55. Teden slovenske drame, sklepna slovesnost s podelitvijo nagrad na fotografiji Neža Lučka Peterlin nagrada za mladega dramatika za dramsko besedilo Jagnje in Milan Ramšak Marković nagrada Slavka Gruma za najboljše novo nastalo dramsko besedilo Trilogija o mestih in ljudeh / Foto: Tina Dokl

Dramatika v letošnji prvi vrsti: Neža Lučka Peterlin, prejemnica nagrade za mlado dramatičarko, in Milan Ramšak Marković, prejemnik nagrade Slavka Gruma / Foto: Tina Dokl

Za konec festivalske nagrade

Šeligovo nagrado je na 55. Tednu slovenske drame v Kranju prejela predstava Pet kraljev: K psihopatologiji neke monarhije, občinstvo je najvišje ocenilo uprizoritev Alica: nekaj solilogov o neznosnosti časa.

Kranj – S sklepno slovesnostjo in podelitvijo nagrad se je v soboto končal 55. Teden slovenske drame, osrednji festival slovenske dramske ustvarjalnosti. Letošnji festival je bil najobsežnejši doslej – tako po številu dogodkov kot po številu sodelujočih umetnikov in obiskovalcev.

Podeljenih je bilo osem nagrad. Nagrado občinstva za najboljšo predstavo festivala je prejela uprizoritev Alica: nekaj solilogov o neznosnosti časa, nagrado Tedna slovenske drame za najboljšega igralca je prejel Klemen Kovačič za igro v uprizoritvi Agmisterij (tretjič), nagrado za najboljšo igralko pa je prejela Lucija Harum za vloge v uprizoritvi Pet kraljev: K psihopatologiji neke monarhije, ki jo je strokovna žirija razglasila tudi za najboljšo uprizoritev tekmovalnega programa in ji tako namenila Šeligovo nagrado.

Posebno nagrado Tedna slovenske drame po presoji žirije za likovno in zvočno podobo predstave je prejela uprizoritev Boj na požiralniku.

Letos so podelili tudi Grün-Filipičevo priznanje za dosežke v slovenski dramaturgiji. Prejel ga je Blaž Lukan, na oder pa sta stopila še Neža Lučka Peterlin, prejemnica nagrade za najboljšo mlado dramatičarko, in letošnji prejemnik nagrade Slavka Gruma za najboljše novonastalo dramsko besedilo Milan Ramšak Marković.

Prireditev, ki sta jo povezovali igralki Prešernovega gledališča Darja Reichman in Živa Selan, so glasbeno obogatili članice in člani Simfoničnega orkestra Mestne občine Kranj pod vodstvom dirigenta Tomaža Kukoviča in solistka Eva Černe Avbelj.

Letos je bil Teden slovenske drame (TSD) izjemno dobro obiskan, vstopnice za številne predstave so bile razprodane, ob domačih ljubiteljih gledališča pa so festival spremljali tudi številni gostje iz tujine. Sodelovalo je več kot petsto umetnic in umetnikov ter drugih gostujočih. Sklepna slovesnost se je začela s pozdravnimi nagovori v. d. direktorja Prešernovega gledališča Kranj Roka Bozovičarja, podžupana Mestne občine Kranj Janeza Černeta in generalne direktorice Direktorata za ustvarjalnost na Ministrstvu za kulturo RS Barbare Koželj Podlogar, v nadaljevanju pa so podelili osem različnih nagrad.

Nagrajena dramatika in dramaturg

Besedila, ki so letos prispela na natečaja za nagrado Slavka Gruma in nagrado za mladega dramatika, je prebrala strokovna žirija v sestavi Rok Andres (predsedujoči), Miriam Kičiňová in Jakob Ribič. Nagrado Slavka Gruma za najboljše novonastalo dramsko besedilo so letos podelili že 36. zapored. Med 35 besedili jo je žirija soglasno podelila Milanu Ramšaku Markoviću za besedilo Trilogija o mestih in ljudeh. V obrazložitvi k nagradi je žirija med drugim zapisala: »Trilogija o mestih in ljudeh je poglobljena študija o razredu in družbeni umeščenosti posameznika.«

»Zdaj lahko rečem, da sem dramatik,« je v zahvali žiriji ob prejemu nagrade dejal Milan Ramšak Marković, ki v Sloveniji deluje kakih 15 let. »Besedila te trilogije so bila uprizorjena vsako zase v treh različnih gledališčih, zato mi je še posebno v veselje, da so se tokrat brala skupaj kot ena celota,« je o svojem dramskem delu povedal Ramšak Marković, ki je besedila uprizarjal v ustvarjalnem tandemu z režiserjem Sebastijanom Horvatom. Drugi del, Deževen dan v Gurlitschu, so pred dvema letoma premierno uprizorili v Prešernovem gledališču v koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj in ga še vedno z uspehom igrajo.

