vseskozi tudi vida, katere lik je suvereno odigrala mlada Gaja Filač. Kot zapisano, skozi dogajanje na odru spremljamo poklon velikim ženskam, ki jim je družba v zgodovini namensko pripisala diagnoze, kot so norost, blaznost, paranoja, depresija, preganjavica in podobno, ter jih tako nekako odstranila iz javnega življenja, na primer Ivano Blazno, Camille Claudel, Virginio Woolf ... Malih, navadnih žensk, ki niso v nobeni wikipediji, kot zapiše Semenič, tako ali tako nihče ne sliši in so nevredne inkvizitorkine omembe. Slednja je tudi sama ženska – kadar zavzame pozicijo moči v kapitalističnem patriarhalnem svetu na račun drugih žensk, s tem ne ruši grmad, ampak kvečjemu daje priložnost postavljanju novih.

Ob osrednjem liku vide je zbor čarovnic, ki izjemno prepričljivo opravlja svoje vloge: ob igralkah Darji Reichman, Vesni Jevnikar, Vesni Slapar in Doroteji Nadrah še 'moški copri' Aljoša Ternovšek in Miha Rodman. Igralska ekipa vseskozi daje občutek, da v svojem čarovniškem početju neizmerno uživa, kar dodatno plemeniti predstavo. Kostumografinja Tina Bonča je nastopajoče oblekla v domače halje, ki v svojem razkošju asociirajo na pretekli čas in bi bile težko primernejše za čarovniški ples. Ob avtorju glasbe Luki Ipavcu je bil svetovalec za gib Klemen Janežič. Scenografija, podpisala sta jo Dorian Šilec Petek in Sara Slivnik, je enostavna, a polna simbolike. Čarovniška združba sprva sedi za mizami ali na njih. Te so postavljene v polkrogu na vodi, katere valovanje v ozadju odrske polteme deluje kot plameni ognja. Mize se v zaključku predstave sklenejo v veliko grmado. Ta bo zagotovo na odru do jutrišnje ponovitve – doklej še tudi v zahodni družbi?

Oddajte svoj komentar

Kranj 14°

pretežno oblačno
vlažnost: 36 %
veter: V, hitrost: 11 km/h

-1/15

sobota

-4/12

nedelja

0/11

ponedeljek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

 

 

 

 

 

OBVESTILA / Britof, 20. april 2024

Blagoslov koles

OBVESTILA / Šenčur, 20. april 2024

Spominska plošča Janezu Mlakarju

PRIREDITVE / Adergas, 20. april 2024

Ljudske pesmi v evropskem prostoru

PRIREDITVE / Šenčur, 22. april 2024

Umovadba

RAZSTAVE / Škofja Loka, 22. april 2024

Razstava risb Petra Jovanoviča

RAZSTAVE / Jesenice, 22. april 2024

Razstava Helene Vidmar

IZLETI / Kranj, 23. april 2024

Kolesarski izlet DU Kranj

OBVESTILA / Naklo, 25. april 2024

Izobraževalna platforma Digiagri

 

 
 

 

 
 
 

Za pravico do groba in spomina / 11:08, 20. april

Ppopraverk:
Premiera dokumentarnega filma bo ob 17. uri.

Za pravico do groba in spomina / 09:52, 20. april

Da se izognemu nadaljevanju povojnim tabu temam, je treba članku dodati:- Ministrstvo za kulturo kljub dopolnitvam in dodatni obravnavi zavr...

Subvencija tudi za e-kolesa / 08:17, 18. april

Glede na hitrost birokratov bodo subvencije verjetno pripravljene tik pred smučarsko sezono.

Za pravico do groba in spomina / 10:49, 16. april

Za 70% SLO populacije je to drugorazredna tema. Slovenci radi mečejo v brezna in jame kar jim je viška v kleti in okoli hiše. Takrat so bili...

Za pravico do groba in spomina / 19:13, 15. april

Cerkev in Dežman bodo še trdili, da so se domobranci borili za svobodno Jugoslavijo. Kaj pa če bi še pogledali koliko gorja so naredili sami...

Neznanka vstopila v odklenjeno stanovanje / 19:09, 15. april

Stari časi, ko si pustil odklenjena vhodna vrata v stanovanje in šel brez skrbi naokoli, so že zdavnaj minila. Ampak nekateri se teh navad ne morejo znebiti, potem je pa groza.

Če operater konča v stečaju / 19:07, 15. april

Sam se v ta predlog za stečaj ne vtikam, ker enostavno ne poznam dobro situacije. Me pa na splošno moti, v kolikor gre kdo v stečaj, podjetj...