Darja Reichman z Blažem Setnikarjem in Dorotejo Nadrah / Foto: Nada Žgank

Med hrepenenjem in realnostjo

Novo sezono v Prešernovem gledališču so v petek odprli s psihološko dramo Mama francoskega dramatika Floriana Zellerja v režiji Ivice Buljana.

Kranj – Prva premiera v novi sezoni je napolnila dvorano Prešernovega gledališča, kar je v teh negotovih časih navdušujoč podatek, a hkrati tudi rezultat pričakovanj publike, saj je bila na sporedu krstna slovenska izvedba psihološke drame Mama enega najbolj znanih sodobnih avtorjev romanov in dramskih besedil, francoskega pisca Floriana Zellerja. K režiji je pristopil v Kranju že večkrat angažirani režiser Ivica Buljan (režiral je tri dramska besedila z nemškega govornega območja, in sicer Drame princes, Lovske scene iz Spodnje Bavarske in Močan rod), predstava pa je nastala v koprodukciji Prešernovega gledališča in Mestnega gledališča Ptuj.

Dramsko besedilo Mama sodi v Zellerjevo trilogijo Oče, Sin in Mati, po vseh treh besedilih pogosto segajo gledališča, ta čas pa je tudi pri nas na sporedu filmska verzija Oče. Večplastna pretresljiva zgodba, ki govori o bolečini in osamljenosti matere, ki se spopada s t. i. sindromom praznega gnezda. Francoski scenograf in kostumograf Rudy Sabounghy je prizorišče postavil v hišo, v domače okolje odrske in pravzaprav mnogih družin, ki jih dramsko besedilo nagovarja. Mit o materinski ljubezni namreč bolj ali manj doživljajo vse družine.

V prvem planu je mama Anna, ki po odhodu otrok od doma in stalni službeni ali kakšni drugi odsotnosti moža v iskanju nekega preteklega časa, ko je svoje bitje posvetila družini, ostaja osamljena. Ni izpraznjen le dom, izpraznjeno je tudi njeno življenje, ne pa čustva. V predstavi namreč spremljamo njeno čustveno stanje ob nastali situaciji. V njenih mislih se, najbrž pod vplivom tablet in alkohola, nizajo zgodbe – njene predpostavke, kaj se dogaja z njeno družino, možem, ki se ne zanima več zanjo, morda ima celo drugo žensko, in sinom, ki je niti ne pokliče več, ona pa ga v želji, da bi bila z njim tako kot nekoč, ko je odraščal, v mislih spet vrne domov in ga »odpokliče« od njegovega dekleta.

Na neki način gre za arhetipske fantazme o vlogi mame in nas samih ter naših pričakovanjih, kaj naj bi se njej zgodilo. Je zgodba o tem, kaj mi projiciramo na besedo mama, kakšna so naša pričakovanja in predsodki o tem in vsem, kar se dogaja okrog nje. Zato nam je morda v svoji posesivnosti celo zoprna, nemogoča. Se sploh vprašamo o stiski, v kateri se je znašla in se nikakor ne more izvleči iz nje? Da je ženska srednjih let še kaj drugega kot mama?

Zgodba je po eni strani aktualna v času, po drugi pa se tovrstni odnosi med starši in otroki, med partnerji, v družini ponavljajo že od nekdaj. Izjemno besedilo, dramaturško ga je tako rekoč brez »črtanj« spretno priredila Marinka Poštrak, se ob prepričljivi režiji – Ivica Buljan ob tem pušča veliko prostora predvsem glavni igralski vlogi Anne – včasih zdi kruto resnično. Neizrečeno postane izrečeno, potlačeno postane vidno. V tem je izjemnost besedila.

