Matjaž Guček: »Lesna zaloga in letni prirastek gozdov v enoti Zali Log sta visoka, zato tudi za naslednje desetletno obdobje občutno povečujemo možni posek.«

Slaba odprtost gozdov

V gozdnogospodarski enoti Zali Log v občini Železniki so v zadnjih desetih letih zgradili 8,2 kilometra novih gozdnih cest, kar je za gorenjske in slovenske razmere zelo veliko, a kljub temu je še vedno četrtina gozdov v enoti brez gozdnih prometnic. Prav od gradnje gozdnih cest in vlak je veliko odvisno, kako uspešno bodo lastniki uresničili načrt enote, ki predvideva za prihodnje desetletje za polovico večji možni posek kot v minulem desetletju.

Osnutek načrta je do vključno 19. maja javno razgrnjen vsak delovni dan od 7. do 9. ure na sedežu krajevne enote zavoda v Železnikih, v sredo, 17. maja, ob 19.30 pa bo v kulturnem domu na Zalem Logu še javna obravnava. Lastniki gozdov in drugi zainteresirani lahko dajo predloge in pripombe na načrt v času javne razgrnitve in na javni obravnavi, lahko pa jih pošljejo po pošti na naslov območne enote zavoda v Kranju in po elektronski pošti na naslov vili.potocnik@zgs.si.

Železniki – V kranjski območni enoti Zavoda za gozdove Slovenije so pripravili osnutek gozdnogospodarskega načrta za enoto Zali Log za obdobje 2016–2025, na katerega lastniki gozdov in drugi zainteresirani še vedno lahko dajo predloge in pripombe. Predlog načrta bo določil svet območne enote, dokončno pa ga bo sprejel minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano Dejan Židan.

Polovica (so)lastnikov ima manj kot hektar gozda

Enota Zali Log obsega 5821 hektarjev gozdov, od tega jih je 96 odstotkov v zasebni lasti, preostali so v lasti države in lokalnih skupnosti. V zasebnih gozdovih prevladujejo srednje velike in velike gozdne posesti, skoraj dve tretjini je velikih od deset do sto hektarjev. Od 1043 lastnikov in solastnikov jih ima 510 manj kot en hektar gozda. »Majhni lastniki večinoma niso ekonomsko odvisni od gozda, niso usposobljeni in opremljeni za delo v gozdu, ob ujmah počasneje ukrepajo v gozdovih kot drugi,« ugotavlja Boštjan Škrlep, vodja krajevne enote Železniki, in poudarja, da bi država z različnimi ukrepi, tudi davčnimi, morala spodbujati oblikovanje večjih gozdnih posesti. V enoti prevladujejo večnamenski gozdovi, le okoli smučišč Soriška planina in Cerkno so gozdovi s posebnim namenom, v katerih so ukrepi dovoljeni, 1681 hektarjev gozdov je na območju Nature 2000, omejitve veljajo tudi na območju Davče s Poreznom, ki je naravna vrednota državnega pomena.

Lesna zaloga v enoti je lani presegla 400 kubičnih metrov na hektar in je bila za 25 »kubikov« večja kot pred desetimi leti, letni prirastek je lani znašal 7,9 »kubika« na hektar in je v desetih letih porasel za desetino. Tako zaloga kot prirastek sta nad povprečjem kranjskega gozdnogospodarskega območja. V lesni zalogi je tri petine iglavcev in dve petini listavcev, med drevesnimi vrstami je največ smreke in bukve. Smreke je več kot polovica, 51 odstotkov, in jo je glede na sedanje strokovne usmeritve v gozdarstvu preveč.

Lastniki bodo lahko sekali občutno več

Lastniki gozdov bi lahko v minulem desetletju posekali 291 tisoč kubičnih metrov drevja, a so jih dejansko le 205 tisoč, načrt so torej izpolnili 70-odstotno. Posek se je občutno povečal v zadnjih dveh letih, največ zaradi gradnje daljnovoda Železniki–Bohinj, vetroloma in žledoloma ter pretirane razmnožitve lubadarja. »Večina v žledolomu poškodovanega drevja je pospravljena, zaradi čezmerne razmnožitve lubadarja smo lani posekali 31 tisoč kubičnih metrov iglavcev. Pojavljajo se še nova žarišča, a jih gozdarji in lastniki sproti odkrivamo in saniramo,« pravi Boštjan Škrlep in dodaja, da je v revirju Luša, kjer zavod nima revirnega gozdarja, trikrat več lubadarja kot drugje.

»V naslednjih desetih letih bodo lastniki lahko sekali še bistveno več, načrt predvideva povečanje možnega poseka na skoraj 438 tisoč kubičnih metrov, kar predstavlja v primerjavi s prejšnjim načrtom 50-odstotno povečanje,« pravi Matjaž Guček, glavni izdelovalec načrta za enoto Zali Log, in poudarja, da je večji posek smiseln zaradi visoke lesne zaloge in letnega prirastka in tudi velikega deleža debelega drevja v lesni zalogi.

