Civilna iniciativa Občanom in okolju prijazna železnica predlaga, da se nova dvotirna mednarodna proga umesti v koridor ob avtocesti, obstoječi tir pa ohrani kot primestna železnica. / Foto: Tina Dokl

Civilna iniciativa Občanom in okolju prijazna železnica predlaga, da se nova dvotirna mednarodna proga umesti v koridor ob avtocesti, obstoječi tir pa ohrani kot primestna železnica. / Foto: Tina Dokl

Kritični do stališč glede železniške proge

Civilna iniciativa Občanom in okolju prijazna železnica pristojnim očita, da so brez prepričljivih argumentov, strokovnih utemeljitev in v nasprotju z veljavno zakonodajo zavrnili pripombe stroke in javnosti na predlog državnega prostorskega načrta za nadgradnjo gorenjske železnice.

Medvode – Po objavi stališč do pripomb, predlogov in pobud, ki so bili podani na predlog državnega prostorskega načrta za nadgradnjo železniške proge na odseku Ljubljana–Kranj/Naklo v civilni iniciativi Občanom in okolju prijazna železnica ugotavljajo, da je projektna skupina ministrstva za naravne vire in prostor »večino njihovih ključnih opozoril pavšalno zavrnila in jih ni upoštevala v nadaljnjem načrtovanju«. Iniciativa je s podpisi več kot dva tisoč državljanov predlagala umestitev nove dvotirne mednarodne proge v koridor ob avtocesti, obstoječi tir pa bi ohranili kot primestno železnico z več postajami in večjo frekvenco vlakov, kar bi po njihovih pojasnilih zagotavljalo boljšo dostopnost za potnike, manjši vpliv na okolje in hitro povezavo prestolnice z Letališčem Jožeta Pučnika. Država je predlog zavrnila kot nesprejemljiv z vidika okolja in ekonomike, pri čemer se sklicuje na sklepe vlade, vsebinsko (z dokumenti) pa odločitve ne pojasni, poudarjajo predstavniki iniciative.

V nasprotju z zakonodajo in trajnostnim načrtovanjem

Po njihovem mnenju projektna skupina in ministrstvo za naravne vire in prostor ravnata v nasprotju z zakonodajo ter zavezami k trajnostnemu prostorskemu načrtovanju, saj – kot pojasnjujejo – med drugim niso upoštevani utemeljeni pomisleki glede vpliva na vodne vire, izvedba načrtovane trase pomeni trajno in nepovratno uničenje več kot 130 hektarov prvovrstnih kmetijskih zemljišč, poleg tega država ni konkretno opredelila načina izvedbe protihrupne zaščite, ki naj bi varovala kakovost bivanja v urbanih naseljih in vaseh, saj »predlagana trasa pomeni vsaj podvojitev tranzitnega tovornega prometa (z zdajšnjih 45 na 180 tovornih vlakov dnevno)«. Nepojasnjene in neargumentirane ostajajo tudi trditve o neprimernosti umestitve železnice v avtocestni koridor. Na isti trasi po mnenju iniciative ni smotrno in ekonomsko izvajati tranzitnega prometa do 200 km/h v kombinaciji s primestnim prometom do 100 km/h. Menijo tudi, da se pripravljavec državnega prostorskega načrta ne zaveda, da gradnja dodatnega tira v obstoječem koridorju pomeni večletno zaprtje proge Ljubljana–Jesenice, »kar bi pomenilo tudi veliko gospodarsko škodo«, in da namerno zavaja javnost, ko pravi, da s predlaganim prostorskim načrtom bliža javni železniški potniški promet ljudem, »saj v resnici zmanjšuje število potniških postaj in jih oddaljuje od državljanov (potnikov)«.

Poziv sodelujočim

Ministrstvi za naravne vire in prostor ter za infrastrukturo, projektno skupino in vse druge sodelujoče v postopku priprave državnega prostorskega načrta ponovno pozivajo, naj predstavijo dokumente, ki bi potrjevali okoljske in ekonomske razloge za opustitev možnosti umestitve železniške proge ob avtocesti, naj se v nadaljevanju postopka zagotovita transparentnost in ponovna vključitev strokovne in širše javnosti v odločanje o umeščanju projekta v prostor in da naj se načrtovana rešitev ponovno preuči na podlagi dejanskih in preverljivih podatkov, ne na osnovi domnev ali netočnih in posplošenih razlag. Vsak poseg v prostor in okolje mora biti vnaprej utemeljen, transparenten in izveden ob upoštevanju ustavnih pravic prebivalcev do zdravega življenjskega okolja, varstva pitne vode, varstva narave in okolja, kulturne dediščine in predvsem ob spoštovanju in upoštevanju veljavne slovenske zakonodaje in prava Evropske unije, poudarjajo v iniciativi. Pavšalni in arogantni odgovori ter način objave stališč, ki ne sledi ministrovi zavezi, da bosta v pripravo predloga vključeni obe civilni iniciativi, po njihovi oceni kažejo na popolno ignoranco države do svojih državljanov.