Robotski asistent za pešce IPA2X je eden prvih, ki omogoča varnejše prečkanje ceste na nesemaforiziranih prehodih. / Foto: Aljoša Rebolj

Roboti tudi v pomoč pešcem pri prečkanju ceste

Ljubljansko podjetje AV Living Lab razvija inteligentnega robotskega asistenta za pomoč pešcem pri prečkanju ceste. Namenjen je zlasti starostnikom, otrokom in gibalno oviranim.

Ko pešec izrazi željo po prečkanju ceste, robot presodi, kdaj je prečkanje varno, in zapelje na sredino cestišča.

Ljubljana – Avtonomni roboti počasi, a vztrajno vstopajo na različna področja našega življenja. Najbolj smo se jih navadili v restavracijah in bolnišnicah, zdaj pa jih skušajo uvesti tudi v cestni promet za pomoč pešcem pri varnem prečkanju ceste na označenih prehodih za pešce. Inteligentnega robotskega asistenta za pešce razvijajo tudi v podjetju AV Living Lab. Nastal je v sodelovanju z mednarodnimi partnerji v okviru evropskega razvojno-raziskovalnega projekta, ki ga sofinancira EIT Urban Mobility, pred kratkim pa so ga predstavili v ljubljanskem BTC Cityju.

Podjetje AV Living Lab iz Ljubljane se je pridružilo projektu z vizijo udejanjanja družbe brez prometnih nesreč (Zero accident society) in brezskrbne mobilnosti za vse. V Sloveniji je bilo namreč samo lani po podatkih Agencije za varnost prometa 524 prometnih nesreč, v katerih so bili udeleženi pešci, v prevladujočem deležu otroci in starostniki. Petina teh nesreč se je končala s hujšo telesno poškodbo ali smrtjo.

Robot presodi, kdaj je prečkanje varno

Njihov robotski asistent za pešce IPA2X je eden prvih te vrste, ki omogoča varnejše prečkanje ceste na nesemaforiziranih prehodih. Namenjen je zlasti starostnikom, otrokom in gibalno oviranim, so povedali. Robot deluje kot nekakšen mobilni semafor s pametnimi senzorji, kot so LIDAR, ultrazvočna tipala in kamere. Ko pešec izrazi željo po prečkanju ceste, robot presodi, kdaj je prečkanje varno, in zapelje na sredino cestišča. Voznike s svetlobnimi signali opozori, naj ustavijo, pešce pa obvesti, ko je prečkanje ceste varno. Prek komunikacijskega protokola (V2X) se poveže tudi z bližnjimi vozili in jim pravočasno sporoči, naj zmanjšajo hitrost. Primeren je za ceste, kjer semaforji niso smiselni, njegov cilj pa je povečati varnost pešcev, ne da bi bilo treba zagotoviti stalno prisotnost prometne policije ali mestnega redarstva.

Ljubljansko podjetje je z demonstracijo svojega robota med starostniki želelo pridobiti tudi povratne informacije o nadaljnjem razvoju robotskega asistenta. »Mnenja, ki so jih z nami delili starostniki, bomo uporabili pri nadaljnjem razvoju robotov v javnem prostoru, kot so dostavni roboti, roboti za čiščenje in urejanje okolice, varovanje, podpora gasilskim službam in ne nazadnje osebni ali nakupovalni asistenti, ki nam bodo nosili vrečke iz trgovine,« je povedal Blaž Vukelić, vodja evropskih projektov v podjetju.

Potrebnih še več demonstracij

Pomemben del demonstracije je bil osredotočen na ugotavljanje sprejemanja te inovacije s strani starostnikov in družbe nasploh. Roboti so že desetletja prisotni v visoko nadzorovanih in predvidljivih okoljih. Zaradi izjemnega napredka na področju robotike se selijo med ljudi, v manj predvidljiva okolja in v bolj človeški podobi. »Dosedanje slovenske izkušnje z uvajanjem robotov v restavracije in bolnišnice so pozitivne. Poskrbeli bodo za opravila, za katera je težje najti delavce, in nam pomagali reševati izzive, povezane s staranjem prebivalstva. Zaradi sporazumevanja v naravnem jeziku jih bodo zlahka uporabljali tudi tehnološko manj vešči ljudje. Glede na napovedi si bomo z roboti delili pločnike že v naslednjih letih, a še vedno ni povsem jasno, kako bomo sprejeli in regulirali robote, ko se bodo v večjem številu začeli pojavljati na javnih površinah. Zato potrebujemo še več tovrstnih demonstracij, diskusij in povratnih informacij uporabnikov«, je še dejal Vukelić.

Razvoj in predstavitev robota IPA2X sta del evropskega projekta, ki ga sofinancira EIT Urban Mobility in spodbuja preobrazbo urbane mobilnosti. V projektu poleg AV Living Laba sodelujejo še Tehniška univerza v Münchnu kot vodilni partner in AMAT, Tehniška univerza v Pragi, Evidence, Hipert, Lifetouch, Škoda Auto ter mesti Milano in Modena.