Posek odvisen tudi od gradnje cest

Ali bodo lastniki dejansko sekali več, kot so v minulih desetletjih, je po Gučkovem mnenju odvisno tudi od gradnje gozdnih cest in vlak. V minulih desetih letih so v enoti zgradili šest gozdnih cest v skupni dolžini 8,2 kilometra in 89 kilometrov novih traktorskih vlak, še 13,6 kilometra so jih obnovili. Ker je četrtina gozdov še vedno zaprta z gozdnimi prometnicami, bi za optimalno gospodarjenje z gozdovi morali zgraditi na novo 22,7 kilometra cest, od tega prednostno 1,8 kilometra. »Z gradnjo gozdnih cest spodbudimo tudi posek, saj lastniki potlej, ko vložijo denar v gradnjo ceste, želijo s posekom del tega dobiti nazaj. Posledice poseka so tudi večje potrebe po gojitvenih delih,« pravi Boštjan Škrlep in opozarja, da so za gradnjo gozdnih cest preveč zapleteni postopki za pridobivanje dovoljenj. V krajevni enoti namenjajo veliko skrb tudi vzdrževanju gozdnih cest, tako ima vsaka cesta svojega cestarja, skupno jih je štirideset, ki zlasti pred napovedanimi daljšimi deževnimi obdobji opravijo na cestah veliko koristnih del.

Preveč debelega drevja

Načrtovalec Matjaž Guček kot glavne probleme v enoti izpostavlja poleg zaprtosti četrtine gozdov tudi nizko poseljenost območja in staranje kmečkih gospodarjev, posledica tega je tudi nizka intenziteta gospodarjenja z gozdovi. Za gojitvena in varstvena dela kažejo zanimanje le večji lastniki, ki so od gozda tudi ekonomsko odvisni, razlog za zelo nizko izpolnitev načrta pa je tudi stalno spreminjanje pogojev za sofinanciranje gojitvenih del. Območje, kjer živi jelenjad, se širi, jelenjadi je po mnenju lastnikov preveč, tudi zadnji popis objedenosti mladja, ki so ga naredili v zavodu, je pokazal, da se je objedenost v primerjavi s prejšnjim popisom povečala. Porušeno je razmerje razvojnih faz – preveč je starega, debelega drevja in premalo mladovja, drogovnjakov in sestojev v obnovi. Na nekaterih območjih je problematično naravno pomlajevanje gozdov. Za gozd predstavljajo vse večji »pritisk« rekreacija, vožnja v naravnem okolju in nabiralništvo, v številnih grapah bi bili potrebni ukrepi za preprečevanje erozije ...

Oddajte svoj komentar

Kranj 12°

delno oblačno
vlažnost: 37 %
veter: Z, hitrost: 11 km/h

-2/14

petek

2/10

sobota

-1/13

nedelja

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

 

 

 

 

 

PRIREDITVE / Jesenice, 19. april 2024

Mladost mesta rdečega prahu

PRIREDITVE / Mojstrana, 19. april 2024

Nepal – dežela himalajskih velikanov

PRIREDITVE / Medvode, 19. april 2024

Evropski teden mladih

PRIREDITVE / Adergas, 19. april 2024

Večer otroškega kamišibaja

OBVESTILA / Britof, 20. april 2024

Blagoslov koles

OBVESTILA / Šenčur, 20. april 2024

Spominska plošča Janezu Mlakarju

PRIREDITVE / Adergas, 20. april 2024

Ljudske pesmi v evropskem prostoru

PRIREDITVE / Šenčur, 22. april 2024

Umovadba

 

 
 

 

 
 
 

Subvencija tudi za e-kolesa / 08:17, 18. april

Glede na hitrost birokratov bodo subvencije verjetno pripravljene tik pred smučarsko sezono.

Za pravico do groba in spomina / 10:49, 16. april

Za 70% SLO populacije je to drugorazredna tema. Slovenci radi mečejo v brezna in jame kar jim je viška v kleti in okoli hiše. Takrat so bili...

Za pravico do groba in spomina / 19:13, 15. april

Cerkev in Dežman bodo še trdili, da so se domobranci borili za svobodno Jugoslavijo. Kaj pa če bi še pogledali koliko gorja so naredili sami...

Neznanka vstopila v odklenjeno stanovanje / 19:09, 15. april

Stari časi, ko si pustil odklenjena vhodna vrata v stanovanje in šel brez skrbi naokoli, so že zdavnaj minila. Ampak nekateri se teh navad ne morejo znebiti, potem je pa groza.

Če operater konča v stečaju / 19:07, 15. april

Sam se v ta predlog za stečaj ne vtikam, ker enostavno ne poznam dobro situacije. Me pa na splošno moti, v kolikor gre kdo v stečaj, podjetj...

Dela na Betinu predčasno končana / 09:47, 15. april

Skupni načrt, časovnica se mi pa za ta projekt, ki ni majhen, zdi precej čuden. Okoli Bleda bi morala biti obvoznica fertik, tko da bi sedaj...

Je bil gradbeni poseg na Veliki planini nezakonit / 09:01, 9. april

Skrajni čas je bil, da se je elektrificiralo tudi pastirsko naselje "Veliki stan", saj so inšpektorji neprestano kaznovali in grozili kmetom...