Mestna občina Kranj je na direkcijo za infrastrukturo poslala pobudo za uvedbo zavijanja desno ob rdeči luči v novem semaforiziranem križišču v Struževem, in sicer za voznike, ki pripeljejo iz smeri Struževega. / Foto: Gorazd Kavčič

Na Gorenjskem (še) ne zavijamo desno ob rdeči luči

Kljub drugačnim pričakovanjem je v Sloveniji le peščica semaforiziranih križišč, kjer je že dovoljeno zavijanje desno ob rdeči luči na semaforju. Gorenjci na prvo takšno križišče še čakamo.

Kranj – Čeprav so od postavitve prvega prometnega znaka pri nas za zavijanje desno ob rdeči luči na semaforju (v Ljubljani) minili že približno trije meseci in pol, na Gorenjskem takega znaka še nismo zasledili. In tudi ni pričakovati, da jih bodo v prihodnosti postavili veliko, saj semaforiziranih križišč, ki bi bila primerna za zavijanje desno ob rdeči luči, ni ravno na pretek.

Pravilo zavijanja desno ob rdeči luči na semaforju marsikje v tujini že dobro poznajo, v Sloveniji pa smo ga uvedli šele z letos sprejeto novelo Zakona o pravilih cestnega prometa. Z njim vplivamo na pretočnost prometnega sistema tam, kjer to okoliščine dopuščajo, po drugi strani pa je koristno tudi iz okoljskega vidika, saj tako zmanjšujemo nepotrebno ustvarjene izpuste iz čakajočih avtomobilov na semaforjih. Tako je uvedbo novega pravila konec poletja promoviralo ministrstvo za infrastrukturo, zato je marsikdo pričakoval, da se bodo posebni prometni znaki za zavijanje desno hitro pojavili v številnih semaforiziranih križiščih.

Za določitev primerno preglednih križišč na državnih cestah skrbi direkcija za infrastrukturo, na občinskih cestah pa lokalne skupnosti, zato smo večje gorenjske občine povprašali, ali že imajo nabor križišč, kjer bi bilo možno uvesti novo prometno pravilo. Iz Škofje Loke so nam odgovorili, da semaforiziranih križišč na občinskih cestah sploh nimajo, medtem ko v Radovljici enega imajo (na Gorenjski cesti), a se za uvedbo možnosti zavijanja desno ob rdeči luči doslej niso odločili. Podobno je v Tržiču, kjer pa edino semaforizirano križišče leži na križanju občinske z državno cesto, ki je v pristojnosti direkcije za infrastrukturo, so nam pojasnili.

V Mestni občini Kranj, kjer imajo seveda precej več semaforiziranih križišč, močno podpirajo uvedbo novega pravila, a so ob upoštevanju predpisanih kriterijev identificirali eno samo križišče, ki bi bilo primerno za novo ureditev. Gre za novo semaforizirano križišče v Struževem, ki pa prav tako leži na križanju z državno cesto, zato morajo najprej pridobiti soglasje direkcije za infrastrukturo. Kot so nam pojasnili, so pobudo za tovrstno preureditev križišča direkciji že poslali.

Na direkciji za infrastrukturo, ki upravlja skoraj 6000 kilometrov glavnih in regionalnih cest, imajo evidentiranih 380 semaforiziranih križišč. Kot pravijo, je pri določitvi križišč, na katerih se lahko izvedejo prometne ureditve za vožnjo v desno ob rdeči luči na semaforju oziroma namestitev prometnega znaka z zeleno puščico, ključna strokovna presoja, saj je treba za vsako lokacijo posebej upoštevati različne dejavnike, ki vplivajo na varno odvijanje prometa v posameznem križišču. Direkcija bo k tovrstni ureditvi križišč zato pristopila postopno na podlagi testnih območij, so napovedali. Testno postavitev znaka so tako naročili na treh lokacijah semaforiziranih križišč, in sicer v križiščih v Vižmarjah v Ljubljani, v Novem mestu in Metliki.

Ministrstvo za infrastrukturo je sicer določilo naslednje kriterije za križišča, kjer se lahko uvede novo pravilo: omejitev hitrosti do 50 km/h, zagotovljena preglednost oziroma dobra preglednost v križišču (vidna razdalja ne sme biti manjša od 60 metrov pri 50 km/h), nizka frekvenca pešcev, v križišču ne sme biti vodenih kolesarjev s posamezno fazo (e-skiroji, mopedi). Križišče prav tako ne sme biti na šolskih poteh in kjer so prisotni udeleženci z omejeno mobilnostjo (taktilne oznake, zvočni signali za slepe in slabovidne), upoštevati pa je treba tudi posebnosti, kot so kratki intervali rdeče luči, kapacitetna preobremenjenost pasov, posebna faza za leve zavijalce na nasprotni strani, geometrija križišča, posebna faza za pešce in kolesarje …