Borut Podgoršek (levo) in Marko Malec z novo knjigo Na krilih poguma

Letalci na krilih poguma

V sredo je v zbirki Zgodbe slovenskih letalcev izšla nova, tretja knjiga z naslovom Na krilih poguma, v kateri avtorja Marko Malec iz Kranja in Borut Podgoršek iz Škofje Loke predstavljata devet novih zgodb o slovenskih letalcih.

»Na Guamu je bilo veliko ameriško vojaško oporišče. Ko smo bili v priletu, me je kontrolor letenja vprašal, kakšno registracijo imamo. Povedal sem mu, da jugoslovansko in da imamo odobren načrt letenja s strani njihove kontrole letenja in FAA. Kljub temu je rekel: 'Ne morete pristati!' Vprašal sem ga: 'Kaj pa bo, če bomo pristali?' In je rekel: 'Vsi boste šli v zapor!' Pa sem mu rekel: 'Rajši grem v arest, kot da se utopim v morju. Ne morem leteti drugam!' Pete nam je tam pomagal tako, da je Douglas plačal kazen, ampak v zapor pa ni šel nihče.« (Marjan Bizjan, nekdanji pilot Adrie Airways)

Kranj – Borut in Marko sta se kot soavtorja knjig o letalcih našla po naključju, oba sta preučevala slovensko letalsko zgodovino, oba sta pisala članke za reviji Obramba in Krila. Njun knjižni prvenec sega v leto 2019, takrat sta izdala knjigo Zaljubljeni v letenje, v kateri sta predstavila osemnajst zgodb slovenskih pilotov, stevardes in letalskega mehanika. Druga knjiga z naslovom Stražar z neba, ki je izšla predlani, prinaša dve zgodbi, obe je napisal Borut. V sredo je v zbirki Zgodbe slovenskih letalcev izšla tretja knjiga, z naslovom Na krilih poguma in z devetimi zgodbami letalcev, ki so v časovnem obdobju od leta 1916 do leta 1993 vsak na svoj način pripomogli k razvoju slovenskega in jugoslovanskega civilnega in vojaškega letalstva. Verjetno to ni njun zadnji niz zgodb. »Literature, ki bi na poljuden, a hkrati na strokoven način ohranjala spomine na slovenske letalce, ni veliko,« pravita Marko in Borut in hkrati z zadovoljstovm ugotavljata: »Kako pravilna je bila najina odločitev o tovrstnem ohranjanju spomina na naše letalce, pove podatek, da se vse več letalcev, sorodnikov in njihovih prijateljev obrača na naju in nama posreduje gradivo za nove in nove zgodbe.«

Boštjančič: »Gre za izjemno delo«

Tudi pri nastajanju tretje knjige ju je raziskovalno delo vodilo po številnih poteh in po neštetih pogovorih in obiskih je nastalo devet zanimivih zgodb. »Prepričan sem, da bo tudi ta knjiga uspešnica. Gre za izjemno delo! Če je v tebi, spoštovani bralec, le še nekaj tistih otroških sanj (»Ko bom velik, bom pilot!« – op. p.), boš knjigo le s težavo odložil, dokler ne boš prebral prav zadnje vrstice,« je v predgovor knjige zapisal Janko Boštjančič, direktor Parka vojaške zgodovine, in dodal: »Vsaka zgodba v knjigi bi sicer zaslužila roman, a je z objavo v knjigi dostojen in korekten opis, ki jo rešuje pred pozabo. In prav to je velikanska vrednost knjige in celotne zbirke Zgodbe slovenskih letalcev.«

Devet letalcev, devet zgodb

Kdo je letalec, ki je v zraku, po seštevku vseh letov, preživel dve leti in pol? To je Marjan Bizjan, ki živi v Vrbnjah pri Radovljici. Za njim je izjemna letalska kariera. Kot jadralni in športni pilot je začel na letališču v Mostah, kot prometni pilot je v Adrii Airways dosegel vse, kar se je dalo doseči. Milan Polak, ki je po izstopu iz vojašega letalstva živel na Jesenicah, se je v Sovjetski zvezi izšolal za bombniškega pilota, letalsko kariero pa je končal kot predavatelj na vojaški letalski akademiji. Slavko Mašera je bil major jugoslovanskega vojaškega letalstva, kot pilot inštruktor je izšolal na ducate mladih pilotov v Jugoslaviji in v Zambiji. Mirko Komjanc je kot pilot vstopil v italijansko vojaško letalstvo, bojeval se je v Eritreji, Etiopiji in Britanski Somaliji. Maks Arbeiter je dosegel vrhunske rezultate v jadralnem letalstvu in postavil temelje jadralnemu šolstvu, sicer pa je bil učitelj letenja v Zveznem letalskem centru v Vršcu. Heljo Godnič je bil ljubiteljski letalec, izdelal je dva žirokopterja in z njima tudi poletel. Bogomil Jaklič je bil Maistrov borec in tvorec letalstva Kraljevine Jugoslavije. Pavel Kavčič, eden prvih strojnih inženirjev v Sloveniji, je na številnih slikah v pilotskem kombinezonu, a avtorjema knjige ni uspelo najti pisnih dokazov, da je bil tudi pilot. Ivan Koroša je bil predvojni hidroletalec, medvojni strelec v ameriškem bombniku B-24 in povojni preizkusni pilot ...

Oddajte svoj komentar

Kranj 6°

oblačno
vlažnost: 89 %
veter: JV, hitrost: 11 km/h

4/10

četrtek

5/18

petek

4/22

sobota

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

 

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

OBVESTILA / Preddvor, Naklo, Šenčur, 28. marec 2024

Angleška urica, pohod, test kondicije

IZLETI / Kranj, 29. marec 2024

Na jadranske otoke

OBVESTILA / Preddvor, Naklo, Šenčur, 29. marec 2024

Angleška urica, pohod, test kondicije

RAZSTAVE / Rateče - Planica, 30. marec 2024

Razstava ročnih del

OBVESTILA / Sv. Jošt nad Kranjem, 31. marec 2024

Praznovanje velike noči

IZLETI / Kranj, 4. april 2024

Izlet DU Kranj

IZLETI / Kranj, 5. april 2024

Na ogled Primorske

IZLETI / Kranj, 6. april 2024

Izlet PD Iskra Kranj

 

 
 

 

 
 
 

Dela na Betinu predčasno končana / 06:58, 26. marec

Ko Noe dela barko. Gradbinci res nismo.

Gorenjska bolnišnica / 11:19, 25. marec

Bravo Dr. Aleksander Stepanović! Vsa čast za napisano! Edina logična lokacija je Kranj po vseh merilih.

Kranj diha z vojašnico / 08:48, 25. marec

Migranti s svojo rodnostjo ne bodo popravili rodnosti Slovenije, ampak naredili Slovenijo neslovensko in uničili naš narod in našo kulturo.K...

Že zdaj učenje materinščine / 08:41, 25. marec

Pod to skrajno levičarsko vlado bodo kaj kmalu Slovenijo spremenili v geto za Slovence in razglasili Tretjo Jugoslavijo.

Kranj diha z vojašnico / 14:25, 22. marec

Dežman, katera vlada do sedaj vas ni nategnila? OK, ta tolpa kriminalcev je razred zase, to je res...

Že zdaj učenje materinščine / 14:24, 22. marec

Omogočili pouk bosanskega jezika? Kakšen poseben razlog? V Sloveniji pač uradni jezik Slovenščina !!
Zaenkrat še !

Protestno pismo zaradi uničenja grba Republike Slovenije / 14:21, 22. marec

Hobič in Hribovšek, a nimata nobenega pametnega dela??