Župani štirih občin na Škofjeloškem, nastalih iz prejšnje velike občine Škofja Loka, ki so vsaka posebej uspešne v razvoju. Na sliki z ministrom Rudijem Medvedom lani v Škofji Loki. / Foto: Tina Dokl

Četrt stoletja lokalne samouprave

Na prelomu leta je minilo petindvajset let od nastanka sedanjih občin. Kako prednosti (in slabosti) lokalne ureditve vidijo v nekaterih gorenjskih občinah?

Več let potekajo tudi prizadevanja za ustanovitev vmesne ravni lokalne samouprave, pokrajin, a je ta pobuda še vedno neuresničena. Lani je znova oživela, tokrat je koordinacijo prevzel državni svet. Januarja in februarja zdaj poteka javna razprava v lokalnih skupnostih o predlagani teritorialni členitvi in naboru pristojnosti, ki bi jih prenesli z države in občin na pokrajine.

Kranj – Temelje lokalne samouprave v Sloveniji je postavila že ustava leta 1991, v prihodnjih letih je bila sprejeta zakonodaja, ki je urejala lokalno samoupravo. Oktobra leta 1994 je bil sprejet zakon o ustanovitvi občin ter o določitvi njihovih območij. Z njim je bilo ustanovljenih 147 občin, sprejetje zakona pa je bilo pogoj, da je lahko predsednik državnega zbora razpisal prve lokalne volitve. Prvi krog za izvolitev županov in občinskih svetov je bil 4. decembra, drugi 18. decembra.

Občinski sveti so se v večini občin konstituirali do konca leta 1994. S 1. januarjem 1995 so bili vzpostavljeni njihovi proračuni in tako so občine začele samostojno delovati tudi finančno. V naslednjih letih so večkrat posegli v lokalno zakonodajo, poleg tega so nastajale nove občine. Leta 1998 se je njihovo število povečalo na 192, leta 2002 še za eno, leta 2006 jih je bilo že 210, po ustanovitvi zadnjih dveh občin v letu 2011 jih tako v Sloveniji deluje 212. Več kot polovica med njimi ima 5000 ali manj prebivalcev.

Kako na pridobitev izpred četrt stoletja gledajo v nekaterih gorenjskih občinah? Kako vidijo pomen obstoja sedanjih občin, kje prednosti, kje morda slabosti?

Ciril Globočnik, župan občine Radovljica odgovarja: »Po moji oceni je občina Radovljica po številu prebivalcev in velikosti ozemlja primerno velika in urejena občina za učinkovito urejanje in opravljanje lokalnih zadev javnega pomena, določenih z zakonom o lokalni samoupravi, in prenesenih nalog. Pomembno pa je predvsem, da sedanja pravna ureditev lokalne samouprave omogoča izvajanje občinskih nalog tako, da lahko samostojno zagotavljamo pogoje za kakovostno življenje občank in občanov. Pri tem bi si želeli več sredstev za izvajanje investicij in razvojne projekte, saj pokrivanje tekočih obveznosti zahteva prevelik delež proračuna.«

Javni servis bližji občanom

»S stališča občine Škofja Loka, ki je razmeroma velika občina, uvedbo lokalne samouprave pred 25 leti ocenjujemo kot pozitivno, saj je tovrstno organiziranje omogočilo lokalni razvoj,« pa ocenjuje Tine Radinja, župan občine Škofja Loka. »Nastanek novih manjših občin in občinskih uprav je prispeval k boljšemu zaznavanju lokalnih potreb in prepoznavanje ter razvoj lastnih potencialov oz. priložnosti. Uvedba lokalne samouprave je omogočila predvsem razvoj manjših krajev, ki so v prejšnjih velikih občinah (komunah) pogosto ostajali prezrti. Nove občinske uprave so javni servis približale občanom, z nastankom novih lokalnih skupnosti pa se je okrepila tudi lokalna identiteta in (samo)zavest.« Je pa uvedba lokalne samouprave z 212 občinami marsikje povzročila preveliko razdrobljenost, (pre)majhne občine pogosto tudi nimajo spodobnosti, kadrov in virov, da bi lahko izvajale vse predpisane naloge, ocenjujejo v Škofji Loki, kjer menijo, da prevelika razdrobljenost občin – ob hkratni odsotnosti druge ravni lokalne samouprave (neobstoj pokrajin) – otežuje tudi celostni regionalni razvoj. »Še vedno so neurejeni odnosi oziroma ne dovolj jasna razdelitev pristojnosti med državo in občinami in s tem povezano financiranje nalog med lokalnim in državnim nivojem, ki se vleče že vseh teh 25 let!« dodaja župan Tine Radinja.

Država naj bolj podpira podeželje

Rok Roblek, župan občine Preddvor, meni, da je razvoj lokalne samouprave prinesel več prednosti, čeprav današnja razdrobljenost na veliko število občin kaže, da je teh vendarle nekoliko preveč in da lahko primerno funkcionirajo občine z okoli tri do pet tisoč prebivalci. Preddvor je povprečna občina z neko geografsko in prostorsko celoto. »Pri odnosu države do občin na podeželju opažamo, da država daje boljše možnosti razvoju večjih, predvsem mestnih občin, želimo pa si, da bi močneje podpirala podeželje, če naj bi se država enakomerneje razvijala. Naša občina ima veliko lokalnih (in eno samo regionalno) cest, namenja jim veliko pozornosti, prav tako razvoju ostale infrastrukture. Da nam to kolikor toliko uspeva, lahko pripišemo predvsem skrbnemu ravnanju z manjšimi razpoložljivimi sredstvi. Poleg tega v občini, kot je naša, dobro poznamo vsako vas in večino ljudi, kar na področju lokalnega delovanja omogoča kakovostne rešitve,« razmišlja Rok Roblek.

