Branko Bandelj razstavlja v galeriji Graščine Duplje. / Foto: Tina Dokl

Njegova dela nas nagovarjajo

Branka Bandlja umetniško ustvarjanje in slikanje spremljata vse življenje. V obdobju korone je začela nastajati aktualna razstava z naslovom 36 milijonov in 792 tisoč minut, ki simbolno nakaže tudi njegov življenjski jubilej.

Za konceptualno razstavo z naslovom 36 milijonov in 792 tisoč minut (obdobje sedemdesetih let) je Branko Bandelj iz Spodnjih Dupelj, upokojeni podjetnik in magister likovne umetnosti, izbral dvanajst različnih tehnik iz različnih obdobij svetovne umetnosti in svojega ustvarjanja. »Obseg razstave, število razstavljenih del, njihova kompleksnost in kakovost nas navajajo k pogledu, da je pred nami retrospektiva oziroma pregledna razstava, vendar to ne drži povsem. Branko Bandelj se je namreč razstave z naslovom 36 milijonov in 792 tisoč minut lotil kot celovitega in zaključenega projekta, posamična dela pa so nastala v tem okviru in za ta namen. Španski slikar Joan Miro je nekoč izjavil, da nas mora umetniško delo zadeti v obraz kot klofuta, še preden v igro vstopi mišljenje. Z mišljenjem se nam nato zastavi temeljno vprašanje, kako razumeti to, kar vidimo pred seboj,« je med drugim pogled na razstavljena dela, ki so do konca junija na ogled v galeriji Graščine Duplje, ubesedil prof. dr. Ernest Ženko. Razstavo je oblikovno postavil dr. Andrej Šemrov.

Slikarska dela, slovenski medved, kremne rezine, kolesa, upogljiva miza, ki je lahko slika ... Vse to in še več je del konceptualne razstave. Tudi stranišče na štrbunk, ki ni "zgolj lepo oblikovan, pač pa tudi družbenokritičen objekt", kot je zapisal dr. Šemrov. »Stene v stranišču na štrbunk so popart, iz obdobja sedemdesetih let prejšnjega stoletja, s slogani, ki so jih pisali na stene, z 'izrezki' iz naše politične in filmske zgodovine, propadlih firm ...,« je pojasnil Bandelj. Stranišče na štrbunk je na zunaj prijazno, cvetoče, tak svet je želel pokazati. A kaj vidimo, ko pogledamo v njegovo luknjo?

Njegova dela nas nagovarjajo, zastavljajo vprašanja. Upodobil je sveto resnico in našo resnico. »Slovenci smo postali izredno nestrpni drug do drugega. Sam sem odprt, radoživ in želim, da bi se vsi imeli lepo.« Opozori tudi na različne oblike zasvojenosti, na človeku pa je, da se sam pogleda v ogledalo.

Vrsta njegovih del se usmerja k tradiciji slovenskega poparta, umetnosti, ki črpa iz popularne in množične kulture in njenih izdelkov, kot navaja dr. Ženko. »Tudi v tem smislu Bandelj izhaja iz bogate lokalne kulture, ki je v določenih primerih dosegla nivo popularnosti ter s tem presegla svoj lokalni okvir. Kremna rezina in kranjska klobasa sta nedvomno takšna primera in za slednjo bi lahko rekli, da ji je Zemlja premajhna, saj je z astronavtko slovenskih korenin potovala celo v vesolje. Ni torej naključje, da je najbolj dominanten objekt na razstavi raketa. Ta sicer ne bo nikogar zares ponesla v vesolje, zato pa je toliko pomembnejša njena simbolna vloga.« V petek, 17. junija, bo na grajskem vrtu Graščine Duplje tudi likovna delavnica na temo vesolje pod njegovim in mentorstvom in še nekaj drugih umetnikov.

Branko Bandelj je obiskoval slikarsko šolo Art house v Ljubljani in pridobil naziv magister likovne umetnosti. Razstava 36 milijonov in 792 tisoč minut je njegova že dvajseta samostojna razstava, ki je zaživela ob podpori Občine Naklo in KTD pod Krivo jelko ter je vsekakor vredna ogleda. Kot je sklenil prof. dr. Ernest Ženko: »Branko Bandelj s svojo razstavo dokazuje, da so meje samo v glavah ljudi, v resnici je tudi vesolje čisto blizu.«