Vodja Regijskega centra za obveščanje Kranj Matej Kodrič, za njim eden od operaterjev Gregor Oblak / Foto: Primož Pičulin

Vse več klicev v sili na številko 112

Regijski center za obveščanje Kranj je v letu 2022 zabeležil 51.555 dohodnih in 27.791 odhodnih klicev, skupno 79.346 klicev na brezplačno številko 112, med katerimi prednjačijo klici za primere nujne medicinske pomoči.

Na številki 112 so dosegljive nujna medicinska pomoč, pomoč gasilcev in drugih enot za zaščito in reševanje ter tudi pomoč policije, ki sicer sprejema interventne klice na številko 113.

Kranj – Kranjski regijski center za obveščanje se je lani po številu izrednih dogodkov uvrstil na tretje mesto, pred njim sta le ljubljanski in celjski regijski center. Na Gorenjskem je bilo lani 2684 izrednih dogodkov, kar je 507 več kot leta 2021. Kot je pojasnil Matej Kodrič, vodja centra, so lani zabeležili največ klicev v zadnjih letih. »V predkoronskem času, torej leta 2019, je bilo klicev manj, skupno 70.269, kar je 9077 manj kot lani. Ta primerjava nakazuje na to, da je klicev vse več, s tem pa vse večja potreba po nujni pomoči, kar pa ne nazadnje pomeni tudi vse več izrednih dogodkov,« je dejal Kodrič, ob tem pa pojasnil, da določeni podatki za leto 2022 in dve leti poprej niso znani, saj so avgusta lani doživeli kibernetski napad, zaradi katerega so bile motene nekatere internetne in poštne storitve. Med drugim več dni ni delovala spletna stran SPIN. »K sreči pa ni bil moten sprejem klicev v sili na številko 112,« je dodal.

Požari v naravi in vetrolom

Kranjski center, ki prostorsko pokriva območje gorenjske regije, kamor sodi 18 občin, prejme največ klicev za primere nujne medicinske pomoči. Lani je bilo teh klicev 9489. »Do 14. decembra lani je bilo največ klicev prevezanih na nujno medicinsko pomoč Kranj, in sicer 4349, sledijo Jesenice s 1645 klici in Škofja Loka s 1061 klici. Najmanj klicev je bilo za nujno medicinsko pomoč v Bohinju, in sicer 186,« je pojasnil Kodrič. Na drugem mestu so klici za pomoč gasilcev, ki so vezani predvsem na tehnično intervencijo, kot so reševanja iz dvigal, nujno odpiranje vrat v stanovanju in prometne nesreče. Velik delež predstavljajo klici, povezani s prijavami povožene divjadi. Vsako leto je več posredovanj Gorske reševalne službe Gorenjska. V predkoronskem letu je bilo teh posredovanj 328, v letu 2020 je zaradi epidemija število upadlo, lani pa so znova zaznali porast, GRS Gorenjska je bil namreč aktiviran 371-krat. Še vedno je, kot pravi Kodrič, veliko klicev tujcev, ki se zanašajo na navigacijske pripomočke. »Ti jih zlasti v visokogorju pripeljejo na odročna območja brez signala, ob javljanju nezgode pa ne znajo pojasniti, kje so,« je pojasnil sogovornik.

Lani sta po Kodričevih besedah izstopala zlasti dva dogodka, prvi je gozdni požar na Potoški gori, drugi avgustovski vetrolom. »V prvem dnevu, ko so ljudje zaznali požar, smo prejeli nekaj manj kot dvesto klicev v prvih dveh urah. Ob vetrolomu je bilo teh klicev še več, ljudje so se namreč spoprijemali z odkritimi strehami, zato smo v zelo kratkem času prejeli okoli tristo prijav dogodkov,« je povedal.

Največ klicev poleti

V kranjskem centru, kjer je zaposlenih enajst oseb, poleg vodje še deset operaterjev, prejmejo največ klicev v času poletne turistične sezone. »Najmanj pred zimo, v mesecu novembru, je pa število klicev pogojeno predvsem z vremenskimi razmerami. Lani je bilo na primer veliko dogodkov povezanih s sušo,« je dejal, ob tem pa dodal, da so bili lani požari v naravi v izrazitem porastu, prav tako prevozi pitne vode. Prednjačijo klici iz kranjske občine, sledijo jeseniška, škofjeloška in radovljiška občina. »Zgodi pa se tudi precej klicev po pomoti,« je dodal. V porastu so še samodejni klici v sili 112 iz vozil – eCall, a večina teh je po Kodričevih besedah neupravičenih. »Vozniki nevede pritisnejo tipko za klic v sili v avtomobilu. Tudi na tak klic se vselej odzovemo, oseba na drugi strani pa ne nujno. Bi pa vsem voznikom vseeno svetovali, da se z nami pogovarjajo, saj bomo le tako lahko ugotovili, ali je klic upravičen, torej ali je res prišlo do nesreče ali ne,« je poudaril.

Kaj in kje se je zgodilo

Ob klicu na številko 112 je ključnega pomena, da klicatelj ohrani mirno kri in da odgovarja na vprašanja operaterja. »Klicatelji so pogosto panični in zmedeni, kar seveda ob izrednem dogodku ni nenavadno, a vseeno priporočamo, da se pomirijo, se z nami pogovarjajo, predvsem pa je pomembno, da razločno odgovarjajo na naša vprašanja. Zanimalo nas bo zlasti, kaj in kje se je zgodilo oziroma od kod kličejo, poleg tega pa še kdo kliče, kakšne so okoliščine na kraju nesreče in kakšno pomoč potrebujejo,« je še pojasnil vodja kranjskega regijskega centra za obveščanje.