Mestne občine v nezavidljivem položaju

»Ocenjujemo, da med največje prednosti ureditve v obliki občin sodi odločanje o lokalnih zadevah, ki se sprejema v lokalnem okolju, kjer ljudje najbolj vedo, kaj potrebujejo in želijo,« pa menijo v Mestni občini Kranj (MOK). Tam pa razmišljajo nasprotno od prejšnjega sogovornika, češ da se pri lokalni ureditvi že dlje časa pojavlja problem mestnih občin in so glede na obveznosti in financiranje večkrat v podrejenem položaju v primerjavi z nemestnimi. »Mestne občine tako zagotavljajo požarno varnost, kulturne, športne in druge vsebine tudi za širše območje izven svojih meja, pri čemer niso ustrezno sofinancirane s strani sosednjih občin oziroma države. Zato v Sloveniji potrebujemo zakon o financiranju mestnih občin, ki v 25 letih ni bil sprejet. Ta bi upošteval vrsto nalog, ki jih izvajajo mestne občine ne le za svoje občane, temveč tudi za sosednje občine. Zaradi večjih projektov bi bilo smiselno uvesti tudi regijsko raven upravljanja.« Tako navajajo več dejavnosti in ustanov, ki jih mestna občina izvaja tudi za občane drugih občin, od gledališča, knjižnice, muzeja do olimpijskega bazena in drugih objektov. Nekatere delno sofinancira država, brez večinskega financiranja mestne občine pa delovanje teh zavodov ne bi bilo mogoče. Prav tako MOK administrativno in strokovno usklajuje vse gorenjske občine (18) v zvezi z Osnovnim zdravstvom Gorenjske in Gorenjskimi lekarnami, uporabniki so tudi občani drugih občin. Navedbe utemeljujejo s primerom: »Letos 169 učencev iz drugih občin UE Kranj obiskuje Glasbeno šolo Kranj, pri čemer MOK pokriva stroške tako, da zagotavlja prostor, nabavo inštrumentov, investicijsko vzdrževanje, plačilo prevoza in malice za vse zaposlene (država zagotavlja plače). Brez učencev drugih občin MOK ne bi potrebovala dodatnega objekta za glasbeno šolo, ker sta obstoječa zaradi številnega vpisa prenatrpana.«

Oddajte svoj komentar

Kranj 0°

zmerno oblačno
vlažnost: 93 %
veter: Z, hitrost: 11 km/h

-1/15

sobota

-2/12

nedelja

0/11

ponedeljek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

 

 

 

 

 

OBVESTILA / Britof, 20. april 2024

Blagoslov koles

OBVESTILA / Šenčur, 20. april 2024

Spominska plošča Janezu Mlakarju

PRIREDITVE / Adergas, 20. april 2024

Ljudske pesmi v evropskem prostoru

PRIREDITVE / Šenčur, 22. april 2024

Umovadba

RAZSTAVE / Škofja Loka, 22. april 2024

Razstava risb Petra Jovanoviča

RAZSTAVE / Jesenice, 22. april 2024

Razstava Helene Vidmar

IZLETI / Kranj, 23. april 2024

Kolesarski izlet DU Kranj

OBVESTILA / Naklo, 25. april 2024

Izobraževalna platforma Digiagri

 

 
 

 

 
 
 

Subvencija tudi za e-kolesa / 08:17, 18. april

Glede na hitrost birokratov bodo subvencije verjetno pripravljene tik pred smučarsko sezono.

Za pravico do groba in spomina / 10:49, 16. april

Za 70% SLO populacije je to drugorazredna tema. Slovenci radi mečejo v brezna in jame kar jim je viška v kleti in okoli hiše. Takrat so bili...

Za pravico do groba in spomina / 19:13, 15. april

Cerkev in Dežman bodo še trdili, da so se domobranci borili za svobodno Jugoslavijo. Kaj pa če bi še pogledali koliko gorja so naredili sami...

Neznanka vstopila v odklenjeno stanovanje / 19:09, 15. april

Stari časi, ko si pustil odklenjena vhodna vrata v stanovanje in šel brez skrbi naokoli, so že zdavnaj minila. Ampak nekateri se teh navad ne morejo znebiti, potem je pa groza.

Če operater konča v stečaju / 19:07, 15. april

Sam se v ta predlog za stečaj ne vtikam, ker enostavno ne poznam dobro situacije. Me pa na splošno moti, v kolikor gre kdo v stečaj, podjetj...

Dela na Betinu predčasno končana / 09:47, 15. april

Skupni načrt, časovnica se mi pa za ta projekt, ki ni majhen, zdi precej čuden. Okoli Bleda bi morala biti obvoznica fertik, tko da bi sedaj...

Je bil gradbeni poseg na Veliki planini nezakonit / 09:01, 9. april

Skrajni čas je bil, da se je elektrificiralo tudi pastirsko naselje "Veliki stan", saj so inšpektorji neprestano kaznovali in grozili kmetom...