Potrošniki in njihove pravice

Novi zakon o varstvu potrošnikov je prinesel kar nekaj sprememb in novosti – tako za potrošnike pri uveljavljanju njihovih pravic kot tudi za ponudnike blaga in storitev, ki morajo v določenih segmentih prilagoditi poslovanje, če želijo zadostiti novim pravilom in se izogniti zagroženim globam. Na Zvezi potrošnikov Slovenije ugotavljajo, da zakon v določenih pogledih pravice potrošnikov zmanjšuje, po drugi strani pa se širi na nova področja in za razliko od prej denimo ureja tudi področje digitalnih vsebin in digitalnih storitev.

Pri uveljavljanju stvarne napake oz. po novem neskladnosti blaga smo sedaj bolj omejeni kot nekoč, je pa zagotovo pozitivna prepoved t. i. dvojne kakovosti blaga. Gre za trženje izdelka v eni državi članici EU kot enakega izdelku v drugih državah članicah, pri čemer ima bistveno različno sestavo ali značilnosti. Ko torej na slovenskih policah pristanejo produkti velikih korporacij – od prehrambnih izdelkov do pralnih praškov in plenic, ki se razlikujejo od npr. tistih na zahodnem trgu. Na zvezi potrošnikov so kot primer navedli proizvajalca čokoladnega namaza priznane blagovne znamke, ki ima sedaj dve možnosti: na slovenske police postaviti izdelke, ki so po sestavi in okusu enaki tistim v denimo Italiji ali Avstriji, ali pa nadaljevati prodajo dvojne kakovosti svojih izdelkov, a v (dovolj) drugačni preobleki.

Pozitivne so tudi določbe glede ponujanja popustov, saj morajo sedaj podjetja označiti tako prejšnjo kot znižano ceno, pri čemer se za prejšnjo šteje najnižja cena v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. Prav pri razprodajah se »opeče« marsikateri kupec. Dogaja se namreč, da tik pred znižanjem cena izdelka poskoči, da je odstotek popusta nato čim večji in s tem tudi toliko bolj vabljiv. Tako so »neverjetni« popusti, ki jih obljubljajo trgovci, zaradi napihnjenih prejšnjih cen zavajajoči, prihranki pa daleč od ogromnih. Splošno priporočilo, da se potrošniki ne smemo brezglavo zapoditi v nakupe in naj kupimo tisto, kar dejansko potrebujemo, in ne zaradi »popustov«, je stalno aktualno. Ob dejstvu, da se že nekaj časa draži praktično vse, je ta razmislek še bolj na mestu.

Slovenci še vedno zelo radi kupujemo tudi na spletu – tam je lani nakupovalo več kot tri četrtine državljanov! Tudi pri spletnih nakupih imajo potrošniki svoje pravice, ob tem pa velja opozoriti še na previdnost pred prevarami, ki jih ni malo: od lažnih spletnih strani do kraje podatkov o kreditni kartici.

Na splošno se potrošniki še vedno premalo zavedamo svojih pravic. Če jih slabo poznamo, jih je tudi težko uveljavljati, zato v tem primeru poiščimo strokovno pomoč.