Pogled na greben iz Spodnje Idrije / Foto: Jelena Justin

Idrijska strmina

Cerkovni vrh (804 m n. m.) – Idrijsko-Cerkljansko pogorje. Strmina nad Spodnjo Idrijo. Tukaj ni nobene uradno markirane poti, ki bi bila v registru poti pri Planinski zvezi Slovenije.

Danes vam bom predstavila vzpon na Cerkovni vrh, razpotegnjen greben nad Spodnjo Idrijo, ki ga pravzaprav označujeta dva Cerkovna vrha; bom rekla, da severni in južni, ki ima na zemljevidih poleg imena napisano še ime Lom. Nas zanima vzpon na Cerkovni vrh (Lom), a nanj se ne bomo povzpeli po običajni poti. Zanima nas t. i. Pr'farska gamsarica, neoznačena steza, ki preči pobočje Vranjega grebena.

Iz Kranja je najbližja pot do Spodnje Idrije skozi Žiri. Na koncu kraja zavijemo desno, na kar nas opozori tudi smerokaz. Cesta postane ožja, vzpenja se, ko dosežemo najvišjo točko, pa se slikovito spušča v serpentinah. Na drugi strani mostu dosežemo glavno cesto, kjer zavijemo desno. Ko dosežemo Spodnjo Idrijo, zagledamo na levi strani kapelico in cerkev. Parkiramo na primernem mestu ob cesti. Parkirišč je dovolj. Začetek vzpona je mimo kapelice, po stopnicah do cerkve Device Marije Vnebovzetne, imenovane tudi Marija na Skalici. Mimo cerkve se sprehodimo do pokopališča, zavijemo levo in se povzpnemo do konca pokopališča, kjer so vrata. Smo na začetku Šolske grape. Naredimo nekaj korakov, pot se nadaljuje naravnost, a mi zavijemo desno, na še eno pot, ki se povzpne do senožeti. Pod nami se odpre lep pogled na Spodnjo Idrijo. Strmo se povzpnemo po senožeti, kjer je drevje trenutno v bujnem razcvetu. Na naši levi kot vojaki stojijo strumne smreke. Pot se za trenutek položi in zavije malce bolj v levo. Globoko pod nami, na naši levi strani, je Šolska grapa. Steza se precej strmo vzpenja in približno po 15 minutah smo na razpotju, kjer levo vodi smerokaz Cerkovni vrh/Lom, desno pa pot Pod Vranjim grebenom. Zavijemo desno. To je naša Pr'farska gamsarica. Zakaj tako ime? Ker se začne pri Fari in ker bomo na tej prečni poti zagotovo videli gamse. Pot se ves čas prečno vzpenja, ponekod precej strmo. Naj opozorim, da je steza občasno težje sledljiva, ker je na njej kup podrtega drevja, ravno tako je neuhojena in zahteva trden korak. Pot preči dve večji grapi. Ena je malce bolj 'sitna', saj znajo biti kamni vedno mokri. Previdno. Steza nas pripelje do velike poseke in se usmeri levo proti skalam. Drznem si reči, da je skalna polica, mimo katere bomo šli, spalnica gamsov in s kančkom pozornosti bomo katerega tudi ugledali. Steza se povzpne do gozdne ceste. Če si želimo še malce začiniti vzpon, na cesti takoj zavijemo levo na grebensko pot, ki pa je, roko na srce, trenutno v bolj klavrnem stanju in precej težko sledljiva, zaraščena. No, ko smo enkrat na grebenu, ni več težav, edino sestop z enega od vrhov v grebenu je malce neprijeten. Pa klopov je veliko.

Raje predlagam, da sledimo cesti v levo in pripeljala nas bo do kmetije Lom, kjer nas do vrha Cerkovnega vrha loči slabih sto višinskih metrov. Steza je čudovita. Dosežemo nekakšno sedlo med grebenom in Cerkovnim vrhom. Z leve strani bi prišli, če bi se lotili neoznačena grebena, tako pa na sedlu zavijemo desno in se povzpnemo na skalnati vrh, ki nagradi z razgledom: Kobalove planine, Jelenk, Kendove robe, Hleviška planina, bolj v daljavi pa se pokažejo tudi Porezen in Golaki.

Do sedla se vrnemo po poti vzpona, tam pa zavijemo desno na lokalno markirano pot, ki nas pripelje nazaj do Fare. Pot za sestop je strma in predvsem po dežju zaradi prepletenih korenin na poti terja nekaj več previdnosti.

Trajanje: 4 ure

IZLETI / Kranj, 7. marec 2024

Izlet na Osojnico in Ojstrico

Najvišji dvig pokojnin od leta 1992 / 13:45, 26. februar

Nekaterim malim pokojninam se povečanje ne bo poznalo, ker ga obvezni zdravstveni prispevek izniči. Hec pa je, da je teh petintrideset evrov...

Najvišji dvig pokojnin od leta 1992 / 21:09, 25. februar

Zelo žalostno, kako se vlada hvali s populizmom. To ni povišanje pokojnin, temveč delna uskladitev z inflacijo. Uskladitev je nižja od infla...

Zlato polje / 10:18, 25. februar

Sem enkrat naletel ne takega črnega odlagatelja, pa me ni razumel, ker je govoril samo albansko. Pa tudi ni imel občutka, da dela kaj narobe, saj ima v glavi drugo kulturo.

Najvišji dvig pokojnin od leta 1992 / 10:14, 25. februar

Kaj ti pomaga dvig pokojnin, ki je manjši od inflacije. V resnici se je realna vrednost pokojnin zmanjšala, posebej če jo primerjaš z dvigom...

Vzpon populizma / 10:08, 25. februar

Miha, res se ti čudim, da ne vidiš še precej večjega in usodnejšega populizma, ki ga imaš pred nosom. Gibanje Svoboda z Golobom na čelu izpo...

Polovična zapora na Betinu / 09:10, 23. februar

Bohinjci gredo lahko čez Soriško planino ali pa avtovlak na Primorsko stran. Povezav kolikor hočeš.

Ko se življenje obrne na glavo / 07:41, 21. februar

Hm, kako je pa dekle prišlo v Srbijo? A jo je kar dala? Kako ga je pa našla, če se niti poznala nista? Hudo...