Simbolična fotografija občina KamnikObčinska stavba napis SPOT točkaSlovenska poslovna točka / Foto: Nik Bertoncelj

Postopki vpisa v poslovni register se bodo v še večji meri izvajali preko informacijskega sistema za podporo poslovnim subjektom (SPOT), ki v letošnjem juliju beleži dvajset let uspešnega delovanja. / Foto: Nik Bertoncelj

Prenova poslovnega registra

Poslovni register Slovenije je pred celovito pravno, vsebinsko in tehnično prenovo, ki bo po napovedih ministrstva za gospodarstvo med drugim poenostavila in pohitrila postopke vpisa podatkov.

Ljubljana – Minuli teden je vlada potrdila predlog novega zakona o poslovnem registru Slovenije, osrednji javni zbirki podatkov o vseh poslovnih subjektih s sedežem v Sloveniji, vzpostavljeni leta 1997. Novi zakon, ki bo nadomestil zdaj veljavnega iz leta 2006, predstavlja enega od korakov za celovito prenovo registra, ki bo poleg pravnega okvira zajemala obseg in strukturo podatkov o poslovnih subjektih, postopke vpisa podatkov v register ter njihovo dostopnost in javnost.

»V skladu z načelom 'samo enkrat' bodo poslovni subjekti prijavo za vpis ali izbris vložili enkrat za več namenov hkrati.«

Postopki vpisa podatkov bodo enostavnejši in hitrejši, napovedujejo na ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport. Kot so pojasnili, se bodo še v večji meri izvajali preko informacijskega sistema za podporo poslovnim subjektom (SPOT). »V skladu z načelom 'samo enkrat' bodo poslovni subjekti prijavo za vpis ali izbris vložili enkrat za več namenov hkrati. Prijavo za vpis bodo lahko glede na vrsto postopka vložili na eni od SPOT točk ali pri notarju, Agenciji RS za javnopravne evidence in storitve (Ajpes) ali drugem pristojnem ali registrskem organu. V primeru, da bodo izpolnjeni tehnični pogoji, bodo lahko prijavo za vpis vložili tudi sami neposredno preko SPOT.«

Digitalna preobrazba

Slovenija bo s prenovo poslovnega registra po oceni ministrstva naredila pomemben korak v smeri digitalne preobrazbe gospodarstva. Ob tem so napovedali, da bo eden ključnih elementov prenove uvedba digitalne identitete podjetij, ki bo podpirala digitalno preobrazbo poslovanja poslovnih subjektov. Sestavljali jo bodo podatki o poslovnih subjektih, ki se zbirajo in obdelujejo v poslovnem registru, kot tudi podatki iz letnih poročil poslovnih subjektov, ki so na voljo v zbirki za javno objavo letnih poročil, vsi pa bodo na spletnem portalu Ajpesa dostopni uporabnikom. »Digitalna identiteta podjetij bo vsebovala ključne atribute oziroma značilnosti poslovnih subjektov, ki so pomembni za pravni promet in poslovanje v Sloveniji, čezmejno, kot tudi v mednarodnih dobavnih verigah. Točni podatki v strukturirani obliki bodo omogočali zanesljivo identifikacijo poslovnih subjektov v poslovnem okolju, krepili zaupanje v pravno varnost in varnost pravnega prometa ter prispevali k zmanjšanju tveganj za goljufije in zlorabe.«

Trenutno se postopki vpisa poslovnih subjektov izvajajo na različne načine na podlagi več kot 40 zakonov in podzakonskih aktov. Rešitve oziroma strokovna izhodišča za prenovo registrske zakonodaje je pripravila vladna delovna skupina, oblikovana že leta 2014. Po navedbah ministrstva se je zavzela za poenostavitev in poenotenje postopkov vpisa, kar je predvsem pomembno za 22 skupin poslovnih subjektov, ki se po veljavni ureditvi vpišejo v dva registra, v področnega in nato še v poslovnega. Delovna skupina je predlagala vzpostavitev enotnega informacijskega sistema za vpis poslovnih subjektov in vodenje podatkov na enem mestu, to je v poslovnem registru.