Zavestna odločitev

Pretekli teden smo zaznamovali svetovni dan rinfuze, ki je ponovno ponudil priložnost za poziv ljudem k spremembi navad pri njihovih vsakodnevnih nakupih. Če je bilo še ne tako dolgo nazaj samoumevno, da smo v trgovini za vsak posamezen kos sadja ali zelenjave vzeli drugo plastično vrečko, je danes tudi v večjih trgovinah vse pogosteje mogoče srečati posameznike z lastnimi vrečkami iz blaga. V manjših trgovinah in na tržnicah pa je sploh že povsem običajno, da kupci s seboj prinesejo ne le lastne vrečke iz blaga za sadje in zelenjavo, ampak tudi kozarce za oreščke, plastenke za čistila, embalažo za ponovno polnjenje mila in šampona in podobno.

A kot opozarjajo tudi Ekologi brez meja, ki so ob svetovnem dnevu rinfuze še dodatno spodbujali k uporabi trajne embalaže z možnostjo ponovnega polnjenja, je za ponovno uporabo potrebna zavestna odločitev. To namreč od kupcev zahteva dodatno angažiranost, saj je za tovrstno nakupovanje potreben temeljit premislek in načrtovanje, prav tako si je treba vzeti čas, kar se danes, ko se nam ves čas mudi, marsikomu zdi nemogoče. Pri nakupovanju brez embalaže moramo vedeti, kaj želimo kupiti in katero embalažo potrebujemo za to. Še najlažje je, ko prazno embalažo zgolj zamenjamo za novo, kot recimo pri škatlah za jajca ali steklenih kozarcih za jogurte.

Zato je mogoče smiselno najprej začeti z majhnimi koraki – da recimo branjevki na tržnici vrnemo škatlo za jajca ali se po zelenjavo in sadje odpravimo z lastnimi vrečkami iz blaga. Če jih je bilo še nedolgo nazaj treba izdelovati doma na primer iz ostankov starih zaves, jih danes dobimo že v vsaki trgovini ob policah s sadjem in zelenjavo. Samo pozabiti je ne smemo naslednjič prinesti s sabo. Počasi nam namreč te stvari preidejo v navado. In tudi trgovci so se že začeli prilagajati navadam vse večjega števila osveščenih potrošnikov, ki se zavedajo, kaj za planet pomeni onesnaženost s plastiko, v katero je še vedno zapakiranih največ izdelkov. Zato se tudi v velikih trgovskih centrih širi nabor izdelkov, ki jih ponujajo brez embalaže.

A če nas ne prepriča skrb za okolje, bo morebiti koga vsaj prihranek pri nakupih brez embalaže. Sploh pri kakšnih butičnih izdelkih je lahko veliko ceneje, če nam ni treba vsakič sproti odšteti denarja še za lepo pakiranje. Ali pa morebitne poslovne priložnosti – če bi samo dvajset odstotkov plastične embalaže preusmerili v sisteme rinfuze, je to deset milijard dolarjev vredna poslovna priložnost, ki lahko prihrani tudi milijone ton plastike za enkratno uporabo, so navedli Ekologi brez meja.