Vstop v ferato Via Italiana / Foto: Jelena Justin

Skrajšana velikopotezna tura

Mangart (2697 m) – Reality show. Velikopotezni pristop na Mangart, pa vendar malce skrajšan. Vzpon po ferati iz leta 1956, kar jo je desetletja uvrščalo med najtežje tovrstne poti v Julijskih Alpah.

Shakespeare je nekoč zapisal: All the world is a stage and men and women merely players; ves svet je oder, moški in ženske pa le igralci na njem. In točno to sem imela v mislih, ko sem se tistega vročega dneva proti Mangartu povzpenjala po Via Italiani oz. Italijanski poti od bivaka Nogara. Zakaj, povem kasneje! Da bi bila tura v celoti velikopotezna, bi se bilo treba do vstopa v ferato povzpeti od Belopeških jezer, a mi jo bomo rahlo skrajšali, saj se bomo do bivaka Nogara spustili z Mangartskega sedla.

Dobršen del slovenskega ozemlja je bil v obdobju med obema svetovnima vojnama priključen Italiji. Tudi območje okoli Mangarta. Leta 1938 se je italijanska vojska odločila speljati drzno visokogorsko cesto pod sam vršni del mogočne gore. Preko Rateč se zapeljemo do Predela, od koder se spustimo mimo znamenitega spomenika krvavečega leva. Kmalu sledi odcep levo na gorsko cesto, ki nas bo v 12 kilometrih popeljala preko nadmorske višine 2000 metrov na Mangartsko sedlo. V smeri markacij se odpravimo proti Mangartu. Pot nas v spodnjem delu vodi preko travnikov in po 10 minutah smo pri smerokazu, na roke napisanem, bivak Nogara, 1850 m. Zavijemo levo, na greben, in se na drugi strani strmo spustimo po pobočju navzdol do bivaka. Poti sledimo s pomočjo rdečih pik. Pri bivaku se opremimo z vso potrebno opremo: čelada, plezalni pas, samovarovalni komplet, priporočam tudi feratarske rokavice. Smerokaz nas usmeri do vstopa v ferato, ki jo dosežemo v desetih minutah. Vstop v ferato poteka po strmem žlebu, na koncu katerega je votlina, ki jo na drugi strani zapustimo skozi manjši preduh, z oceno B/C. Jeklenica je ves čas ob nas in samovarovanje 100-odstotno. Smo na polički, s katere nadaljujemo po izpostavljeni steni do druge votline, ki jo obidemo po levi strani in dosežemo naslednji žleb. Sledi lažje plezanje, ko dosežemo travnate terase. Prečenje je zavarovano z jeklenico. Na koncu terase je pred nami navpična stena, kjer je tehnično najtežji del poti, ki po novih oznakah nosi oceno C. Ocena C se nadaljuje v B/C in v pomoč pri napredovanju so nam skobe, a moč v rokah je vseeno potrebna. Sledi lažji del, z oceno A in B. Kljub lažjemu terenu je napredovanje ves čas zračno in v tem delu sem se spomnila Shakespeara, saj se z Mangartskega sedla dobro vidi ta del poti in oči začudenih turistov spremljajo vsak gib. Sledi prečka v levo, kjer je izpostavljenost popolna. Še nekaj metrov in že smo iz ferate, kjer se po zagruščenem terenu spustimo do markirane poti, ki vodi proti Slovenski poti, ki vodi na vrh Mangarta. Vstop v steno poteka po zelo strmi grapi, kjer so številni klini in jeklenice. Na začetku je pot speljana cikcak, nato pa kmalu dosežemo del, kjer je priporočljivo, da imamo pohodne palice pritrjene na desni strani nahrbtnika, sicer nam bodo le v napoto. Gibljemo se po terenu, kjer je padajoče kamenje nekaj povsem običajnega. Previdno! Pot skoraj ves čas poteka po grapi, ko pa jo preči, se znajdemo na jugozahodni steni. Na vrhu grape markirana pot zavije levo. S pomočjo jeklenic in klinov plezamo po skalni rami jugozahodnega grebena. Kmalu pred seboj v daljavi zagledamo križ, ki označuje vrh Mangarta. Do njega vodi zložna pot. Razgled s četrte najvišje gore v Sloveniji je dih jemajoč: Jalovec, Kotova špica, Ponce, Vevnica; Triglav, Prisojnik Škrlatica, Špik, Montaž, Viš, Kozja mati, Rombon … ni da ni. Vse je kot na dlani!

