Pri potovanju z avtodomom morajo potniki med vožnjo vedno sedeti na ustreznih sedežih in biti pripeti z varnostnimi pasovi. / Foto: arhiv AMZS

Najšibkejši člen avtodoma

Preskusni trk med avtodomom in osebnim avtomobilom, ki ga je Avto-moto zveza Slovenije (AMZS) v sodelovanju s partnerskimi evropskimi avtomobilskimi klubi izvedla pred dvema letoma, je pokazal, da je v avtodomu najšibkejši člen varnosti pri čelnem trku sedežna klop za prevoz potnikov.

Ljubljana – Avtodomi spadajo med najbolj priljubljena počitniška vozila v Evropi, kar med drugim dokazujejo tudi podatki iz novomeške Adrie Mobil, kjer so v letu 2021 izdelali kar 19.807 različnih počitniških enot, kot so avtodomi, bivalni kombiji, počitniške prikolice in mobilne hišice. Tako kot pri drugih prevoznih sredstvih pa je tudi pri avtodomih pomemben vidik njihove uporabe varnost.

AMZS je v sodelovanju s partnerskimi evropskimi avtomobilskimi klubi s preskusnim trkom izpred dveh let razkrila vse pomanjkljivosti iskanja kompromisov med bivalnim udobjem in varnim potovanjem. Voznik in sovoznik v avtodomu med vožnjo sedita na običajnih varnostno ustrezno zasnovanih avtomobilskih sedežih v kabini baznega vozila. Poleg varnostnih pasov z omejevalnikom zatezne sile ju ob trku ščitijo še čelni in bočni varnostni mehovi. Precej manj zaščiteni so potniki, ki potujejo na sedežih v bivalnem delu nadgradnje. Tovrstne klopi so največkrat namenjene predvsem bivalnemu udobju, zato so obložene s premičnimi penastimi blazinami in zgrajene iz lesenih okvirjev, ki omogočajo tudi postavitev sedežne klopi v ležišča. »Izdelovalci v večino avtodomov za prevoz potnikov v bivalnem delu vgradijo prilagodljive klopi z jeklenim sidriščnim okvirjem varnostnega pasu in leseno strukturo sedežnega ogrodja. A leseni okvir podnožja klopi na naših varnostnih testih ni zdržal sil naleta, zato se je ob trku sesedla celotna zadnja klop in varnostni pasovi niso mogli pravilno zadržati preskusnih lutk,« je pojasnil Jure Gregorčič, novinar AMZS Motorevije.

Ker so strokovnjaki v sodelujočih avtomobilskih klubih mnenja, da je avtodom še vedno najprej vozilo in šele potem hiša na kolesih, ocenjujejo, da je pri izbiri avtodoma oziroma pri njegovi samogradnji ustrezno varna sedežna klop za prevoz potnikov veliko pomembnejša od njene zmožnosti spreminjanja v dodatno ležišče. V iskanju najvarnejšega prevoza potnikov v avtodomu so na drsne sani postavili avtomobilsko zasnovano sedežno klop iz Volkswagnovega velikega bivalnega kombija Grand California. Preskusni trk je znova pokazal razliko med leseno klopjo in trenutno eno najvarnejših klopi, ki je vgrajena v Volkswagnov avtodom. Gregorič je ob tem poudaril, da je razlika med kovinskim in lesenim okvirjem podnožja klopi tako drastična, da lahko pomeni celo ločnico med življenjem in smrtjo. Test so opravili tako, da so na levi sedež klopi v varnostni otroški sedež namestili lutko otroka, na desni sedež pa preskusno lutko odraslega potnika. »Bistveno bolj varno sta trk prestali obe lutki na Volkswagnovi tovarniški klopi. Sedežna klop Grand Californie je brezhibno vzdržala obremenitve in potnikom s stabilnostjo ter ublažitvijo sil zagotovila ustrezno visoko raven temeljne varnosti,« je povedal Gregorič.

AMZS priporoča uporabnikom, naj bodo pri nakupu avtodoma pozorni na izvedbo potniške klopi in aktivno varnostno opremo baznega vozila.