Zavajajoče tehnike podjetja Shein potrošnike silijo v večje nakupe, kot so jih sprva nameravali opraviti, ter prispevajo k okoljskim in družbenim težavam, ki jih povzroča industrija hitre mode, so opozorili na ZPS. / Foto: Tina Dokl

Zavajajoče tehnike podjetja Shein potrošnike silijo v večje nakupe, kot so jih sprva nameravali opraviti, ter prispevajo k okoljskim in družbenim težavam, ki jih povzroča industrija hitre mode, so opozorili na ZPS. / Foto: Tina Dokl

Pritožba proti Sheinu

Evropske potrošniške organizacije so vložile pritožbo proti kitajskemu spletnemu trgovcu Shein.

Ljubljana – Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je skupaj s 24 drugimi potrošniškimi organizacijami iz vse Evrope in krovno potrošniško organizacijo BEUC sodelovala pri vložitvi pritožbe pri Evropski komisiji in evropskih organih za varstvo potrošnikov proti podjetju Shein zaradi uporabe zavajajočih tehnik (t. i. temnih vzorcev), kot so sporočila o majhni zalogi in odštevalniki časa. Tovrstne prakse potrošnike silijo v večje nakupe, kot so jih nameravali opraviti, in prispevajo k okoljskim in družbenim težavam, ki jih povzroča industrija hitre mode, so opozorili na ZPS.

Na podlagi raziskave potrošniških organizacij je ZPS razkrila, kako nezakonite prakse podjetja Shein sprožajo neželeno porabo in finančne izgube za potrošnike, omogočajo lahko širjenje zdravju škodljivih oblačil po Evropi in ovirajo prizadevanja potrošnikov za zeleno preobrazbo.

Evropska komisija je februarja napovedala lastno preiskavo skladnosti podjetja Shein z zakonodajo EU o varstvu potrošnikov, maja pa ga je pozvala, naj spoštuje pravila EU in preneha uporabljati temne vzorce, kot so lažni popusti in pritisk na nakup (npr. zavajajoči roki za nakup).

Vložena pritožba potrošniških organizacij po navedbah ZPS predstavlja dodatne dokaze o uporabi temnih vzorcev. V njej zahtevajo, da Shein preneha uporabljati zavajajoče tehnike, kot so čustveno izsiljevanje potrošnikov (npr. Imate pravico do promocije! Ste prepričani, da želite oditi?), neskončno pomikanje in nadležno ponavljanje, pošiljanje sporočil, saj po njihovi oceni predstavljajo nepoštene poslovne prakse. Prav tako zahtevajo, naj predloži dokaze, da so izjave strank ali sporočila (npr. majhna zaloga), ki se potrošnikom večkrat prikazujejo, resnična.