Novost je tudi pri označevanju popustov, saj morajo podjetja označiti znižano in prejšnjo ceno blaga, pri čemer se za prejšnjo šteje najnižja cena v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. / Foto: Gorazd Kavčič

Novosti za potrošnike

Nov zakon o varstvu potrošnikov prinaša različne novosti glede uveljavljanja garancije in stvarne napake, več transparentnosti pri označevanju popustov in nakupih na spletnih tržnicah …

Kranj – S četrtkom, 26. januarja, je v veljavo stopil oktobra sprejeti zakon o varstvu potrošnikov. V slovenski pravni red je vnesel določbe treh evropskih direktiv, s ciljem poenotenja ravni varstva potrošnikov znotraj držav članic EU. Za prodajne pogodbe, sklenjene pred 26. januarjem, bodo sicer veljale določbe starega zakona. Novi zakon prinaša pomembne spremembe in novosti, ki so ključne, pa so povzeli na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS).

Uveljavljanje stvarne napake

Pri uveljavljanju stvarne napake oz. po novem neskladnosti blaga je zakon uvedel vrstni red uveljavljanja zahtevkov. Po novem lahko potrošnik od prodajalca najprej zahteva popravilo ali zamenjavo blaga, šele če prodajalec tega ne bo izpolnil, bo kupec lahko zahteval sorazmerno znižanje ali vračilo celotne kupnine. Če se neskladnost blaga pokaže v manj kot tridesetih dneh po dobavi, ima potrošnik pravico do zavrnitve. »V tem času lahko odstopi od prodajne pogodbe in zahteva vračilo kupnine, ne da bi moral predhodno zahtevati popravilo blaga ali njegovo zamenjavo. Zakon podaljšuje obdobje, v katerem velja zakonska domneva, da je neskladnost blaga obstajala že v času dobave, s šest mesecev na eno leto. Znotraj tega obdobja je prodajalec tisti, ki mora dokazovati, da očitane napake ob dobavi blaga ni bilo,« so razložili na ZPS.

Novosti pri garanciji

Garancijo je po novem možno uveljavljati le pri garantu, ki je običajno proizvajalec izdelka, v primeru uvoženih izdelkov pa tudi uvoznik in distributer izdelka. »Prodajalec izdelka je garant le, če izda garancijski list,« so opozorili na ZPS in pristavili, da za izdelke, kupljene pred 26. januarjem, še vedno veljajo določbe starega zakona. Rok, v katerem mora garant odpraviti napake, je odslej krajši. Za izdelke, dane na trg pred začetkom uveljavitve novega zakona, še velja 45-dnevni rok, sedaj pa je skrajšan na 30 dni. Rok se sicer lahko podaljša za 15 dni, če proizvajalec še pred iztekom prvotnega roka o tem obvesti kupca in navede razloge za podaljšanje.

Novost je tudi pri označevanju popustov, saj morajo podjetja označiti znižano in prejšnjo ceno blaga, pri čemer se za prejšnjo šteje najnižja cena v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. Novi zakon tudi prepoveduje t. i. dvojno kakovost blaga oz. trženje blaga v eni državi članici kot enakega blagu, ki se trži v drugih državah članicah, pri čemer ima bistveno različno sestavo ali značilnosti.

Spletne tržnice bolj transparentne

Spletne tržnice morajo biti bolj transparentne ter opustiti morebitno skrito oglaševanje in lažno podajanje ocen, priporočil kupcev. Potrošnikom bodo morale zagotoviti informacije o načinu razvrstitve ponudb (npr. po priljubljenosti, ceni ali morda prilagojeno glede na prejšnje nakupe potrošnika).

Zakon na novo ureja področje digitalnih vsebin in digitalnih storitev ter obveznih jamstev za njihovo skladnost. »Zajel je tudi računalniške programe, različne zvočne in videodatoteke, aplikacije, digitalne igre, podatkovno gostovanje in podobno. Določena je obveznost podjetja, da zagotavlja potrebne posodobitve, potrošnik pa bo imel, podobno kot pri prodaji blaga, na voljo jamčevalne zahtevke za vzpostavitev skladnosti,« so razložili na ZPS.