NAGRAJENCI IN ŽIRANTJE POKRAJINA 2025 / Foto: Emil Božnar

Na dogodku prisotni nagrajenci v družbi žirantov 26. bienalne razstave fotografij Pokrajina / Foto: Emil Božnar

Mojstrovine pokrajine v barvah in brez njih

S podelitvijo medalj in pohval v dvorani Glasbene šole Kranj so v četrtek odprli že 26. bienalno razstavo fotografij Pokrajina 2025, ki bo do sredine decembra na ogled v Galeriji Mestne hiše v Kranju. Najboljšo fotografijo slovenske pokrajine je posnela Andreja Peklaj iz Fotografskega društva Janez Puhar.

Kranj – Ob že sicer zelo široki in razvejani fotografski in razstavni dejavnosti v Fotografskem društvu Janez Puhar Kranj vsako leto v tem času jeseni pripravijo dva fotografska natečaja, na katerih pripravijo izbor del za razstavo, najboljšim avtorjem pa podelijo medalje in pohvale Janeza Puharja in Fotografske zveze Slovenije. Bienalno se izmenjujeta razstavi Pokrajina in Miniature, prva letos že šestindvajsetič, njena mlajša sestrica pa prihodnje leto polkrat manj.

Bienalna prireditev Pokrajina ima korenine v več kot stoletnem delovanju društva in je nadaljevanje tradicionalno priljubljene fotografske teme, saj so se številni člani skozi zgodovino delovanja kluba najraje posvečali prav krajinski fotografiji. Na prireditvi s projekcijo za razstavo izbranih fotografij in podelitvijo priznanj najboljšim pa so se po pesmi Vigred se povrne Janeza Puharja, ki jo je recitirala povezovalka programa Petra Puhar, zbrani najprej z minuto molka poklonili dvema letos preminulima dolgoletnima članoma društva Juriju Kurillu in Tinetu Založniku.

Prevladuje naravna krajina

Za letošnjo Pokrajino sta bili, kot je običaj, razpisani dve temi: Črno-bela in Barvna pokrajina. Za kako priljubljeno temo in tudi razstavo gre, pa zagotovo pove podatek, da je na natečaj prispelo kar 830 avtorskih del. Fotografije je poslalo 108 fotografinj in fotografov iz 20 slovenskih fotografskih društev in klubov ter 10 samostojnih avtorjev. Na temo Črno-bela pokrajina so prispela skupaj 404 dela, na temo Barvna pokrajina pa 426.

Žirija v sestavi Janez Kramar (MF FZS), ddr. Damir Globočnik, umetnostni zgodovinar in likovni kritik, Milan Malovrh (MF FZS), Aleš Komovec (MF FZS) je med prispelimi fotografijami odbrala najbolj dovršene, izpovedne, presenetljive ter v več pogledih presežne. V prvi temi je bilo tako sprejetih 121 fotografij v drugi pa 127. Če so bile fotografije najprej predstavljene s projekcijo na prireditvi, so v živo vse do sredine decembra na ogled v Galeriji Mestne hiše.

»Motivika je bila pestra, prevladuje naravna, nekaj pa je tudi urbane krajine. Seveda ni manjkalo motivov železnega repertoarja Jamnika, Sv. Tomaža in Sv. Uršule. Bilo je tudi nekaj uspelih motivov tako imenovane poustvarjene krajine. Pri barvni fotografiji velja izpostaviti motiv arktične nevihte, Spomin na poletje, Ledenik, ki izginja in pa seveda najboljšo fotografijo slovenske krajine Odtisi. Pri črno-beli fotografiji so prevladovali zimski motivi s prvonagrajeno fotografijo Odsluženi. Omeniti velja Spomin na prihodnost in pa odlične posnetke zime v gorah,« je poudarila strokovna žirija, ki hkrati ugotavlja zelo hiter vzpon fotografije s pomočjo dronov. Fotografovo stojišče se je tako preselilo na nebo, pa vendar je treba tudi tu upoštevati osnovne kriterije, kot so zgradba fotografije, uravnoteženost ... Da bo v prihodnje treba razmišljati tudi o vprašanju rabe umetne inteligence, kar bo za žirante vsekakor nov izziv.

Podeljene medalje in pohvale

Zlato medaljo Fotografske zveze Slovenije za najboljšo pokrajino v kategoriji črno-belih fotografij je prejel Uroš Florjančič, član domačega FD Janez Puhar Kranj, za fotografijo z naslovom Odsluženi, srebrno medaljo je prejel društveni kolega Niko Sladič za fotografijo Spomin na prihodnost, bron pa je pripadel Jošku Šimicu (Digitalni fotoklub Celje) za fotografijo Divided whiteness. Medalje Janeza Puharja za fotografije v kategoriji črno-belih fotografij so prejeli: Andreja Peklaj zlato za fotografijo Stražni stolp (FD Janez Puhar Kranj), Andreja Ravnak za fotografijo Combing in Miran Rojko za fotografijo Tukaj ni vode (oba Digitalni fotoklub Celje). Prejemniki pohval Janeza Puharja pa so: Janez Ribnikar, Aleš Klabus, Matjaž Čater, Maja Špendal, Nevenka Papič in Valerija Jenko.

Še nekaj več prispelih del je žirija obravnavala v kategoriji Barvna pokrajina. Zlato medaljo FZS si je prislužila Andreja Ravnak za fotografijo Arctic Snow Storm, srebrno Suzana Čotar za fotografijo Dolomiti_8836 in bronasto Simon Kovačič za fotografijo Toskana 63 (oba Foto klub Nova Gorica). Zlato medaljo Janeza Puharja je za fotografijo Od tu do večnosti prejel Miran Rojko, srebrno Aleksandra Jereb (FD Janez Puhar) za fotografijo Ledenik, ki izginja, bronasto pa Uroš Florjančič za fotografijo Preboj. Žirija je podelila še šest pohval, prejeli so jih: Irena Gregorc, Simon Krejan za fotografijo, Marko Mladovan, Matjaž Šimic, Miro Ažman in Niko Sladič.

Zlato medaljo Janeza Puharja za najuspešnejšega avtorja salona je prejel Matjaž Čater, ki ima na razstavo sprejetih vseh osem oddanih fotografij. Prestižno nagrado in zlato medaljo Janeza Puharja za najboljšo fotografijo slovenske pokrajine, ki bo arhivirana tudi v Kabinetu slovenske fotografije pri Gorenjskem muzeju, pa je prejela Andreja Peklaj iz FD Janez Puhar za fotografijo z naslovom Odtisi.

Slovesno podelitev so v FD Janez Puhar zaključili z dvema posebnima priznanjema: Jeleni Justin iz Gorenjskega muzeja so podelili spominsko priznanje, plaketo častnega člana društva pa članu Vladimirju Kraljiču za dolgoletno zavzeto in strokovno delo v FD Janez Puhar.