Na natečaj za nagrado za mladega dramatika je letos prispelo dvanajst besedil, strokovna žirija pa je nagrado podelila Neži Lučki Peterlin za besedilo Jagnje. Kot je povedala, ji je uspelo že s prvim dramskim besedilom. »Kvaliteto mojega besedila vidim v ekocentrizmu. Moje besedilo v ospredje postavlja naravo in tudi doživljanje sveta s strani narave, kar se mi zdi, da je precej unikatno. Pisala sem s perspektive narave, in ne človeških bitij,« je o tem, kaj je morda prepričalo žirijo, povedala študentka magistrskega študija dramaturgije Neža Lučka Peterlin.

Grün-Filipičevo priznanje za dosežke v slovenski dramaturgiji – ta se podeljuje bienalno – je prejel dramaturg, pesnik in pisatelj Blaž Lukan. »Nisem vajen prejemati nagrad, vajen sem jih zgolj podeljevati, pisati utemeljitve, izbirati nagrajence, zato sem danes v rahli zadregi, ampak bi se lahko navadil,« je v duhovitem tonu občinstvo nagovoril nagrajenec in dodal, da je vesel, da z mlado generacijo tudi dramaturgija stopa v ospredje.

Festivalske nagrade

Strokovna žirija v sestavi Igor Samobor (predsedujoči), Nika Bezeljak in Mirna Rustemović je Šeligovo nagrado podelila predstavi Pet kraljev: K psihopatologiji neke monarhije (Tibor Hrs Pandur po kraljevskih kronikah W. Shakespeara) v režiji Livije Pandur in v produkciji SLG Celje. Iz te uprizoritve prihaja tudi nagrajena najboljša igralka festivala Lucija Harum, najboljši igralec festivala pa je Klemen Kovačič za igro v uprizoritvi Agmisterij (tretjič). Občinstvo je s povprečno oceno 4,958 za najboljšo predstavo festivala izbrala uprizoritev Alica: nekaj solilogov o neznosnosti časa v režiji Luke Marcena, ki je nastala v koprodukciji SNG Drama Ljubljana in AGRFT, v njej pa navdušuje igralka Tina Vrbnjak. Posebno nagrado Tedna slovenske drame po presoji žirije za likovno in zvočno podobo predstave je prejela uprizoritev Boj na požiralniku.

Vsi smo Prešernovo

Po končanih podelitvah so na oder stopili zaposleni v Prešernovem gledališču. Glede na to, da je od zaključka razpisa za novega direktorja oz. direktorico gledališča minilo že več kot pet mesecev, je igralec Borut Veselko v imenu sodelavcev nagovoril občinstvo v dvorani in v dobrih osmih minutah zelo hitrega branja mu je uspelo nanizati več kot sto nagrad in priznanj doma in v tujini, ki jih je v zadnjih 15 letih prejelo Prešernovo gledališče.

»Zaradi ravnokar navedenega je razvidno, da naše gledališče dokazuje vrhunskost in s tem strokovnost. Vsi navedeni dosežki so zasluga vseh, prav vsakega zaposlenega v tem gledališču, in tudi vseh vas, ki imate gledališče radi in ste skupaj z nami ponosni na naše dosežke. In tudi v prihodnje si želimo delati na takem nivoju. Za kaj takega pa potrebujemo vodstvo, ki bo kos tako visoko postavljenim standardom, zato iskreno prosimo in pozivamo MO Kranj oziroma mestni svet in vse odgovorne, da pri izbiri novega direktorja našega gledališča upoštevajo mnenje stroke in zaposlenih, v nasprotnem primeru bo očitno, da gre za politično odločitev na račun strokovnosti in uspešnosti gledališča v prihodnje,« je dejal Veselko in zaključil z besedami: »Hvala vam za vašo podporo. Mi vsi smo Prešernovo.«