Darja Reichman z Blažem Setnikarjem in Dorotejo Nadrah / Foto: Nada Žgank

Med hrepenenjem in realnostjo

Novo sezono v Prešernovem gledališču so v petek odprli s psihološko dramo Mama francoskega dramatika Floriana Zellerja v režiji Ivice Buljana.

Kranj – Prva premiera v novi sezoni je napolnila dvorano Prešernovega gledališča, kar je v teh negotovih časih navdušujoč podatek, a hkrati tudi rezultat pričakovanj publike, saj je bila na sporedu krstna slovenska izvedba psihološke drame Mama enega najbolj znanih sodobnih avtorjev romanov in dramskih besedil, francoskega pisca Floriana Zellerja. K režiji je pristopil v Kranju že večkrat angažirani režiser Ivica Buljan (režiral je tri dramska besedila z nemškega govornega območja, in sicer Drame princes, Lovske scene iz Spodnje Bavarske in Močan rod), predstava pa je nastala v koprodukciji Prešernovega gledališča in Mestnega gledališča Ptuj.

Dramsko besedilo Mama sodi v Zellerjevo trilogijo Oče, Sin in Mati, po vseh treh besedilih pogosto segajo gledališča, ta čas pa je tudi pri nas na sporedu filmska verzija Oče. Večplastna pretresljiva zgodba, ki govori o bolečini in osamljenosti matere, ki se spopada s t. i. sindromom praznega gnezda. Francoski scenograf in kostumograf Rudy Sabounghy je prizorišče postavil v hišo, v domače okolje odrske in pravzaprav mnogih družin, ki jih dramsko besedilo nagovarja. Mit o materinski ljubezni namreč bolj ali manj doživljajo vse družine.

V prvem planu je mama Anna, ki po odhodu otrok od doma in stalni službeni ali kakšni drugi odsotnosti moža v iskanju nekega preteklega časa, ko je svoje bitje posvetila družini, ostaja osamljena. Ni izpraznjen le dom, izpraznjeno je tudi njeno življenje, ne pa čustva. V predstavi namreč spremljamo njeno čustveno stanje ob nastali situaciji. V njenih mislih se, najbrž pod vplivom tablet in alkohola, nizajo zgodbe – njene predpostavke, kaj se dogaja z njeno družino, možem, ki se ne zanima več zanjo, morda ima celo drugo žensko, in sinom, ki je niti ne pokliče več, ona pa ga v želji, da bi bila z njim tako kot nekoč, ko je odraščal, v mislih spet vrne domov in ga »odpokliče« od njegovega dekleta.

Na neki način gre za arhetipske fantazme o vlogi mame in nas samih ter naših pričakovanjih, kaj naj bi se njej zgodilo. Je zgodba o tem, kaj mi projiciramo na besedo mama, kakšna so naša pričakovanja in predsodki o tem in vsem, kar se dogaja okrog nje. Zato nam je morda v svoji posesivnosti celo zoprna, nemogoča. Se sploh vprašamo o stiski, v kateri se je znašla in se nikakor ne more izvleči iz nje? Da je ženska srednjih let še kaj drugega kot mama?

Zgodba je po eni strani aktualna v času, po drugi pa se tovrstni odnosi med starši in otroki, med partnerji, v družini ponavljajo že od nekdaj. Izjemno besedilo, dramaturško ga je tako rekoč brez »črtanj« spretno priredila Marinka Poštrak, se ob prepričljivi režiji – Ivica Buljan ob tem pušča veliko prostora predvsem glavni igralski vlogi Anne – včasih zdi kruto resnično. Neizrečeno postane izrečeno, potlačeno postane vidno. V tem je izjemnost besedila.