V vlogi Anne je izjemna Darja Reichman. Ves čas uro in pol dolge predstave suvereno obvladuje zaupani ji dramski lik. Do popolnosti se vživlja v vsa različna čustvena stanja, ki jih od nje zahtevajo posamezne situacije; od osornosti in ponekod odsotnosti v komunikaciji z možem do pretirane prijaznosti v navezanosti do sina in popolnega zavračanja kakršnegakoli odnosa s sinovim dekletom, ne nazadnje nas prepriča še v rdeči obleki, ko jo spremljamo kot poželjivo osamljeno žensko, ki si želi pozornosti: ja, še sem tu, še sem živa. Reichmanova vsekakor odlično izkoristi igralsko priložnost, ki jo ponuja vloga mame, kar v uprizoritvah zadnjih nekaj sezon, v katerih igra, niti ni več naključje.

Igralsko ekipo korektno dopolnjuje preostala igralska trojka. Oče Pierre, igra ga Borut Veselko, ki predvsem v uvodnem delu skupaj z dolgoletno soigralko nekako nosi predstavo. V vlogi sina Nicolasa je prepričljiv Blaž Setnikar, mami na voljo, naj bo kot njen ljubljeni sin ali obratno toliko bolj v begu od njene posesivnosti. Prav tako se v svoji vlogi dekleta Elodie izkaže od lanske sezone nova moč kranjskega teatra Doroteja Nadrah.

V ozadju se vseskozi v videu predvajajo družinski motivi z otroško igro, prav tako pa je zaključek precej filmski, ko se na platno projicirajo zapisi o sodelujočih v predstavi. Je torej vse skupaj naša predstava o tem, kako se morajo obnašati liki v drami, na odru. Kot v fikciji, v filmu?

Oddajte svoj komentar

Kranj 20°

pretežno oblačno
vlažnost: 65 %
veter: JV, hitrost: 11 km/h

10/23

sreda

10/25

četrtek

11/26

petek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

 

 

 

 

OBVESTILA / Kranj, 31. maj 2023

Brezplačno merjenje krvnega tlaka

RAZSTAVE / Jesenice, 31. maj 2023

Fotografska razstava

OBVESTILA / Kranj, 1. junij 2023

Novi urnik pisarne DU Kranj

GLASBA / Slovenski Javornik, 1. junij 2023

Koncert Suhe hruške v kompotu

IZLETI / Naklo, 1. junij 2023

S kolesom do Škofje Loke

PRIREDITVE / Jesenice, 1. junij 2023

Brihtin dan

PREDAVANJA / Naklo, 2. junij 2023

Kadar ne moremo ničesar spremeniti

 

 
 

 

 
 
 

Solastnice imajo prednost pri odlaganju odpadkov / 08:43, 31. maj

Švica ukinila odlagališča leta 2000, Avstrija 2002. Premajhni državi, da bi odpadke odlagali v naravo. Na balkanski strani Alp še vedno po starem. Skrb za odpadke po balkansko.

Boljša oskrba s pitno vodo / 13:14, 30. maj

14 let za 24km vodovoda. Vsaka čast.

V državnem svetu o Orehku / 21:02, 26. maj

Samo dražijo ljudi s projekti, ki nikoli ne bodo zaživeli. Novi gradbeni projekti so ustavljeni. Projektantske hiše od novembra lani beležij...

Golob napovedal tudi božičnico za upokojence / 18:40, 26. maj

A se je roza minister za srečo Maljevac že kaj oglasil? Ne spremljam več te anomalije slovenske !!

Gorenjska bolnišnica / 18:38, 26. maj

Zmer bolj je očitno, da je bil okoli nove bolnice navaden medijski spin !Kar naenkrat so na Jesenicah ugotovili, da je v povprečju prostih p...

Srečanje z medvedom / 18:05, 25. maj

Slovenija se je odločila za pot v smeri velikih nacionalnih parkov po zgledu ZDA in Kanade, kjer ljudje živijo v sožitju z divjimi živalmi. ...

Gorenjska bolnišnica / 18:00, 25. maj

Gorenjska bolnišnica bo ostala na papirju dokler na oblast spet ne pride politika, ki vidi razvoj države v betonu, tirih, asfaltu, jeklenih ...