Minuli konec tedna je nemški turist svoj avtomobil v Vratih parkiral tako, da se avtobus ni mogel prebiti mimo vozila. / Foto: Arhiv TD Dovje - Mojstrana

Prometni kaos v dolini Vrata

V dolino Vrata vodi nova, asfaltirana cesta. A ker direkcija za infrastrukturo kot upravljavec ceste zamuja z vzpostavitvijo ustreznega prometnega režima, v alpski dolini ob koncih tedna nastane prometni kaos.

Mojstrana – Nekdaj makadamska cesta v dolino Vrata je letos pred poletno sezono dobila protiprašno asfaltno prevleko, česar so veseli domačini, okoljevarstveniki, pohodniki, alpinisti in drugi obiskovalci doline, ki ponuja dostop pod severno steno Triglava. Vse lepo in prav, a kaj ko direkcija za infrastrukturo kot upravljavec ceste (še) ni poskrbela za vzdržen prometni režim, kar je že prvi julijski konec tedna povzročilo pravi prometni kaos. "Na cesti vlada še večji kaos kot prej, saj je prometa še neprimerno več, prometni zamaški pa so stalnica. Zdaj se v dolino pripeljejo tudi taki, ki se jim je bilo prej škoda voziti z avtomobilom po luknjastem makadamu. Tu so še kolesarji, rolerji, vozički ... Saj smo jih veseli, a vse to še povečuje gnečo, kar je problematično tako z vidika okolja kot prometa Aljaževega doma, možnosti dostopa lastnikov do lastnih parcel. Razmere so problematične tudi za izvedbo intervencije v gorah, saj se reševalci sploh ne bodo mogli pripeljati do ponesrečenca oziroma se jim bo vožnja zelo zavlekla," je opozoril Matjaž Podlipnik, predsednik Turističnega društva Dovje - Mojstrana.

Občina Kranjska Gora je sicer skušala omiliti pritisk na cesto z vzpostavitvijo brezplačnega javnega prevoza, za kar so pridobili sredstva na razpisu pri Triglavskem narodnem parku (TNP) in zagotovili tudi lastna proračunska sredstva. Toda minuli konec tedna, ko so našteli več kot sedemsto vozil dnevno, javnega prevoza zaradi natrpanosti doline s pločevino niso mogli normalno izvajati.

Po Podlipnikovem mnenju bo vzdržen prometni režim v Vratih mogoče vzpostaviti le z namestitvijo zapornice, ki bi jo zaprli, ko bi bile parkirne kapacitete v dolini zapolnjene, vstop v dolino pa bi bil tedaj možen le peš, s kolesom ali javnim prevozom.

Cesta v Vrata je državna, in ne občinska, kot mnogi zmotno mislijo, zato Občina Kranjska Gora ne more in ne sme omejevati prometa, opozarja kranjskogorski podžupan Bogdan Janša. »Občina drugega ne more narediti, kot da uvede brezplačen avtobus, kar smo obljubili in tudi naredili. Še letos bomo tudi zgradili večje parkirišče v Mojstrani, ki bo v turistični sezoni namenjeno izključno obiskovalcem Vrat,« je dejal Janša, ki upa, da bo upravljavec ceste, torej direkcija za infrastrukturo, vsaj do naslednjega leta vzpostavil ustrezen prometni režim.

Prometni režim v letu dni


V Triglavskem narodnem parku so pojasnili, da so pridobitev naravovarstvenega soglasja za preplastitev ceste pogojevali z uvedbo prometnega režima, saj je cesta v Vrata z individualnim motornim prometom zelo preobremenjena, zato so ogroženi cilji in nameni narodnega parka. Agencija Republike Slovenije za okolje, ki je izdala naravovarstveno soglasje za asfaltacijo, je zahtevo po postavitvi celostnega prometnega režima tudi uvrstila v soglasje kot neposredni pogoj, in sicer v enem letu po asfaltaciji, rok pa se zaradi objektivnih razlogov lahko še podaljša za leto dni. »Sočasno z asfaltacijo mora vlagatelj že izpeljati nekatere ukrepe, povezane s prometnim režimom, in sicer postaviti prometno signalizacijo za omejitev hitrosti vožnje skozi dolino na 40 kilometrov na uro ter prepoved vožnje z motornimi kolesi. Postavljen mora biti tudi avtomatski števec prometa na koncu naselja Mojstrana, povezan z elektronskim prikazovalnikom, ki bo voznike opozarjal na zasedenost parkirišč v dolini,« so sporočili.

Predvideni celostni prometni režim sicer predvideva omejitev parkirnih mest v dolini na skupno 150, zaporo ceste za individualni motorni promet po zapolnitvi parkirnih mest, vzpostavitev javnega prevoza, ureditev novih parkirnih površin v Mojstrani ter vzpostavitev mobilnega informacijskega sistema za delovanje prometnega režima, so še povedali.

Kaj pravijo na direkciji

Na direkciji za infrastrukturo so napovedali, da bodo predvidoma v drugi polovici julija postavili digitalna prikazovalnika zasedenosti parkirnih mest v dolini. »Ob doseženi kapaciteti parkirišč se bo na prikazovalnikih izpisalo sporočilo, da parkiranje v dolini ni več mogoče, in obiskovalce napotilo k uporabi javnega prevoza,« so razložili in ob tem opozorili, da je parkiranje na vozišču javne ceste prekršek in da je za nadzor nad spoštovanjem prometnih predpisov pristojna policija. »Pav tako bi bilo smiselno okrepiti naravovarstveni nadzor in kaznovanje voznikov, ki vozila parkirajo v nasprotju s predpisi s področja varstva narave,« so dodali.

Kot so še pojasnili na direkciji, so že leta 2020 dali pobudo za prekategorizacijo ceste Mojstrana–Vrata iz državne v občinsko cesto, s čimer bi bilo Občini Kranjska Gora omogočeno izvajanje celostnega prometnega režima, ki bi poleg omejitve količine in vrste prometa obsegal tudi nadomestni javni prevoz. Vendar pa je njihovi pobudi nasprotovalo ministrstvo za okolje in prostor. »Slednje sicer lahko v skladu z zakonom o pravilih cestnega prometa in v soglasju z ministrom, pristojnim za promet, z odredbo omeji ali prepove promet vseh ali posameznih udeležencev cestnega prometa ali vozil na območjih, ki so zaradi varstva okolja varovana s posebnimi predpisi. Direkcija RS za infrastrukturo na podlagi zakona o cestah ne more omejevati prometa iz razloga varovanja okolja,« so še poudarili.