Čas prebujenja slovenske umetnosti / Foto: Igor Kavčič

Slovenska umetnost

Pri Beletrini je izšla knjiga umetnostnega zgodovinarja Tomaža Brejca Čas prebujenja, Slovenska umetnost 1880–1918.

Ljubljana – »Če slika pove več kot tisoč besed, kako izbrati tiste, ki se ji najbolj približajo? Kako ujeti v besede njeno bistvo, čeprav je bila narejena med letoma 1880 in 1918, ko niso uporabljali besed, s katerimi se ji bližam danes?« si v razmislek o knjigi Čas prebujenja, Slovenska umetnost 1880–1918 prikliče Tomaž Brejc, eden najvidnejših slovenskih umetnostnih zgodovinarjev, odličen poznavalec moderne in sodobne umetnosti, avtor številnih monografij in univerzitetni predavatelj.

V prvi knjigi je pripravil sintetični pregled slovenske umetnosti v turbulentnem času med letom 1880 in koncem prve svetovne vojne, torej v času predmodernizma. Knjiga v treh velikih poglavjih (Moderna estetska kultura, Ikonizacija krajine, Prizori iz modernega življenja) pojasni, kako se je rojeval slovenski likovni modernizem v razponu od alegoričnega realizma bratov Šubic do Jakopičevega barvnega izraza.

Brejc v knjigi ne niza zgolj podatkov, saj se ta bere kot esej o slovenski likovni umetnosti ob prelomu stoletja, je čudovita in vznemirljiva slika nekega časa. Besedilo je napisano odprto, doživeto, zastavlja si številna vprašanja in se sprehaja skozi spominske pokrajine, ob tem pa ponuja širšo sliko takratne družbe in obenem ne pozablja na malenkosti, drobce, zanimivosti. Knjiga na izredno luciden in večplasten način združuje avtorjev osebni, likovni in simbolni pogled na slovensko umetnost, bogati pa jo več kot 350 domačih in tujih reprodukcij. Ob branju Brejčeve knjige se zavemo, da je slovenska umetnost neločljiv del svetovne umetnosti.