Nazaj na Mangartsko sedlo bomo sestopili po t. i. Italijanski poti, ki skoraj v celoti poteka po italijanskem ozemlju. Po ozki, izpostavljeni in zagruščeni stezici sestopamo v smeri markirane poti. Markacije nas bodo usmerile levo. Sestopamo po polici s pomočjo jeklenic po severnem pobočju, ki nas pripelje nazaj na Mangartsko sedlo, od koder sestopimo do avta.

Na koncu naj napišem le še to: tole je bila čudovita tura v divjem ostenju Mangarta, a po drugi strani je bila tudi tura po ranjenem velikanu, saj je vsaj Slovenska pot izjemno krušljiva. Previdno!

Nadmorska višina: 2697 m
Višinska razlika: 900 m
Trajanje: 6 ur
Zahtevnost: 5 / 5

Oddajte svoj komentar

Kranj 12°

delno oblačno
vlažnost: 37 %
veter: Z, hitrost: 11 km/h

-2/14

petek

2/10

sobota

-1/13

nedelja

Vremenska napoved

Po

To

Sr

Če

Pe

So

Ne

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

 

 

 

 

 

PRIREDITVE / Jesenice, 19. april 2024

Mladost mesta rdečega prahu

PRIREDITVE / Mojstrana, 19. april 2024

Nepal – dežela himalajskih velikanov

PRIREDITVE / Medvode, 19. april 2024

Evropski teden mladih

PRIREDITVE / Adergas, 19. april 2024

Večer otroškega kamišibaja

OBVESTILA / Britof, 20. april 2024

Blagoslov koles

OBVESTILA / Šenčur, 20. april 2024

Spominska plošča Janezu Mlakarju

PRIREDITVE / Adergas, 20. april 2024

Ljudske pesmi v evropskem prostoru

PRIREDITVE / Šenčur, 22. april 2024

Umovadba

 

 
 

 

 
 
 

Subvencija tudi za e-kolesa / 08:17, 18. april

Glede na hitrost birokratov bodo subvencije verjetno pripravljene tik pred smučarsko sezono.

Za pravico do groba in spomina / 10:49, 16. april

Za 70% SLO populacije je to drugorazredna tema. Slovenci radi mečejo v brezna in jame kar jim je viška v kleti in okoli hiše. Takrat so bili...

Za pravico do groba in spomina / 19:13, 15. april

Cerkev in Dežman bodo še trdili, da so se domobranci borili za svobodno Jugoslavijo. Kaj pa če bi še pogledali koliko gorja so naredili sami...

Neznanka vstopila v odklenjeno stanovanje / 19:09, 15. april

Stari časi, ko si pustil odklenjena vhodna vrata v stanovanje in šel brez skrbi naokoli, so že zdavnaj minila. Ampak nekateri se teh navad ne morejo znebiti, potem je pa groza.

Če operater konča v stečaju / 19:07, 15. april

Sam se v ta predlog za stečaj ne vtikam, ker enostavno ne poznam dobro situacije. Me pa na splošno moti, v kolikor gre kdo v stečaj, podjetj...

Dela na Betinu predčasno končana / 09:47, 15. april

Skupni načrt, časovnica se mi pa za ta projekt, ki ni majhen, zdi precej čuden. Okoli Bleda bi morala biti obvoznica fertik, tko da bi sedaj...

Je bil gradbeni poseg na Veliki planini nezakonit / 09:01, 9. april

Skrajni čas je bil, da se je elektrificiralo tudi pastirsko naselje "Veliki stan", saj so inšpektorji neprestano kaznovali in grozili kmetom...