Jasna Križaj s fotografijo goslarja, ki so jo z reliefnim tiskom približali tudi slepim in slabovidnim. / Foto: Maja Bertoncelj

Jasna Križaj z umetniško sliko guslarja, ki so jo z reliefnim tiskom približali tudi slepim in slabovidnim. / Foto: Maja Bertoncelj

Natisnili fotografiji za Nevidni svet

Nevidni svet je projekt, s pomočjo katerega se umetnost lahko dotakne vsakogar. Javnost želi skozi razstave ozaveščati o izzivih, s katerimi se srečujejo slepi in slabovidni, ter predstaviti možnosti, kako tehnologija odpira vrata v svet brez ovir. Takšna razstava je trenutno na ogled v Beogradu, pri njenem nastajanju pa je sodelovalo tudi gorenjsko podjetje.

»Postavili so nam izziv, da fotografijam damo tretjo dimenzijo. Potrebnih je bilo 64 nanosov barve, za tisk reliefne fotografije pa potrebujemo šest ur, včasih tudi več.«

Fotografije, razstavljene na razstavi, so delo svetovno priznanih fotografov in predstavljajo različne aktualne družbene teme. Natisnjene so s posebno reliefno tehniko in obogatene z zvočnimi opisi in besedili v Braillovi pisavi, tako da so dostopne tudi slepim in slabovidnim obiskovalcem. Dve fotografiji na razstavi so izdelali v podjetju Križaj design na Godešiču. Zanje je bil to prvi takšen projekt. »Na nas so se obrnili iz podjetja Canon Slovenija, da jim pomagamo pri realizaciji razstave v Beogradu. Želeli so vključiti slovensko podjetje,« je pojasnila Jasna Križaj iz podjetja Križaj design.

Kot arhitektki po izobrazbi se ji je projekt zdel še posebno zanimiv. »Postavili so nam izziv, da fotografijam damo tretjo dimenzijo. Natisniti smo ju morali tako, da bosta imeli taktilne odtise in zraven opis v brajici. Reliefna reprodukcija je zahtevna. Dolge so bile predvsem priprave, saj sem morala sama v glavi narediti tridimenzionalno sliko, začutiti, kaj je avtor želel sporočiti, poudariti, da smo potem s tiskom številnih plasti dobili končni rezultat. Rasti je bilo treba iz ozadja, na koncu pa ostane podoba, ki jo začuti tudi slepi ali slabovidni obiskovalec. Potrebnih je bilo 64 nanosov barve, za tisk reliefne fotografije pa potrebujemo šest ur, včasih tudi več. Za zapis v brajici smo pripravili več predlog, slepa sovaščanka pa nam je pomagala izbrati na otip najprijetnejšo.«

Natisnili so reliefno reprodukcijo umetniške slike z naslovom Guslar, na kateri je slikar Rista Vukanović leta 1896 upodobil slepega guslarja, in fotografijo srbske fotografinje Ivane Todorović, ki je za to priložnost ovekovečila slepega opernega pevca Nemanjo Crnatovića. »Vizualne podobe z otipom doživljamo še bolj poglobljeno. Na razstavah je večinoma tako, da se del ne smemo dotikati, tukaj pa je v ospredju prav dotik. Tudi videči jo na ta način doživimo drugače,« je povedala Jasna Križaj in dodala, da bi bilo lahko še več razstav, na katerih bi bila umetnost vključujoča, poglobljena, unikatna izkušnja, dostopna širšemu občinstvu – tudi slepim in slabovidnim. »Zame je bila izredna izkušnja tudi s svojimi rokami izdelati fotografije, ki so sedaj dostopne tudi slepim in slabovidnim,« je še povedala. Ustvarili so nekaj, kar lahko začutimo.