Dora Šustić na Fabuli: Ni vsaka zgodba emancipacijska Ljubljana

Na literarnem festivalu Fabula so kot eno od osrednjih gostij v četrtek v Cankarjevem domu gostili hrvaško pisateljico in filmsko ustvarjalko Doro Šustić. Ob romanu Psi je spregovorila o nezdravih odnosih in boju za svobodo. Njena protagonistka je na prehodu od zaljubljene do svobodne ženske, a po mnenju avtorice ni vsaka zgodba emancipacijska.***
V prvencu Psi je Šustić prepletala elemente hrepenenja in zaljubljenosti, razcepljen svet sodobne milenijske generacije in njeno razpetost med materialnim obiljem in duhovno praznino ter emancipacijo in seksualno svobodo, bolečino, sram in samodestruktivnost, pa tudi soočenje z duševnimi in telesnimi omejitvami posameznikov. V ospredje je postavila mlado protagonistko Doro, ki se med študijem filmske režije na fakulteti v Pragi zaplete v odnos s starejšim turškim fotografom Leonom, ki ima za seboj bolečo preteklost.
Uvodoma je povedala, da njen literarni prvenec Psi ni popolnoma avtofikcijska pripoved. Ob tem je poudarila razlike med pisanjem svoje zgodbe in življenjem svoje fikcije. Kot je pojasnila, je v njenem romanu mogoče prepoznati emocionalno in ekspresivno konotacijo, medtem ko avtofikcije vodi sociološka komponenta.
Po besedah Šustić se zgodba romana vrti okoli osvoboditve protagonistke Dore iz nezdravega odnosa, vendar se mlada študentka znajde v začaranem krogu obsesije in \"iluzij, ki zgolj hranijo njene rane, bolečino in praznino\". Ob tem je povedala, da je bila med pisanjem prisotna ideja o srečnem koncu zgodbe, vendar ni vsaka zgodba emancipacijska. Dora se je želela odljubiti od Leona, katerega krhkost in ranljivost sta ga naredili fatalnega, je še pojasnila.
Šustićin namen pisanja je bil osvetliti obdobje odraščanja, kot njemu lasten del pa je izpostavila sram in ga označila kot eno najtežjih borb, med katero se posameznik sramuje celotnega sebe. Naslov romana se navezuje na sram gospodarja psov, ki ga po njegovem prepričanju sramotijo zaradi slabo opravljenega lova.
Za glavno mesto dogajanja je izbrala Prago. V pogovoru z Draženom Dragojevićem je ocenila, da je to sivo mesto, v katerem je več popolnoma izgubljenih boemov.
Z romanom Psi se je Šustić prvič predstavila v vlogi pisateljice, na filmski sceni pa deluje kot scenaristka in režiserka. Med drugim se podpisuje pod scenarij slovenske filmske uspešnice Igrišča ne damo! režiserja Klemna Dvornika. Za literarni prvenec, ki ga je v slovenščino prevedla Maja Kovač, je med drugim prejela nagrado Drago Gervais za najboljši rokopis. (konec)nak/kb STA050 2025-03-14/09:10
×