Delo zdravnikov danes, na dan stavke
Kranj – Kot je pojasnila Petra Bilban iz Šenčurja, so 5. decembra lani poklicali nujno medicinsko pomoč Zdravstvenega doma (ZD) Kranj zaradi skrb vzbujajočega zdravstvenega stanja njene mame Mire, ki je novembra zbolela za hudim vnetjem sinusov in bila en teden hospitalizirana na ljubljanski Kliniki ORL. Po odpustu iz bolnišnice in le dan po ponovnem pregledu se je zdravstveno stanje njene mame, ki je bila tiste dni pri hčerki v Šenčurju, močno poslabšalo. »Mami je kazala jasne znake kapi. Ni več mogla govoriti niti vstati iz postelje. Kljub jasnemu opisu njenega stanja in njeni nemoči sem naletela na nepripravljenost in ignoranco reševalcev. Na vse moje prošnje, naj pošljejo ekipo, so odgovarjali, naj se obrnem na osebnega zdravnika. Razložila sem, da nimamo časa za to, saj je bilo očitno, da gre za nujen primer.«
Ker takojšnjega odziva reševalcev ni bilo, kot je opozorila Petra Bilban, in ko so ji rekli, da se bo pripeljala dežurna zdravnica, sta se z očetom nemudoma odločila za lastno ukrepanje in sta Miro prenesla v avto in sama odpeljala v Ljubljano, kjer so ugotovili, da je utrpela več kapi. »Dejstvo, da smo se morali zateči k lastni rešitvi, namesto da bi lahko računali na strokovnost in skrb za bolnike, je nesprejemljivo. Zavedam se, da je komunikacija v stresnih situacijah zahtevna, vendar to ne opravičuje pomanjkljive odzivnosti in zavračanja nujne pomoči.«
Petra Bilban se sprašuje, kako na nujni medicinski pomoči ZD Kranj niso prepoznali opisanih očitnih znakov kapi, ki se pogosto oglašujejo tudi v javnosti s pozivom, da ko jih prepoznaš, takoj pokliči 112, saj šteje vsaka minuta.
Petra Bilban in njen oče sta Miro odpeljala najprej na ljubljansko Kliniko ORL, od tam pa so jo premestili na Nevrološko kliniko. Kot je povedala, so tam ugotovili, da je doživela več močnih kapi. »Zato so jo še isti dan, ko so jo sprejeli, dali v komo in iz te kome se ni zbudila.«
Bilbanova je razočarana nad odzivom direktorice ZD Kranj. »V svojem odgovoru mi je napisala, da nujnih reševalnih prevozov pacienti in svojci ne moremo naročati sami. Kar ne drži, ker je šlo za nujno pomoč, kar navaja tudi zakon o pacientovih pravicah. Kako mi lahko kaj takega sploh napišejo? Kdo pa potem lahko naroči reševalno vozilo? Njihova pojasnila in zavračanje odgovornosti za napačne odločitve poudarjajo potrebo po preiskavi ravnanja te ustanove in odgovornosti za tragedijo, ki se je zgodila,« je dodala Petra Bilban.
Kot je še povedala Bilbanova, se je v sredo prvič sestala z varuhom pacientovih pravic, predvidoma naslednjo sredo naj bi imeli sestanek s strokovno komisijo, uro in lokacijo ji bodo iz ZD Kranj še sporočili. »Ne bomo obupali, zahtevali bomo zdravstveni nadzor, uporabili bomo tudi vsa razpoložljiva pravna sredstva. Prepričana sem, da so bile kršene mamine osnovne pravice in bo moral nekdo za to odgovarjati.«
»Glede dogodka lahko pojasnim, da smo v ZD Kranj po prejemu pritožbe s strani svojcev takoj podali pisni odgovor. Zaradi razjasnitve okoliščin dogodka bomo izvedli izredni notranji strokovni nadzor. Poleg tega bomo v skladu z določili zakona o pacientovih pravicah sklicali prvo obravnavo. Več pojasnil o dogodku v tem trenutku še ne moremo podati,« je povedala direktorica ZD Kranj Lilijana Gantar Žura, ki svojcem izreka iskreno sožalje ob izgubi.
V pisnem odgovoru ZD Kranj na pritožbo svojcev, ki nam ga je posredovala Bilbanova, med drugim navajajo: »V nujni medicinski pomoči ZD Kranj smo 5. 12. 2023 ob 7.17 prejeli vaš klic, da naročate reševalno vozilo. Po prošnji po pojasnitvi zakaj, ste povedali, da je vaša mati zadnje 3 tedne bolna, da je bila pred 1 tednom hospitalizirana v kliniki za ORL zaradi sinuzitisa, sedaj pa se je stanje poslabšalo. Povedali ste, da ne more vstati iz postelje, težje govori in ima glavobol. Iz konteksta je bilo razbrati, da je stanje že dalj časa slabo. Ker je bilo razbrati iz pogovora, da gospe v tem času ni pregledal še noben zdravnik, je bilo svetovano, da se obrnete na ambulanto izbranega osebnega zdravnika oz. gospo pripeljete na pregled v ambulanto za nujno medicinsko pomoč. Rekli ste, da boste gospo pripeljali na pregled. V tem času je osebje ambulante za NMP tudi kontaktiralo ambulanto njenega izbranega zdravnika. Ob 7.42 ste ponovno klicali in povedala, da ste v vmesnem času klicali na kliniko za ORL, kjer svetujejo 'hitro' napotnico in da jo mora priti iskat reševalno vozilo. Nato ste govorili tudi z urgentno zdravnico, ki je po pogovoru z vami odredila hišni obisk dežurne zdravnice. Dežurna zdravnica je prišla na hišni obisk k vaši mami ob 8.11, takrat pa nikogar ni bilo več doma. Poklicala vas je in izvedela, da ste gospo z lastnim prevozom odpeljali v Ljubljano.«
Kot so v odgovoru še zapisali, nujnih reševalnih prevozov pacienti in svojci ne morejo naročati sami. »Nujni reševalni prevoz odredi zdravstveno osebje v skladu s svojimi kompetencami glede na zdravstveno stanje pacientov. Za oceno zdravstvenega stanja pa je potreben jasen opis simptomov in tudi časovno okno trajanja težav. Na žalost je bilo iz vašega telefonskega klica razbrati, da gre za stanje, ki traja 3 tedne in se je sedaj poslabšalo. Iz podatkov ni bilo možno z veliko verjetnostjo sumiti, da gre za nujno stanje. Povsem pravilno je, da takega pacienta v razmeroma kratkem času pregleda zdravnik, kar je bilo tudi odrejeno. Pacientov brez ustrezne zdravniške napotnice tudi ni možno prepeljati na specialistični pregled. Odrejanje napotitev in terapije na daljavo brez kliničnega pregleda za paciente, ki jih ne poznamo, je nestrokovno. Že tekom pogovora vam je bilo večkrat pojasnjeno, da zdravstvene obravnave gospe nismo zavrnili in jo bomo obravnavali ali v ambulanti za NMP ali v sklopu hišnega obiska.«