V blejskem zavodu za gozdove ugotavljajo, da sedanji sistem izbora vzdrževalcev gozdnih cest onemogoča vzdrževanje cest v zimskem, spomladanskem in delu jesenskega časa.

Premalo denarja za vzdrževanje gozdnih cest

Za vzdrževanje vse bolj obremenjenih gozdnih cest na Zgornjem Gorenjskem je premalo denarja, ugotavljajo v blejski območni enoti Zavoda za gozdove Slovenije. Problematiko so predstavili tudi ministrici, ki je obljubila več denarja iz državnega proračuna.

Ministrica za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Aleksandra Pivec je ob nedavnem obisku na Zgornjem Gorenjskem obljubila povečanje državnega prispevka za vzdrževanje gozdnih cest za 28 odstotkov, to je po izračunih zavoda za gozdove z 242 na 309 tisoč evrov.

V blejskem zavodu za gozdove ocenjujejo, da bi za normalno vzdrževanje gozdnih cest potrebovali povprečno vsaj 912 evrov za kilometer ceste.

Bled – V blejskem zavodu za gozdove so za nedavni obisk ministrice za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Aleksandre Pivec izdelali celovito analizo vzdrževanja gozdnih cest v sedmih občinah na Zgornjem Gorenjskem in dali tudi vrsto predlogov za izboljšanje stanja cest. »Normalno stanje bi lahko zagotovili predvsem s povečanjem zneska za vzdrževanje cest,« ugotavljata vodja območne enote Andrej Avsenek in vodja odseka za gozdno tehniko v enoti Bojan Bajželj in dodajata, da z razpoložljivim denarjem komaj zagotavljajo tekoče vzdrževanje cest, zmanjka pa ga za zadovoljivo zimsko, periodično in investicijsko vzdrževanje, in da bi potrebovali posebni sistemski vir za obnovo cest po ujmah in izrednih dogodkih.

Slab sistem izbora vzdrževalcev cest

V zavodu se zavzemajo tudi za takšen način izbora vzdrževalcev gozdnih cest, ki bi omogočil pravočasno izbiro izvajalcev in sklepanje večletnih pogodb. Po veljavnem sistemu je večina pogodb tudi v primeru, da ni nobenih zapletov, podpisana šele maja in junija, dela pa morajo biti končana že oktobra ali novembra. »Tak sistem onemogoča vzdrževanje gozdnih cest v zimskem, spomladanskem in delu jesenskega časa,« ugotavljajo v blejskem zavodu, kjer so tudi prepričani, da bi pri dodeljevanju sredstev za vzdrževanje cest na Zgornjem Gorenjskem morali bolj kot zdaj upoštevati težje alpske in klimatske razmere. Ker se povečuje raba gozdnih cest za negozdne namene – kolesarstvo, pohodništvo, planinstvo, nabiralništvo, za smučarske proge in prireditve, predlagajo, da bi takšne ceste prekategorizirali v občinske ali občutno povečali delež javnih sredstev za njihovo vzdrževanje. Na izjemno obremenjenih gozdnih cestah bi bilo po oceni zavoda smiselno omejevati promet, urediti parkirišča in uvesti plačevanje cestnine oziroma parkirnine.

Štiristo evrov za kilometer

Po podatkih iz analize je na Zgornjem Gorenjskem 806 kilometrov gozdnih cest, od tega jih je največ v občinah Bohinj (274 kilometrov), Gorje (160) in Kranjska Gora (145). Za vzdrževanje teh cest je bilo lani na razpolago nekaj več kot 362 tisoč evrov ali povprečno 415 evrov za kilometer. Več kot polovico tega denarja (242 tisoč evrov) je prispeval državni proračun – polovico lastniki s plačilom pristojbine za vzdrževanje cest in polovico ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano iz postavke za zagotavljanje javnega značaja cest, preostalo pa občine neposredno iz proračuna in iz nadomestila za upravljanje z državnimi gozdovi. Prispevek iz državnega proračuna je po ugotovitvah zavoda zadnjih dvajset let bolj ali manj enak, prispevek občin iz proračuna je zelo različen po občinah (Občina Bohinj na primer lani ni prispevala nič), denar iz nadomestila za upravljanje državnih gozdov pa je odvisen od deleža teh gozdov v občini.

