Več kot šestdeset odstotkov umrlih kolesarjev v zadnjih petih letih ni uporabljalo kolesarske čelade, ki je sicer obvezna do 18. leta. / Foto: Gorazd Kavčič

Za varno kolesarjenje

Včeraj se je začela desetdnevna nacionalna preventivna akcija za večjo varnost kolesarjev. Tudi tokrat poteka poostren nadzor, tako nad kolesarji kot drugimi udeleženci cestnega prometa.

Kranj – Pod okriljem Združenih narodov poteka sedmi Globalni teden varnosti cestnega prometa, ob tej priložnosti pa so Agencija za varnost prometa (AVP), policija, ministrstvo za okolje, podnebje in energijo ter projekt Varno na kolesu pozvali k večji varnosti kolesarjev v cestnem prometu. Njej je namenjena tudi desetdnevna nacionalna preventivna akcija, v okviru katere bo od 18. do 28. maja potekal tudi poostreni nadzor prometa.

Policisti bodo v poostrenem nadzoru pozorni predvsem na kršitve, ki so med najpogostejšimi vzroki prometnih nesreč. »Preverjali bomo, ali kolesarji vozijo v napačno smer, ali upoštevajo prometno signalizacijo (predvsem rdečo luč na semaforju), psihofizično stanje kolesarjev, prevoze otrok na kolesu in uporabo kolesarskih čelad. Nadzorovali bomo tudi vožnjo po pločnikih, nepravilno in tesno prehitevanje kolesarjev, neupoštevanje pravil o prednosti itd. Pozorni bomo tudi na odnos ostalih prometnih udeležencev do kolesarjev, predvsem voznikov motornih vozil, ki marsikdaj s prehitro vožnjo, izsiljevanjem prednosti in tesnim prehitevanjem ogrožajo kolesarje,« je napovedal Ivan Kapun, vodja sektorja prometne policije na generalni policijski upravi.

Podatki kažejo, da je bilo lani v Sloveniji 1484 prometnih nesreč z udeležbo kolesarjev, kar šest od desetih pa je samih povzročilo nesrečo. Število prometnih nesreč se je v primerjavi z letom 2021 povečalo za devet odstotkov, med vzroki pa izstopata neprilagojena hitrost in neupoštevanje pravila o prednosti. Umrlo je enajst kolesarjev, 241 je bilo hudo poškodovanih in 1057 lažje. Delež umrlih kolesarjev je v letu 2022 znašal 12,9 odstotka med vsemi žrtvami prometnih nesreč, kar je največ v obdobju zadnjih petih let. Delež hudo poškodovanih med vsemi udeleženci v prometu pa je najvišji prav med kolesarji in znaša 27 odstotkov.

V zadnjih petih letih 63 odstotkov umrlih kolesarjev ni uporabljalo kolesarske čelade, zato pristojni svetujejo, da čelado uporabljajo vsi kolesarji, čeprav je njena uporaba obvezna le do 18. leta. Rezultati opazovanja kolesarjev, izvedenega v letu 2022, sicer kažejo, da se uporaba kolesarske čelade pri nas vendarle povečuje.

Lani so policisti ugotovili 907 kršitev uporabe mobilnega telefona med kolesarjenjem, kar je 36-odstotno povečanje. Policisti voznike motornih vozil znova tudi opozarjajo, da je pri prehitevanju kolesarjev, voznikov lahkih motornih vozil in voznikov mopedov predpisana bočna razdalja, ki znaša najmanj 1,5 metra. Tesno prehitevanje sicer ni le prepovedano, temveč za kolesarje tudi izjemno nevarno, poudarjajo.