Fotoreporter Luka Dakskobler je pronicljiv raziskovalec aktualnega časa. / Foto: Igor Kavčič

O boleznih našega časa

V Galeriji Kranjske hiše bodo danes zvečer odprli eno osrednjih fotografskih razstav letošnje prve izvedbe festivala Kranj Foto Fest z naslovom Bolezen časa dokumentarnega fotografa, novinarja in fotoreporterja Luke Dakskoblerja iz Kranja.

Novi fotografski festival, ki te dni (od srede do nedelje) z razstavami, pogovori, delavnicami in projekcijami poteka na več različnih lokacijah v Kranju, je vzbrstel v precej nenavadnem času, ko se ves svet že več kot leto in pol spopada z epidemijo covida-19. Prav zato so si za aktualni izziv Kranj Foto Festa izbrali temo Izolacija-svoboda, saj s festivalom želijo raziskovati kritična vprašanja našega časa, hkrati pa predstaviti različne perspektive mladih in uveljavljenih fotografov ter vizualnih umetnikov z vsega sveta.

Eden izmed njih je zagotovo Luka Dakskobler, ki kot fotoreporter deluje že od leta 1995. Zanimajo ga poglobljene zgodbe in reportaže, ki jih objavlja v mnogih uglednih revijah in spletnih medijih. V zadnjih letih se je usmeril predvsem v pereče družbene in naravovarstvene teme ter novice. »K razstavljanju na festivalu sem bil povabljen glede na zastavljeno tematiko izolacije in svobode, saj sem v zadnjem letu in pol pokrival vse, kar je povezanega z epidemijo, prav tako pa protestne shode v Ljubljani,« pojasnjuje Dakskobler in hkrati dodaja, da pri tem ni načrtoval razstavnega projekta, ampak je fotografiral izključno za namen dnevnega poročanja. »Zato niti nisem iskal povezav med obema temama, ko pa sem v pripravi na razstavo pozorneje pregledoval svoj foto arhiv, sem se zavedel, da je moč najti stične točke med njima, mogoče bi lahko dejal tudi, da je v nekem smislu tudi eno posledica drugega.«

Zamisel o fotografskih diptihih se je pri tem izkazala za idealno. Na levi strani fotografija iz obdobja izolacije, ki jo je izzvala epidemija, na desni pa s protestov in pozivanja k svobodi, na eni strani osamitev, osamljenost, praznina, na drugi motivi represije, policije in prisotnost avtoritarnega. »Pri tem nisem želel biti političen, temveč zgolj kazati na našo aktualnost, konec koncev ljudje protestirajo tudi v drugih državah. Poudarjal sem predvsem pojave pretiranega kratenja svobode in ljudskega upora proti temu.«

Sicer je iz množice fotografij že sproti pripravljal izbor za svojo spletno stran ter za revijo Mladina in agencijo SOPA Images. Fotografije z obeh področij njegovega poročanja so bile tako objavljene po vsem svetu tudi v medijih, kot so Forbes, Business Insider, MSN, Independent, Der Standard, Variety, Deutsche Welle ... Dodaten izbor in povezave med obema temama za 16 diptihov, ki so na ogled v Galeriji Kranjske hiše, je Luka pripravil skupaj z umetniško vodjo festivala Fernando Prado Verčič. »Seveda vsaka fotografija govori sama zase, tokrat pa vsak diptih prinaša nekakšno skupno sporočilo.«

Na eni strani prazna avtocesta, na drugi poln trg protestnikov. Zdravstveni delavec v oranžni zaščitni opremi, ki dela za dobro ljudi, ali policist »robocop«, ki brca baklo, v vlogi represivnega organa. Babica in vnukinja se pozdravljata z roko na roko skozi steklo, njuni pogledi izražajo nežnost in ljubezen, na drugi strani trije policisti držijo starejšo protestnico, katere pogled izraža strah. Maske, ki se prekuhavajo v posodi in napis na protestnikovi maski, ki sporoča – ne bomo tiho. Luka kot iskriv sogovornik dodaja: »Svet gre v dve skrajnosti, na eni strani gre za izolacijo, pri čemer ostajamo osamljeni in izgubljamo družbenost, s tem pa je šibkejši tudi naš glas in se oži polje svobode, na drugi strani pa se ljudje temu vendarle upirajo. Veliko ljudi vidi le eno stran, mnogi še te ne – jaz sem videl obe strani, tako izolacijo kot represijo. Z razstavo sem zadovoljen. Mnogokrat smo pri razstavah omejeni z razstaviščem, tokrat predstavljenemu ničesar ne manjka.« Manjka le vaše mnenje, dodajamo. Razstava je ogled do konca septembra.