V vlogi Anne je izjemna Darja Reichman. Ves čas uro in pol dolge predstave suvereno obvladuje zaupani ji dramski lik. Do popolnosti se vživlja v vsa različna čustvena stanja, ki jih od nje zahtevajo posamezne situacije; od osornosti in ponekod odsotnosti v komunikaciji z možem do pretirane prijaznosti v navezanosti do sina in popolnega zavračanja kakršnegakoli odnosa s sinovim dekletom, ne nazadnje nas prepriča še v rdeči obleki, ko jo spremljamo kot poželjivo osamljeno žensko, ki si želi pozornosti: ja, še sem tu, še sem živa. Reichmanova vsekakor odlično izkoristi igralsko priložnost, ki jo ponuja vloga mame, kar v uprizoritvah zadnjih nekaj sezon, v katerih igra, niti ni več naključje.

Igralsko ekipo korektno dopolnjuje preostala igralska trojka. Oče Pierre, igra ga Borut Veselko, ki predvsem v uvodnem delu skupaj z dolgoletno soigralko nekako nosi predstavo. V vlogi sina Nicolasa je prepričljiv Blaž Setnikar, mami na voljo, naj bo kot njen ljubljeni sin ali obratno toliko bolj v begu od njene posesivnosti. Prav tako se v svoji vlogi dekleta Elodie izkaže od lanske sezone nova moč kranjskega teatra Doroteja Nadrah.

V ozadju se vseskozi v videu predvajajo družinski motivi z otroško igro, prav tako pa je zaključek precej filmski, ko se na platno projicirajo zapisi o sodelujočih v predstavi. Je torej vse skupaj naša predstava o tem, kako se morajo obnašati liki v drami, na odru. Kot v fikciji, v filmu?

Oddajte svoj komentar

Kranj 0°

pretežno jasno
vlažnost: 99 %
veter: Z, hitrost: 0 km/h

1/17

torek

3/20

sreda

2/20

četrtek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

 

 

OBVESTILA / Preddvor, 21. marec 2023

Umovadba za starejše

PRIREDITVE / Šenčur, 21. marec 2023

Vadba za zdravo hrbtenico

PRIREDITVE / Kranj, Zgornja Besnica, 21. marec 2023

Spominski slovesnosti

RAZSTAVE / Škofja Loka, 21. marec 2023

Poklon volni

GLASBA / Cerklje, 21. marec 2023

Podarim ti pesem

PRIREDITVE / Žiri, 21. marec 2023

Bralna čajanka

DELAVNICE / Šenčur, 22. marec 2023

Orientalski plesi

RAZSTAVE / Jesenice, 22. marec 2023

Sava združuje

 

 
 

 

 
 
 

»Oprostilka« za nekdanje vodstvo bolnišnice / 15:00, 15. marec

Če niste bili v njihovi koži ne morete soditi. Ali se vam sanja, kako je biti po krivem obsojen, ko si vse življenje delal pošteno in predan...

Zdaj pravnomočno: Klopčič je nedolžen / 17:11, 11. marec

Groza. Obsodba "dokaži da nisi kriv" še kar velja v miniJugoslaviji.

»Oprostilka« za nekdanje vodstvo bolnišnice / 17:06, 11. marec

Odlična novica za pogojno obsojene. Odškodnine ne bodo nizke.

Zdaj pravnomočno: Klopčič je nedolžen / 11:15, 11. marec

20 let čakanja, pa očitek sodišču. Kaj pa oprostilne županu in njegovim najlepšega mesta, pa ...

Zdaj pravnomočno: Klopčič je nedolžen / 08:40, 11. marec

Seveda je nedolžen. Kot vsi v RKC.

»Oprostilka« za nekdanje vodstvo bolnišnice / 08:37, 11. marec

Seveda. Pričakovano. Nikoli nihče nič kriv. Samo kuverte krožijo.

Kakšno šolo za naslednje desetletje? / 07:56, 11. marec

Vzgoja in izobraževanje v tujini gre v smer redefiniranja biologije. Kar počnejo recimo z otroci v vrtcih in kaj delajo starši z mladoletniki. Groza.