Kako varno nakupovati na spletu

Spletno nakupovanje je glede na omejitve, povezane z epidemijo, v porastu. Na kaj naj bodo potrošniki pozorni, kakšne so njihove pravice in kako jih uveljaviti.

Kranj – Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) so zbrali nasvete za varno spletno nakupovanje. Posebej so opozorili na upoštevanje »zlatega pravila«: če je nekaj predobro, da bi bilo res, potem verjetno ni res. Potrošnikom priporočajo pazljivost, če se na spletni strani oglašujejo izjemni popusti in so izdelki nekajkrat cenejši kot drugje.

Potrošnik ima pri spletnih nakupih oz. t. i. pogodbah, sklenjenih na daljavo, pravico odstopiti od pogodbe brez navedbe razloga. O tem mora obvestiti prodajalca v 14 dneh od izročitve blaga (ali kadarkoli pred izročitvijo), razloga pa mu ni treba navesti. »Obvestilo o odstopu vedno podajte pisno, izdelke pa morate poslati nazaj v 14 dneh po tem, ko ste prodajalca obvestili o odstopu,« so svetovali pri ZPS in dodali, da mora prodajalec potrošniku vrniti kupnino v 14 dneh po prejemu obvestila o odstopu od pogodbe. Izjemoma lahko zadrži vračilo kupnine, dokler ne prejme izdelka ali dokler potrošnik ne predloži dokazila, da je izdelek poslal nazaj.

Pri ZPS pa opozarjajo, da obstajajo tudi izjeme. »Pravica do odstopa od pogodbe, sklenjene na daljavo, je na primer v celoti izključena pri pogodbah o paketnih potovanjih in prevozu potnikov, saj ta področja ureja posebna zakonodaja, pri pogodbah o izdelavi blaga po natančnih navodilih potrošnika in prilagojenega njegovim osebnim potrebam, pri nakupu hitro pokvarljivega blaga s kratkim rokom uporabe, zapečatenih avdio/video posnetkov in računalniških programov, če potrošnik odpre pečat, itd.«

Glede dostave na dom pri ZPS svetujejo, naj potrošniki pred nakupom, še zlasti večjih in težjih izdelkov, pri prodajalcu preverijo, kaj točno zajema dostava in ali je možen vnos naročenega v stanovanje oz. hišo, česar pa dostavne službe zaradi epidemije trenutno ne izvajajo. Izdelek naj ob dostavi nemudoma pregledajo in ob morebitnih poškodbah zavrnejo prevzem, če je to možno. Če poškodbo odkrijejo šele doma, naj izdelek fotografirajo in obvestijo prodajalca.

Že pred nakupom velja natančno preveriti prodajalca, ki upravlja spletno stran: ali je jasno navedeno, kdo je prodajalec in iz katere države je ter ali je naveden kontakt. Resni prodajalci načeloma ne uporabljajo brezplačnih poštnih predalov (gmail, hotmail, yahoo ...), še bolj sumljivo je, če ni nobenega kontakta, opozarjajo na ZPS. Pri spletnih nakupih so sicer najpogostejše prevare lažna spletna stran, ki kupcu nikoli ne pošlje kupljenih izdelkov, prodaja ponarejenih izdelkov, kraja podatkov o kreditni kartici ter napačni in zavajajoči opisi lastnosti izdelkov ali storitev.