Vse večja obremenitev cest

Kot ugotavljajo gozdarji, so gozdne ceste vse bolj obremenjene – po eni strani zaradi vse večje javne rabe, po drugi plati pa tudi zaradi gospodarjenja z gozdovi. Obremenitev cest se je izjemno povečala v zadnjih šestih letih, ko se je letna količina zaradi poseka v ujmah poškodovanega in od lubadarja napadenega drevja skoraj potrojila (s 188 na 557 tisoč kubičnih metrov). Lastniki gozdov so zaradi izpolnjevanja zahtevanih rokov sanacije žarišč lubadarja odvažali les iz gozdov tudi v razmerah, ko so bile gozdne ceste razmočene. Poškodbe na gozdnih cestah se povečujejo tudi zaradi uvajanja novih tehnologij, pri tem pa vse večji in težji stroji del opravil pri sečnji in spravilu lesa opravljajo tudi na gozdnih cestah ali ob njih. Poseben problem so škode, ki jih na cestah povzročijo naravne ujme. Večina teh poškodb bi ostala, če ne bi občine pokazale razumevanja in zagotovile denarja iz rezervnega sklada. Marsikje pa tako poškodovane ceste čakajo na sanacijo več let ali ostajajo neprevozne.

Oddajte svoj komentar

Kranj 4°

delno oblačno
vlažnost: 82 %
veter: S, hitrost: 11 km/h

-2/14

petek

-1/15

sobota

-2/12

nedelja

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

 

 

 

 

 

PRIREDITVE / Jesenice, 19. april 2024

Mladost mesta rdečega prahu

PRIREDITVE / Mojstrana, 19. april 2024

Nepal – dežela himalajskih velikanov

PRIREDITVE / Medvode, 19. april 2024

Evropski teden mladih

PRIREDITVE / Adergas, 19. april 2024

Večer otroškega kamišibaja

OBVESTILA / Britof, 20. april 2024

Blagoslov koles

OBVESTILA / Šenčur, 20. april 2024

Spominska plošča Janezu Mlakarju

PRIREDITVE / Adergas, 20. april 2024

Ljudske pesmi v evropskem prostoru

PRIREDITVE / Šenčur, 22. april 2024

Umovadba

 

 
 

 

 
 
 

Subvencija tudi za e-kolesa / 08:17, 18. april

Glede na hitrost birokratov bodo subvencije verjetno pripravljene tik pred smučarsko sezono.

Za pravico do groba in spomina / 10:49, 16. april

Za 70% SLO populacije je to drugorazredna tema. Slovenci radi mečejo v brezna in jame kar jim je viška v kleti in okoli hiše. Takrat so bili...

Za pravico do groba in spomina / 19:13, 15. april

Cerkev in Dežman bodo še trdili, da so se domobranci borili za svobodno Jugoslavijo. Kaj pa če bi še pogledali koliko gorja so naredili sami...

Neznanka vstopila v odklenjeno stanovanje / 19:09, 15. april

Stari časi, ko si pustil odklenjena vhodna vrata v stanovanje in šel brez skrbi naokoli, so že zdavnaj minila. Ampak nekateri se teh navad ne morejo znebiti, potem je pa groza.

Če operater konča v stečaju / 19:07, 15. april

Sam se v ta predlog za stečaj ne vtikam, ker enostavno ne poznam dobro situacije. Me pa na splošno moti, v kolikor gre kdo v stečaj, podjetj...

Dela na Betinu predčasno končana / 09:47, 15. april

Skupni načrt, časovnica se mi pa za ta projekt, ki ni majhen, zdi precej čuden. Okoli Bleda bi morala biti obvoznica fertik, tko da bi sedaj...

Je bil gradbeni poseg na Veliki planini nezakonit / 09:01, 9. april

Skrajni čas je bil, da se je elektrificiralo tudi pastirsko naselje "Veliki stan", saj so inšpektorji neprestano kaznovali in grozili kmetom...