V zadnjih letih smo priča vse pogostejšemu uživanju energijskih pijač med mladimi. Da njihova poraba narašča, starostna meja uživanja pa se znižuje, so pretekli mesec predstavili na novinarski konferenci, ki sta jo organizirala Nacionalni inštitut za javno zdravje in ministrstvo za zdravje. Še posebej so poudarili zdravstvena tveganja, povezana z uživanjem energijskih pijač prav med mladimi. Poudarili so, da niti ena sestavina energijskih pijač – kofein, tavrin, sladkor, glukuronolakton – ni primerna za otroke in mladostnike.
Že več let poteka kampanja o ozaveščanju mladih in staršev o nevarnostih uživanja energijskih pijač, zadnja leta pod sloganom »Izberi svojo energijo. Do dobre energije brez energijskih pijač.« Ozaveščanju se je že drugo leto zapored pridružila tudi Odbojkarska zveza Slovenije, kar je zelo pozitivno. Športniki so mladim velik zgled. In tudi športniki niso imuni na vpliv trendov. Kljub jasnim opozorilom o škodljivosti energijskih pijač jih nekateri tudi svetovno znani profesionalni športniki odkrito promovirajo. Najmanj, kar je, to ustvarja zmedeno sporočilo javnosti – zlasti mladim, ki še razvijajo svoje navade, prepričanja in vrednote. Energijske pijače promovirajo kot del svoje športne identitete. Za tem stojijo komercialni interesi, sponzorske pogodbe, ki so finančno mamljive, finance pa športnikom prinašajo možnost ukvarjanja s športom na profesionalni ravni. S tem se ustvarja iluzija, da tudi s pomočjo energijskih pijač pridejo do uspeha, energije in vrhunskih dosežkov. Vendar mladi večinoma ne poznajo ozadja in ne vedo, da ti športniki energijskih pijač morda sploh ne uživajo, jih ne uživajo redno ali jih pijejo v zelo omejenih okoliščinah in da imajo za sabo ekipo nutricionistov, zdravnikov, trenerjev in drugih, ki skrbijo za njihovo zdravje. Večkrat se mi ob tem zastavi vprašanje, ali ne bi morali profesionalni športniki in šport nasploh prevzeti večje odgovornosti za sporočila, ki jih pošiljajo. Dokler so ta z različnih strani protislovna, prizadevanja tistih, ki želijo trende obrniti v drugo smer, pogosto naletijo na gluha ušesa.
Skupno sporočilo sodelujočih v kampanji je, da energijske pijače nimajo mesta v prehrani otrok in mladostnikov in da je nujno povezano delovanje – od zakonodajnih ukrepov do ozaveščevalnih kampanj in aktivne vloge šol, staršev in mladih samih. Športniki bodo še naprej imeli pomembno vlogo, zato s svojim osebnim zgledom mlade nagovarja tudi profesionalni športnik, nogometaš Nik Kapun. »Moja energija prihaja iz spanja, gibanja in uravnotežene prehrane – ne iz pločevinke. Če hočeš dosegati vrhunske rezultate, moraš paziti, kaj daš vase.«