Pred začetkom šolskega leta so pristojni poudarili tudi nujnost zagotavljanja varnega učnega okolja. Fotografija je simbolična. / Foto: Tina Dokl
Pred začetkom šolskega leta so pristojni poudarili tudi nujnost zagotavljanja varnega učnega okolja. Fotografija je simbolična. / Foto: Tina Dokl
Šola je tudi prostor vzgoje, ne le znanja
Minister za vzgojo in izobraževanje Vinko Logaj in minister za notranje zadeve Boštjan Poklukar sta pred začetkom novega šolskega leta predstavila novosti, ukrepe in aktivnosti za zagotavljanje varnega okolja v vzgojno-izobraževalnih zavodih.
»Šola in vrtec nista le prostora znanja, temveč tudi prostora vzgoje, krepitve medosebnih odnosov in oblikovanja navad otrok oziroma mladostnikov. Naša naloga je, da so ta okolja varna, vključujoča in spodbudna,« je poudaril minister Logaj. Pri tem je po besedah ministra Poklukarja ključno dobro sodelovanje na ravni ministrstev in policije, drugih državnih in lokalnih institucij ter preventivno in aktivno delo neposredno z vrtci in s šolami ob zaznavi kakršnega koli odklonskega dejanja, pri čemer je poudaril predvsem medvrstniško nasilje, spletno nasilje in vandalizem ter druge oblike neprimernega vedenja. »Do vsega tega lahko pride tako v šoli kot njeni okolici,« je poudaril in pozval tako starše kot učitelje, da se z otroki pogovarjajo, jih poslušajo ter prek tega poskušajo prepoznati njihove stiske in jim pravočasno pomagati. Opozoril je, da tudi Slovenija ni imuna na izredne varnostne dogodke v šolah. »Na naših šolah smo se že srečevali z grožnjami, tudi resnimi, in tudi že naredili pomemben korak k varnosti.«
Kot je spomnil Logaj, je bil v Sloveniji v zadnjih letih narejen pomemben premik pri sistematičnem pristopu k preprečevanju nasilja, in sicer tako s sprejemom nove zakonodaje kot s številnimi podpornimi in preventivnimi programi. »Sprejeta novela zakona o osnovni šoli prvič jasno in celovito ureja področje varnosti, discipline in odgovornosti vseh deležnikov,« je poudaril in dodal, da celovit pristop, ki združuje zakonodajo, strokovno podporo in preventivne dejavnosti omogoča, da se šolski in vrtčevski prostor učinkoviteje sooča tudi z različnimi pojavnimi oblikami nasilja ter hkrati krepi kulturo dobrih odnosov, socialno-čustvene veščine in občutek varnosti vseh otrok, učencev, dijakov in strokovnih delavcev. »Vse to je tudi osnovni pogoj, da lahko šolajočim zagotovimo varno in spodbudno učno okolje, v katerem pridobivajo kakovostno znanje.«
Sprejeta novela zakona o osnovni šoli med drugim ureja področje zagotavljanja varnosti v osnovnih šolah. Tako je urejena možnost izjeme od obiskovanja pouka za tiste učence, ki s svojim vedenjem ogrožajo varnost in zdravje ostalih udeležencev na način, da se jim prilagodita izvajanje pouka in doseganje ciljev vzgoje in izobraževanja. Natančneje je opredeljeno tudi prešolanje na drugo šolo v primeru treh izrečenih vzgojnih opominov. Zakon uvaja tudi omejitev uporabe učenčevih elektronskih naprav v času izvajanja vzgojno-izobraževalne dejavnosti. »O uporabi učenčevih elektronskih naprav odloči strokovni delavec, ki izvaja pouk oziroma posamezno dejavnost.« Izjemoma je uporaba dovoljena tudi, če učenec potrebuje elektronsko napravo iz zdravstvenih razlogov. Zakon prinaša tudi pravno podlago za pregled torb in omaric učencev ter odvzem osebnih stvari v primeru suma posedovanja prepovedanih oziroma nevarnih stvari. Zakon določa še odgovornost staršev in jim nalaga dolžnost nadzora nad predmeti, ki jih učenci prinašajo v šolo, je pojasnil Logaj. Dodal je še, da so pred dvema letoma posodobili protokola za obravnavo medvrstniškega in spolnega nasilja, z ministrstvom za notranje zadeve in policijo je bil junija lani sprejet tudi dogovor o uporabi protokola obveščanja in ukrepanja v primeru grožnje vzgojno-izobraževalnim zavodom, ki so ga letos še posodobili in vzpostavili tudi možnost hitrega obveščanja prek SMS sporočil. »S tem se zagotavlja, da imajo šole in vrtci jasno opredeljene postopke, hkrati pa strokovno podporo policije in ministrstev, kar pomembno krepi varnost učencev, dijakov, zaposlenih in širše šolske skupnosti.« Usmeritev v zdravje, dobrobit in varno učno okolje pa je po ministrovih besedah prvič v zgodovini slovenskega šolskega sistema umeščena med skupne cilje kurikularne prenove.