Za uporabo mobilnega telefona med vožnjo je za voznike motornih vozil predpisana kazen 250 evrov in tri kazenske točke. / Foto: Gorazd Kavčič

Lani manj kršitev uporabe telefona v prometu

Agencija za varnost prometa in policija ta teden izvajata preventivno akcijo Varno brez telefona v prometu. Mobilni telefoni so zadnje desetletje postali eden izmed večjih motilcev pozornostiv prometu, ki dokazano povečujejo tveganje za nastanek prometnih nesreč.

»Med vožnjo ne upravljajte telefona, ne pregledujete socialnih omrežij, si ne zapisujete opomnikov, ne brskajte po spletnih straneh, ne fotografirajte ali snemajte, saj je vožnja aktivnost, ki ji moramo posvetiti vso pozornost! V primeru nujne uporabe mobilnega telefona se ustavite na primernem mestu zunaj vozišča in pot nadaljujte šele, ko končate pogovor,« svetujejo na Agenciji za varnost prometa in na policiji. Ob tem poudarjajo, da zakon sicer dovoljuje uporabo naprave za prostoročno telefoniranje, a ga odsvetujejo, saj odvrača pozornost voznika in ni varna.

Voznik je za volanom na mobilni telefon povprečno osredotočen pet sekund. Pri hitrosti 50 km/h v naselju v tem času prevozi skoraj 70 metrov, na avtocesti pri 130 km/h več pa kot 180 metrov. Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi, še opozarjajo na AVP.

Kranj – »Klic, sporočilo, všeček ali objava na družbenih omrežjih naj počakajo. Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu!« pozivata Agencija za varnost prometa (AVP) in policija, ki ta teden izvajata preventivno akcijo Varno brez telefona v prometu. Mobilni telefoni so namreč zadnje desetletje postali eden izmed večjih motilcev pozornosti v prometu, ki dokazano povečujejo tveganje za nastanek prometnih nesreč, vozniki pa ob uporabi mobilnih telefonov pogosto povzročajo tudi zastoje v prometu. Policija med drugim do nedelje nadzira upoštevanje 35. člena zakona o pravilih cestnega prometa, ki prepoveduje uporabo mobilnih telefonov in drugih naprav ter opreme (tablic, prenosnih računalnikov, slušalk), ki motijo voznikovo vidno ali slušno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Pozorni bodo tudi na druge prekrške, predvsem tiste, povezane z izpostavljenimi udeleženci v prometu – s pešci, kolesarji in vozniki e-skirojev.

Lani upad kršitev

AVP je vrsto let opozarjala na veliko tveganje, ki ga predstavlja uporaba mobilnih telefonov v prometu, in predlagala zakonske spremembe. Te so bile z novelo zakona o pravilih cestnega prometa v celoti sprejete, veljati pa so začele sredi avgusta 2021. Za uporabo mobilnega telefona med vožnjo je za voznike motornih vozil predpisana kazen 250 evrov in tri kazenske točke. Za udeležence v prometu, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja (kolesa, e-skiroji in ostala lahka motorna vozila), pa kazen za uporabo mobitelov, slušalk in drugih naprav med vožnjo znaša 120 evrov.

AVP in policija sicer zaznavata trend upada tovrstnih prekrškov, kar pripisujejo poostreni zakonodaji (od avgusta 2021 je zagrožena kazen 250 evrov in tri kazenske točke), stalnemu nadzoru policije in nenehnemu ozaveščanju. V letu 2022 so tako policisti ugotovili 25.670 kršitev po 35. členu zakona o pravilih cestnega prometa, leto pred tem pa je bilo takšnih kršitev za skoraj četrtino več oziroma skupno kar 33.297. Med kršitelji prevladujejo vozniki osebnih avtomobilov, teh je bilo lani 15.457 ali 60 odstotkov. Slaba četrtina (6187) kršiteljev je bilo voznikov tovornih vozil. Med kršitelji izstopajo starostne skupine od 35 do 44 let, od 45 do 54 let in od 25 do 34 let (vsaka ima skoraj četrtinski delež). Vse več je kršiteljev med kolesarji in vozniki e-skirojev, AVP in policija pa še opozarjata, da pogosto v prometu vidimo tudi zamišljene pešce, ki s pogledom v mobilni telefon stopijo na prehod za pešce ali na kolesarsko stezo in ne preverijo, ali so to storili dovolj varno. »Pravočasnost in ustreznost reakcij pešca je zaradi uporabe mobilnih telefonov in pregledovanja družbenih omrežij zmanjšana do 60 odstotkov,« poudarjajo.

Moteče tudi nastavljanje klime, tempomata ...

Mobilni telefon ne štejejo med primarne vzroke za nastanek prometne nesreče, vendar pa je izjemno pomemben dejavnik tveganja za njihov nastanek, poudarja tudi dr. Tina Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru. V doktorski nalogi z naslovom Vizualna pozornost voznika na prometno okolje in dogajanje ob prisotnosti motenj znotraj vozila je analizirala in med seboj primerjala več potencialnih motenj vizualne pozornosti voznika, ki se pojavljajo znotraj vozila. V terenskem eksperimentu je bilo 23 voznikov v realnem okolju izpostavljeno petnajstim motnjam znotraj vozila, ki so povezane z uporabo mobilnega telefona (prostoročno ali običajno), iskanjem stvari v avtomobilu ali nastavljanjem in upravljanjem s sistemi v avtomobilu. Ob tem so snemali vidno polje voznikov in z napravo za sledenje pogledu ugotavljali njihovo smer gledanja.

Ugotovili so, da vizualno pozornost voznikov poleg mobilnega telefona najbolj zmotijo aktivnosti znotraj avtomobila, ki se nanašajo predvsem na nastavljanje sistemov znotraj avtomobila in jih vozniki opravljajo brez razmišljanja o posledicah. Poleg uporabe telefona se je za zelo problematično aktivnost izkazalo nastavljanje klimatskega sistema, tempomata, navigacije in radia. Gre za motnje, ki jih vozniki opravljajo skoraj nezavedno, čeprav bi lahko njihovo uporabo brez težav preložili na kasnejši čas.

Najdaljši odstotek trajanja pogledov stran od prometnega okolja je bil ob nastavitvah klimatskega sistema, pri čemer so vozniki na cesto gledali manj kot polovico časa, in med nastavljanjem radia, pri čemer je bil pogled na cesto usmerjen le tretjino časa. Najbolj izpostavljena skupina voznikov so poklicni vozniki, saj so zaradi narave dela izpostavljeni večjemu naboru motenj znotraj vozila, poleg tega pa so pogosteje pod vplivom drugih dodatnih dejavnikov, kot sta utrujenost ali motnja kognitivne pozornosti.

Pet sekund vožnje »na slepo«

Tuje raziskave pa kažejo, da je med pisanjem SMS-sporočila ali pregledovanjem družbenih omrežij voznik povprečno pet sekund osredotočen na telefon, in ne na vožnjo. Pri hitrosti 60 km/h v tem času prevozi razdaljo več kot 83 metrov, v naselju pri hitrosti 50 km/h pa skoraj 70 metrov. Še večje tveganje je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 km/h v petih sekundah prevozi več kot 180 metrov, na hitri cesti pri vožnji 100 km/h pa 139 metrov. Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi, še opozarjajo v AVP.