Na področju srednjih šol največjo novost predstavlja uvajanje vajeništva v štirih programih srednjega poklicnega izobraževanja, med katerim je tudi program mizar. / Foto: Gorazd Kavčič / Foto:

Med izvajalci usposabljanja v obliki vajeništva so tudi podjetja v lesarski panogi. / Foto: arhiv Gorenjskega glasa

Vajeništvo in štipendiranje

Z vlaganji v izobraževanje in usposabljanje dijakov in študentov podjetja ustvarjajo kadrovsko zaledje.

Kranj – Področji orodjarstva in livarstva se tehnološko nenehno razvijata, poleg tega sodobna avtomobilska industrija zahteva vedno bolj specializirane in prilagodljive kadre, ki morajo biti opremljeni s številnimi znanji, so v podjetju LTH Castings pojasnili podporo mladim pri šolanju in usposabljanju. Že od ponovne uvedbe vajeništva v izobraževalni sistem pred osmimi leti veljajo za delodajalca z največjim številom vajencev v Sloveniji. Doslej je usposabljanje v okviru triletnega srednjega poklicnega izobraževanja pri njih uspešno opravilo 36 dijakov, od tega šest v preteklem šolskem letu, ko so imeli skupno 24 vajencev. Za prihodnje šolsko leto je v njihovem sodobnem učnem centru, urejenem v sklopu orodjarne in razvojnega centra na Trati, na voljo še osem mest, in sicer za poklic oblikovalec kovin-orodjar, ki je tudi eden od deficitarnih poklicev, za katere je mogoče pridobiti štipendijo na podlagi razpisa Javnega štipendijskega, razvojnega, invalidskega in preživninskega sklada RS.

V podjetju LTH Castings imajo za novo šolsko leto razpisane kadrovske štipendije za dijake in študente, ki se izobražujejo za poklice s področij strojništva, mehatronike, elektrotehnike, metalurgije ter računalništva in informatike, na voljo pa so tudi štipendije za dijake splošnih in tehniških gimnazij, ki v prihodnosti načrtujejo nadaljevanje šolanja na naštetih področjih. »V preteklih letih smo s sistematičnim vlaganjem v kadrovske štipendije ustvarili široko bazo bodočih kadrov, zato bomo letos podelili toliko štipendij, kolikor štipendistov se bo pri nas dejansko zaposlilo – predvidoma približno dvajset.« V šolskem letu 2024/25 so štipendirali 146 dijakov in študentov. »Opažamo, da zanimanje dijakov in študentov za kadrovske štipendije sicer ostaja, vendar ne več v tolikšni meri kot pred leti. Pri tem zaznavamo, da se mladi na dolgi rok ne želijo vezati na določenega delodajalca, temveč si želijo po zaključku šolanja ohraniti svobodo izbire pri zaposlitvi.« Ob tem so še poudarili, da štipendistom zagotavljajo obvezno šolsko prakso, počitniško delo, že omenjeno zaposlitev po zaključku šolanja, predvsem pa, pravijo, priložnost za pridobivanje dragocenih znanj in izkušenj v visokotehnološko opremljenem podjetju pod vodstvom vrhunsko usposobljenih mentorjev.

»Štipendije predstavljajo strateško orodje za privabljanje mladih talentov, ki jih že med študijem vključujemo v različne oblike sodelovanja. S tem gradimo temelje za uspešno in trajno zaposlitev po zaključku študija.«

