Prevoz kolesa zahteva čvrsto pritrditev na primernem nosilcu (tema)
pripravila Lea Majcen Ljubljana
16.08.2025, 11:53
Počitnic in izletov si mnoge slovenske družine ne znajo predstavljati brez kolesa, ki jim služi za rekreacijo kot tudi za trajnostne vsakdanje prevoze na destinaciji. Agencija za varnost prometa je zato pripravila napotke za varen prevoz kolesa, ki je težek kos prtljage. Prevoz kolesa zahteva predvsem čvrsto pritrditev na za to primernem nosilcu.***
Pri prevozu koles je ključen ustrezen nosilec
Za varen prevoz kolesa je potrebno izbrati najprimernejši nosilec za kolo. Tak, ki se namesti na vlečno kljuko, omogoča enostavno nameščanje koles, dostop do prtljažnika, soliden pregled nad dogajanjem za avtomobilom, obenem pa ima tudi omejen vpliv na porabo goriva in vozno dinamiko avtomobila, pojasnjujejo na Agenciji za varnost prometa (AVP).
Slaba stran takšnega nosilca je visoka cena, sploh za več koles, kar lahko skupaj z vgradnjo homologirane vlečne kljuke nanese blizu 2000 evrov. Na nosilec pa je treba namestiti tudi registrsko tablico. Če je ne želite menjavati, tako potrebujete tretjo tablico. V dovoljeno obremenitev kljuke je treba vračunati tudi maso nosilca, ne le koles.
Nosilci na strehi so primernejši za redkejše prevoze koles. Nepraktičnost lahko povzroči višina avtomobila. Pomembno je upoštevati tudi največjo dovoljeno statično obremenitev strehe, ki je ponavadi med 50 in 100 kilogramov. Prednosti strešnega nosilca so nižja cena, enostaven dostop do prtljažnika in dober razgled okoli avtomobila. Največja pomanjkljivost pa vpliv na vozno dinamiko, omejen dostop do garaž in podvozov ter velik zračni upor, ki je povezan tudi z do 35 odstotkov večjo porabo goriva.
Cenovno najprivlačnejši in praktičen način je prevoz na nosilcu, pritrjenem na prtljažnih vratih. Ima pa običajno omejeno nosilnost, omejen dostop do prtljažnika in slab pogled nazaj. Na različnih testih se je takšen nosilec izkazal tudi kot energetsko najbolj potraten.
Vedno preverite dovoljeno obremenitev strehe ali kljuke
S stališča prometne varnosti je najbolj pomembna temeljita pritrditev kolesa, za kar je priporočljivo uporabiti še kakšen dodaten trak za pritrjevanje tovora s sponko. Ob tem je treba upoštevati največjo dovoljeno obremenitev kljuke ali strehe.
AVP ob tem opozarja tudi, da so električna kolesa precej težja od klasičnih, zato ob nameščanju svetujejo odstranitev pogonske baterije, če konstrukcija to dopušča. Vse dodatke pa je treba sneti tudi z navadnih koles, saj lahko med vožnjo odletijo in ogrozijo druga vozila.
Vozna dinamika je pri polni obremenitvi kompromitirana
Hitrost pri prevozu koles je smiselno prilagoditi, svetuje AVP. Negativen vpliv, ki ga ima dodatna masa, se namreč opazi šele, ko je treba nenadno zavreti ali se hipno umakniti oviri na cesti. Ob tem se zaradi dodatne teže avtomobila podaljša zavorna pot, vozilo je lahko med zaviranjem nemirno, širši je lok zavoja, prednja os pa ni več tako ubogljiva. Vse to ob večji hitrosti postane še bolj izrazito, vozilo pa v kritičnih razmerah težje obvladljivo.
Preverjanje varnosti koles pomembno tudi med potjo
Po pritrditvi kolesa na primeren nosilec je pred vožnjo treba preveriti še delovanje vseh svetlobnih teles ter pritisk v pnevmatikah in ga nastaviti na najvišjo obremenitev. Dobro je preveriti tudi lokalna pravila in zakone na počitniški destinaciji, saj mnoge države omejujejo prevoz vozil na vlečni napravi ali zahtevajo dodatne oznake, npr. rdeče-belo odsevno tablo. AVP svetuje tudi, da kolesa dobro pričvrstite tudi, ko jih prevažate v avtodomih ali počitniških prikolicah.
Poleg tega je namestitev koles pomembno spremljati tudi med potjo. AVP svetuje, da se po nekaj prevoženih kilometrih ustavite in še enkrat preverite namestitev, varovala, vijake, zatiče ...
Ko boste na cilju, pa se ne pozabite samozaščitno obnašati tudi pri vožnji s kolesom, opozarja AVP. Za to je priporočena uporaba kolesarske čelade, odsevnih oblačil ali elementov ter luči in poskrbite, da bo kolo tehnično brezhibno. (konec)lem/jb STA057 2025-08-16/11:52