V Plečnikovi hiši razstava mehiškega umetnika Inakija Bonillasa po navdihu arhitektove dediščine Ljubljana
25.09.2025, 11:01
V Plečnikovi hiši bodo drevi odprli občasno razstavo Ars Memoriae, ki v prostor hiše vnaša dialog med besedo, zvokom, fotografijo in arhitekturo. Sočasno z odprtjem razstave bo mehiški umetnik Inaki Bonillas v zbirko Muzeja in galerij mesta Ljubljane podaril vsa, prav za razstavo v Plečnikovi hiši ustvarjena umetniška dela.***
V Plečnikovi hiši so Bonillasa ter mednarodno uveljavljenega slovenskega kuratorja Tevža Logarja k sodelovanju povabili v okviru letošnjega projekta, ki ga navdihuje Plečnikova dediščina in se prepleta s sodobno umetnostjo. Rdeča nit Bonillasovega razstavnega projekta je spomin in njegova arhitekturna rekonstrukcija, s katero se upiramo pozabi, so zapisali v Plečnikovi hiši.
Po Logarjevih besedah se na razstavi spomin razpre kot arhitektura, ki jo mehiški umetnik gradi iz besed, podob in premišljene odsotnosti. \"Ob vračanju k hiši Jožeta Plečnika obuja tisto, kar je bilo izgubljeno, ter subtilno preoblikuje izkušnjo prostora v njegovo novo podobo. Sprehod po razstavi je zasnovan kot efemerno potovanje, kjer fotografije in zvočni zapisi ne stojijo ločeno, temveč skupaj tkejo večplastni prostor spomina, v katerem se pogled in posluh stapljata v eno samo entiteto. Krhkost in predanost se tako prepletata v tih, skoraj obredni akt rekonstrukcije, ki je hkrati tudi upor proti pozabi,\" so Logarjeve besede navedli v sporočilu za javnost.
Bonillasa, kot je pojasnil, vsakič, ko se znajde v prostoru, kjer je živel in ustvarjal drug umetnik, to izjemno navdihne. \"V tej hiši je bil ta občutek še globlji, saj je Jože Plečnik kot arhitekt ustvaril edinstveno vzdušje, do zadnje podrobnosti prežeto z njegovo prisotnostjo. To vzdušje me je popeljalo v vesolje, napolnjeno s spomini in povezavami z mojim lastnim življenjem, mojimi predniki ter nekaterimi nagnjenji in obsesijami, ki so nama s Plečnikom skupne - kot je ljubezen do knjig, predmetov, fragmentov in antične umetnosti,\" je pojasnil.
Razstavni projekt združuje zvočno intervencijo v Plečnikovi spalnici in delavni sobi ter razstavo. Naslov Bonillasovega besedila Majhen plašč besed, ki je predvajano v Plečnikovi spalnici in delovni sobi v pritličju hiše, je navdihnila poezija Srečka Kosovela, na katero je Bonillas prvič naletel na potovanju, ko je pred skoraj desetletjem odkril tudi Plečnika.
Tri serije stereoskopskih fotografij pa je umetnik naslovil po navdihu pesnitve Prvi sen mehiške baročne pesnice sestre Juane Ines de la Cruz. Pesem, daleč pred svojim časom, odpira vprašanja spoznanja, meja človeškega razuma in neskončnosti vesolja. Umetnik je izbral podobe, povezane s klasično arhitekturo, s čimer se subtilno navezuje na Plečnikova ustvarjalna iskanja. Pesem, ki potuje med dnevom in nočjo, med budnostjo in snom, je v tem kontekstu tudi metafora za hišo, kjer sta sočasno sobivali arhitektovo delo in njegovo vsakdanje življenje.
Leta 1981 rojeni Bonillas živi in ustvarja v domačem Ciudad de Mexico. Njegova umetniška praksa se osredotoča na raziskovanje fotografije kot medija in njenega odnosa do spomina, arhiva in osebne zgodovine. Osrednji vir navdiha in raziskovanja mu predstavlja fotografski arhiv njegovega dedka J. R. Plaza, ki ga Bonillas skozi različne projekte preoblikuje v konceptualne umetniške pripovedi.
Odprtje razstave bo ob 18. uri uvedel pogovor med kuratorjem Logarjem ter slovenskim umetnikom in fotografom Petrom Rauchom, ki bosta analizirala Bonillasovo delo.
Razstava bo na ogled do 25. januarja. (konec)tv/nak STA075 2025-09-25/11:00