Tudi v Domelu že vrsto let sistematično vlagajo v mlade. To je najučinkovitejši način pridobivanja ključnih kadrov za zagotavljanje inovativnosti in dolgoročne konkurenčnosti podjetja, so pojasnili. Po besedah predsednika uprave Domel Holdinga Matjaža Čemažarja imajo veliko, pravzaprav nadpovprečno število štipendistov v primerjavi z drugimi podjetji v panogi. Na letni ravni jih je okoli sto, smo izvedeli. »Vsako leto sprejmemo toliko novih štipendistov, kot jih predhodno zaključi šolanje. V tem šolskem letu jih bomo sprejeli približno 25. Trenutno smo prejeli 38 prijav, med njimi 20 dijakov in 18 študentov, razpis pa ostaja odprt do 31. avgusta. Zanimanje mladih za štipendije je stabilno, kar potrjuje, da so tehnične smeri, kot so elektrotehnika, strojništvo in mehatronika, vse bolj prepoznane kot perspektivne in razvojno usmerjene.« Po končanem šolanju se štipendisti v podjetju zaposlijo za najmanj toliko let, kolikor časa so prejemali štipendijo, opravljajo tudi obvezno šolsko prakso pod vodstvom izkušenih mentorjev ter tritedensko poletno prakso. »Na ta način štipendijski sistem zagotavlja obojestransko korist – mladim omogoča finančno podporo, dostop do vrhunskega strokovnega znanja in praktične izkušnje, podjetju pa prihod visoko motiviranih ter ustrezno usposobljenih sodelavcev.«

Šolska in počitniška praksa, zaposlitev

Most med izobraževalnim sistemom in gospodarstvom gradi še nekaj drugih gorenjskih podjetij, med njimi Iskraemeco, v katerem trenutno podpirajo dvajset študentov, ki se izobražujejo na dodiplomski in podiplomski ravni. »Naša štipendijska politika je že vrsto let usmerjena v dolgoročno pridobivanje perspektivnih kadrov, ne glede na trenutne razmere na trgu dela. Štipendije predstavljajo strateško orodje za privabljanje mladih talentov, ki jih že med študijem vključujemo v različne oblike sodelovanja. S tem gradimo temelje za uspešno in trajno zaposlitev po zaključku študija. Zanimanje za štipendije ostaja prisotno, čeprav se je skozi leta pomen štipendiranja nekoliko spremenil. Mladi se za štipendijo pogosto odločajo proti koncu študija, saj jim omogoča varno zaposlitev in strokovno mentorstvo.« V študijskem letu 2025/2026 pričakujejo, da se bo zaposlilo vsaj pet štipendistov, zato načrtujejo podelitev najmanj petih novih štipendij. Prijave so odprte do začetka septembra. »Štipendisti se s podpisom pogodbe zavežejo, da bodo študij uspešno zaključili, se nato zaposlili v podjetju in ostali pri nas vsaj toliko časa, kolikor so prejemali štipendijo. Spodbujamo jih tudi k opravljanju strokovne prakse, počitniškega dela ter zaključne naloge, ki je usmerjena v tematike iz gospodarstva.«

V podjetju Niko Železniki bodo imeli v prihajajočem šolskem letu sedem štipendistov, vsi so dijaki tehničnih smeri. »Za šolsko leto 2025/2026 smo pridobili dva nova štipendista. Študenti višjih in visokih šol, ki smo jih štipendirali, zaključujejo diplomska dela in se bodo v kratkem zaposlili,« so pojasnili in dodali, da vloge sprejemajo tudi med šolskim letom. Število štipendijskih mest se pri njih skozi leta rahlo povišuje, zanimanje mladih pa, kot pravijo, morda malo upada. Kot ugotavljajo, ne želijo biti dolgoročno vezani na podjetje in se zato velikokrat ne odločijo za pridobitev kadrovske štipendije. Prejemnike poleg zaposlitve čaka praksa v podjetju, tako šolska kot 14-dnevna v času počitnic.

Arriva je za novo šolsko leto razpisala 16 štipendij za programe avtoserviser, avtokaroserist in mehatronik operater; nekaj mest je še prostih. Kot so še pojasnili, že vrsto let podpirajo dijake s kadrovskimi štipendijami za poklice, ki so ključni za njihovo dejavnost. »Štipendistom ponujamo prakso v podjetju in možnost zaposlitve po zaključku šolanja. Z vlaganjem v mlade želimo prispevati k dolgoročnemu razvoju strokovnega kadra ter jim omogočiti stabilno poklicno prihodnost.« Vključeni so tudi v sistem vajeništva, trenutno imajo objavljena prosta mesta za vajence v programih avtoserviser in avtokaroserist.