Oliver Pilić na zunanji fasadi gradu Zaprice predstavlja sedem naglavnih grehov. / Foto: Tina Dokl

Sedem grehov na ogled

Večprostorska postavitev z naslovom S.A.L.I.G.I.A vizualnega umetnika Oliverja Pilića na gradu Zaprice vabi h grehu – sedmim naglavnim grehom. Bi si izbrali najbolj všečnega?

S.A.L.I.G.I.A pomeni sedem naglavnih grehov: Superbia (napuh), Avaritia (pohlep), Luxuria (pohota), Ira (jeza), Gula (požrešnost), Invidia (zavist) in Acedia (lenoba).

Kamnik – Grehe si je v ponedeljek zvečer na vrt gradu Zaprice, v katerem sicer domuje Medobčinski muzej Kamnik, ki je omogočil umetniško postavitev prodornega kamniškega vizualnega umetnika Oliverja Pilića, od blizu prišlo ogledat nekaj deset obiskovalcev, ki so, o tem ne dvomim, v tišini lastnih misli »všečkali« vsak svojega. Greh, kakopak.

Polkna sedmih grajskih oken so odprta, saj nas z njih gleda sedem naglavnih oziroma smrtnih grehov. Za kaj gre? Avtor postavitve v povečanih printih razkriva bakroreze, ki jih je leta 1682 objavil zgodovinar in popisovalec dežele Kranjske Janez Vajkard Valvasor v knjigi Prizorišče človeške smrti v treh delih. Kot rečeno, si je Pilić za izhodišče dela S.A.L.I.G.I.A izbral risbe, ki so v knjigi izvedene v grafični tehniki bakroreza in predstavljajo sedem naglavnih grehov. Te v akronimu iz začetnic v latinščini predstavlja tudi naslov razstave: Superbia (napuh), Avaritia (pohlep), Luxuria (pohota), Ira (jeza), Gula (požrešnost), Invidia (zavist) in Acedia (lenoba).

Zakaj grehi, ki jih ljudje zlepa ne priznamo? »Mogoče ravno zato, ker se njih priznanja izogibamo, hkrati pa slednji v vizualnem kontekstu iz te manj znane Valvasorjeve knjige v slovenskem prostoru in tudi širše še niso bili predstavljeni. Valvasor je bil več kot le avtor Slave vojvodine Kranjske,« odgovarja Oliver Pilić, ki o recikliranju del iz preteklosti dodaja: »Gre za reciklažo oziroma mojo reinterpretacijo, lahko bi rekli tudi apropriacija (prevzemanje) nekega dela in ga predstaviti v drugačni likovni tehniki, tokrat v podobi printov na pročelju gradu. Tudi Valvasor je lesoreze reinterpretiral po Hansu Holbeinu.«

Avtorjeva intervencija v podobe, ki jih z varne razdalje opazujemo s travnika ob gradu, so prekriti obrazi slehernikov – grešnikov. »Tako zabriše identiteto in hkrati gledalcu nastavi svojevrstno ogledalo, v katerem se lahko ta vidi ali ne,« ob tem dodaja kustosinja razstave Saša Bučan. Pilić za to potezo navaja dva razloga: »Iskal sem sodoben dodatek, zato sem si izbral povečan piksel, kar računalnik postavlja v kontrast s knjigo, tehniko tiska pravzaprav pa nekakšnim imidžem 17. stoletja. Drugi razlog, da je obraz grešnika zabrisan, je, da se s tem odpira prostor za identifikacijo z grešnikom.« Mogoče bi namesto prozornih kvadratov veljalo dodati ogledala. Grehi so namreč večni. Obstajali bodo, dokler bo obstajalo človeštvo.

S postavitvijo na oknih gradu umetnik tudi prekinja s tradicijo klasične razstave znotraj galerijskega prostora. »Če sem dela postavil na zunanjo steno gradu, sem s tem prvič spremenil percepcijo gledanja, saj obratno kar naenkrat dela gledajo na nas in ne mi na njih, in drugič možno jih je opazovati od daleč in ves čas.«

Razstava pa ima še drugi del, ki ga avtor nadaljuje v knjigi, ki je razstavljena v vitrini v gradu. Ampak knjiga ni knjiga, ampak kiparsko delo. Pilić je uporabil keramični prah Kremenit, vodo, oksidne pigmente in akril, iz katerih je izdelal hiperrealistični posnetek Valvasorjeve knjige, ki pa nima vsebine, saj gre zgolj za odlitek originala. »Preizprašujem se o pomenu in uporabnosti knjige v klasični formi v dobi računalništva. Način podajanja informacij se je popolnoma spremenil,« razmišlja Oliver Pilić, ki je s knjigo kljub nevsebini hkrati ustvaril umetniško delo.

Kot dodaja Bučanova, se ob tem vsak sam preizprašuje in priznava, ali v sebi nosi katerega od demonskih sedmih grehov, ki peljejo svet v večno ponavljanje zgodovine, ki nas že pregovorno – navkljub zavedanju – ne nauči prav veliko. Svet se vrti naprej na vrtiljaku brez prestanka, spreminjajo se le njegovi potniki.

Pravzaprav nas šele grehi naredijo človeške, kar je sicer paradoks, ki pa ob ogledu razstave na gradu Zaprice mogoče vsaj za trenutek izgine. Do 15. septembra.

Oddajte svoj komentar

Kranj 26°

delno oblačno
vlažnost: 30 %
veter: Z, hitrost: 11 km/h

8/26

sreda

13/21

četrtek

15/21

petek

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

 

 

 

 

 

IZLETI / Kranj, 7. junij 2020

Na Srednji vrh nad Završnico

IZLETI / Kranj, 25. junij 2020

Štiridnevni izlet v Bosno

IZLETI / Kranj, 29. junij 2020

Na letovanje v Izolo

IZLETI / Kranj, 3. julij 2020

V Romunijo

IZLETI / Kranj, 9. september 2020

Letovanje na otoku Rabu

 

 
 

 

 
 
 

Glavni cilj Dirka po Franciji / 12:31, 3. junij

Srečno na Tour-u. Prepričan sem, da boš med top 10.

Zahvalili so se iz zraka / 09:21, 3. junij

Dragi zdravstveni delavci! Za hip se vam je na nebu prikazal krizni dodatek.
Priletel in odletel. :)))))

Tovornjaki polnijo počivališča na gorenjski avtocesti / 15:16, 1. junij

A zdaj bojo pa osebni avtomobili morali v kolonah čakati? Zaradi tovornjakov čeprav večjo da nemorejo če mejo do ponoči?

Opolnoči v Sloveniji epidemije formalno konec / 14:08, 1. junij

In zmage proslavljamo s preletom vojaških letal ! Ko v stari Jugi.. Vrhunsko, še vojaško parado prosim!

Obvezno ostaja nošenje zaščitnih mask / 11:42, 31. maj

Cel svet stoji oziroma se vrti počasneje zaradi malce močnejše gripe. Nateg stoletja.

Obvezno ostaja nošenje zaščitnih mask / 09:39, 31. maj

Zdravniška stroka pravi maske niso več smiselne, so samo še priporočljive za starejšo populacijo, govorec Jelko pravi, maske so še naprej obvezne !!
Komu verjeti? Stroki ali politiki?

Žalost onkraj sanj / 09:32, 31. maj

Še dandanes je klerikalcem ideal Slovenija v letih pred drugo svetovno vojno, nazadnjaštvo, velik vpliv RKC v kateri ženska igra podrejeno i...