Klicatelje je do zdaj najbolj zanimalo, kako bi lahko zakon o dolgotrajni oskrbi prispeval k rešitvi težave, ki jo imajo sami ali njihovi svojci. Fotografija je simbolična. / Foto: arhiv Gorenjskega glasa

Klicatelje je do zdaj najbolj zanimalo, kako bi lahko zakon o dolgotrajni oskrbi prispeval k rešitvi težave, ki jo imajo sami ali njihovi svojci. Fotografija je simbolična. / Foto: arhiv Gorenjskega glasa

Vloge za dolgotrajno oskrbo je že mogoče oddati

Vsi, ki želijo pridobiti določene pravice do dolgotrajne oskrbe na domu, že lahko oddajo vlogo na vstopni točki pri pristojnem centru za socialno delo. V klicnem centru 114 so v drugi polovici maja prejeli več kot 1.700 klicev, od tega 1.400 za novi področji dolgotrajne oskrbe in pokojninske reforme.

Ljubljana, Kranj – Pravici do oskrbovalca družinskega člana iz zakona o dolgotrajni oskrbi se s 1. julijem pridružujejo pravice do dolgotrajne oskrbe na domu, pravica do e-oskrbe ter pravica do storitev za krepitev in ohranjanje samostojnosti. Vloge za vse naštete pravice so že dostopne in jih je v tem času, mesec dni pred uveljavitvijo pravic, od včeraj mogoče oddati na enem od 16 centrov za socialno delo (CSD) v Sloveniji.

Gorenjcem najbližja vstopna točka je na CSD Gorenjska na Koroški cesti 21 v Kranju. Vlagatelji lahko vloge za uveljavljanje pravic oddajo tudi v drugih enotah CSD Gorenjska, lahko jih pošljejo po pošti na naslov Šuceva 23, 4000 Kranj ali po e-pošti dolgotrajna.csdgoren@gov.si. Informacije o dolgotrajni oskrbi so dostopne tudi na spletni strani CSD Gorenjska, telefonski številki 04 620 48 01 in osebno na vstopni točki v Kranju.

Pravice čisto praktično

Uporabnik bo na svojem domu prejemal storitve pomoči pri osnovnih in podpornih dnevnih opravilih ter tudi storitve zdravstvene nege (prehranjevanje, gibanje, gospodinjska opravila, nakupovanje živil, jemanje zdravil ...), vezane na osnovna dnevna opravila. Mesečno bo lahko prejel od 20 pa vse do 110 ur pomoči.

Vsak upravičenec, ki bo izbral dolgotrajno oskrbo na domu, bo upravičen tudi do storitev e-oskrbe na daljavo, ki zagotavljajo samostojnost in varnost v domačem okolju. Upravičencu ob tem pripada sofinanciranje enkratnega stroška v višini 50 evrov za namestitev opreme za izvajanje e-oskrbe tam, kjer prebiva. Storitev bo dostopna 24 ur, e-zapestnica pa bo zaznala npr. padce, dim, puščanje plina, s tem bo sprožena pomoč.

S storitvami za krepitev in ohranjanje samostojnosti naj bi preprečevali poslabšanje upravičenčevega stanja in zmanjševali potrebe po pomoči. Storitve med drugim zajemajo fizioterapijo, delovno terapijo, psihosocialno podporo ... in svetovanje za prilagoditev bivalnega okolja.

Prav tako bo lahko uporabnik s pravico do dolgotrajne oskrbe na domu prejemal že uveljavljeno socialnovarstveno storitev pomoč na domu, ki pa je v pristojnosti občin. Ta namreč izbere izvajalca, ki izvaja storitev v okviru mreže javne službe.

Storitve na domu za dolgotrajno oskrbo bodo krite iz obveznega zavarovanja za dolgotrajno oskrbo, prispevek za to zavarovanje pa bo treba plačevati od 1. julija naprej. Zaposleni in delodajalci bodo plačevali odstotek od bruto plače, upokojenci pa odstotek od neto pokojnine. Občine so zavezane k ustanovitvi javnega zavoda za opravljanje dolgotrajne oskrbe na domu, lahko pa podelijo tudi koncesijo v okviru javne mreže.

Informacije na 114

Do pomoči na domu bodo upravičeni vsi, ki so zaradi bolezni, starostne oslabelosti, poškodb, invalidnosti, pomanjkanja ali izgube intelektualnih sposobnosti odvisni od pomoči drugih oseb pri opravljanju osnovnih ali pa malo zahtevnejših dnevnih opravil. Po oddani vlogi vas bo na domu obiskal svetovalec centra za socialno delo, ki bo v pogovoru z vami ocenil, ali ste upravičeni do storitev in v kakšnem obsegu.

Klicni center 114, ki je bil vzpostavljen po poplavah leta 2023, je dodatno nalogo, odgovarjanje tudi na vprašanja o vsebinah s področja pokojninske reforme in dolgotrajne oskrbe, prevzel v letošnjem maju. Samo v drugi polovici maja so prejeli več kot 1.700 klicev, od tega 1.400 za novi področji. »Pokličite nas za informacije, vprašanja, pobude, pojasnila ali usmeritve. Na številki 114 vas čaka odlična profesionalna ekipa svetovalcev, ki verjame, da so dobre informacije pravočasne informacije ključ za dobre odločitve,« poudarja vodja Klicnega centra 114 Matjaž Florjanc Lukan. Na tej številki so dostopni vsak delovni dan od 8. do 16. ure, in kot je dodal Lukan, se vedno odzovejo, če je vrsta predolga, pa pokličejo nazaj.

Kot je še pojasnil, je klicatelje do zdaj najbolj zanimalo, kako bi lahko zakon o dolgotrajni oskrbi prispeval k rešitvi težave, ki jo imajo sami ali njihovi svojci, zelo malo klicateljev pa je zanimalo več o prispevku za dolgotrajno oskrbo, ki ga bo treba plačevati od 1. julija.

Informacije iz prve roke

Klicni center 114 je bil sicer sprva ustanovljen kot klicni center za obnovo po poplavah leta 2023. Predsednik vlade dr. Robert Golob je ob njegovi ustanovitvi septembra 2023 poudaril, da bo številka 114 postala sinonim za pomoč države vsem tistim, ki jo bodo potrebovali. Ob nedavnem obisku klicnega centra je poudaril, da so ljudje številko vzeli za svojo in da ji zaupajo. »Odločitev, da ravno informiranje glede dolgotrajne oskrbe, ki je eden največjih organizacijskih zalogajev v tej vladi, prepustimo številki 114, se je izkazala kot zelo na mestu.«