La Gioia Armonika; ansambel, ki je navdušil na prvem koncertu 43. Festivala Radovljica, se posveča predvsem raziskovanju baročnega repertoarja za oprekelj. / Foto: Jana Jocif, Festival Radovljica

La Gioia Armonica, ansambel, ki je navdušil na prvem koncertu 43. Festivala Radovljica, se posveča predvsem raziskovanju baročnega repertoarja za oprekelj. / Foto: Jana Jocif, Festival Radovljica

Festival navdušil že s prvim koncertom

Na prvem letošnjem koncertu se je radovljiškemu občinstvu predstavil ansambel La Gioia Armonica s solistoma Margit Übellacker na zanimivem glasbilu baročni oprekelj in odličnim kontratenoristom Terryjem Weyem.

Radovljica – S koncertom skupine La Gioia Armonica se je v soboto v Radovljiški graščini začel že 43. Festival Radovljica. Občinstvo v polni Baročni dvorani je ansambel, ki se posveča predvsem raziskovanju baročnega repertoarja za oprekelj, navdušil z vrhunskimi izvedbami skladb iz 17. in 18. stoletja. Posebno toplo so pozdravili Margit Übellacker, ki se je poslušalcem predstavila z glasbo na inštrumentu, ki ga imamo danes redko priložnost slišati.

Oprekelj ali salterio, kot mu rečejo v Italiji in Španiji, je glasbilo, ki ga še danes najdemo na različnih koncih sveta, tudi v Vzhodni Evropi – madžarski izraz zanj je cimbalon. Izvirna glasbila iz 18. stoletja hranijo v mnogih evropskih, predvsem italijanskih muzejih. Pogosto so bogato okrašena, zato strokovnjaki domnevajo, da so bili njihovi nekdanji lastniki plemiči. Igrali so jih s konicami prstov, nohti ali trzalicami, po strunah pa so včasih udarjali s kladivci. Najustreznejšo tehniko za vsako skladbo moramo danes izbirati na podlagi glasbe, saj nobena od ohranjenih partitur ne vsebuje tehničnih navodil, je v programski knjižici pojasnila Margit Übellacker, glasbenica, ki se posveča predvsem oživljanju baročnega in srednjeveškega repertoarja za zgodovinske različice opreklja, s katerim je v soboto nastopila tudi v Radovljici.

Obglavljena sveta Neža

Že na drugem koncertu, v ponedeljek, se je v Radovljici predstavil pred štirimi leti ustanovljeni Festivalski baročni orkester, ki ga vodi čembalist Domen Marinčič, sicer že skoraj dve desetletji umetniški vodja Festivala Radovljica. Takšen orkester, v katerem se imajo domači glasbeniki, ki izvajajo staro glasbo, priložnost srečati s tujimi profesionalnimi glasbeniki, ki delujejo na tem področju, je pri nas redkost in tudi velik organizacijski zalogaj, poudarjajo v Društvu ljubiteljev stare glasbe.

Orkester s kar petimi svetovno znanimi solisti je sicer na ponedeljkovem koncertu zaključil trilogijo oratorijev, v katerih glavnega protagonista na koncu obglavijo – tokrat je bila to sveta Neža, zavetnica deviške čistosti. Oratorij Bernarda Pasquinija so sicer prvič izvedli na cvetno nedeljo leta 1677 v Rimu in leto kasneje na Dunaju. Izvod tiskanega libreta za dunajsko izvedbo Svete Neže hranijo tudi v Semeniški knjižnici v Ljubljani.

Koncerti v cerkvi sv. Petra

V sredo se festival nadaljuje s koncertom Barva granata skupine Phylomena, ki jo sestavljajo pevka in harfistka Jasmina Črnčič, flavtistka Valentina Bellanova in Mojca Jerman na srednjeveški vielli, nato pa sledi koncert z naslovom Kakor puščice v junakovi roki, ki nadaljuje niz koncertov, posvečenih glasbi iz 16. stoletja, ohranjeni le v rokopisih, ki jih danes hrani Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani. Oba koncerta bosta v cerkvi sv. Petra v Radovljici.

V nedeljo, 17. avgusta, pa se festival seli v Velesovo, kjer bo v cerkvi Marijinega oznanjenja skupina Le Filigrane, v kateri sodelujeta tudi slovenska flavtistka Maruša Brezavšček in Domen Marinčič (viola da gamba), nastopila na koncertu z naslovom Izvirni greh.

Na ta dan bo v Radovljiški graščini ob 17. uri tudi zaključni koncert udeležencev mojstrskega tečaja za kljunasto flavto, ki ga v času festivala v Radovljici vodi flavtistka, profesorica Mateja Bajt.

Prvič z novim predsednikom društva

Zbrane na sobotnem koncertu ob odprtju je tokrat prvič nagovoril novi predsednik Društva ljubiteljev stare glasbe Domen Vurnik. »Staro mestno jedro Radovljice vsak avgust zaživi kot prostor, kjer se srečujejo vrhunski glasbeni umetniki in tisti, ki njihovo delo cenijo in ob njem uživajo,« je spomnil in se v nagovoru še enkrat zahvalil dosedanji predsednici, gonilni sili festivala Mariji Kolar, ki je svoje poslanstvo letos predala mlajši generaciji.