Čudoviti svet kolaža: umetnica Maruša Štibelj (levo) in kuratorka razstave Zala Orel / Foto: Tina Dokl

Ko se čas ustavi, se mi ne

V vseh galerijskih prostorih Layerjeve hiše se s kar enajstimi projekti predstavlja mednarodno priznana kranjska umetnica kolaža Maruša Štibelj.

Razstavljena dela so nastala v zadnjih petih letih, tako samostojno kot tudi v sodelovanju z umetniki z drugih področij likovnega ustvarjanja. Ustvarjalkina zadnja serija želi obiskovalcem predstaviti reakcijo na novo realnost, ki jo je prinesla pandemija letošnje pomladi.

Maruša Štibelj, diplomantka likovne pedagogike na Pedagoški fakulteti v Ljubljani, pri svojem delu, ki temelji na analognem kolažu, poudarja pomen procesa pri umetniškem ustvarjanju – njeni kolaži so zaključeni, ko je ideja jasna, ko so barve prave in ko je kompozicija v ravnotežju. Razvila je prepoznaven avtorski slog, ki na platnih preko materiala pripoveduje zgodbe ter ustvarja atmosfero. Snov za kolaže išče v starih revijah in časopisih, iz drobcev starih zgodb pa ustvarja nova razmerja, v katerih problematizira najrazličnejša vprašanja odnosov: med ljudmi, med spoloma, odnos družbe do posameznika in obratno – manipulativno moč posameznika in njen vpliv. Nenehno poskuša širiti meje kolaža kot samozadostnega medija in pri tem ohranja originalen spekter barv, ki ga material poseduje. Z leta 2018 nagrajenim delom Chronically Late v pariškem Louvru je za vedno zaprla vrata tezi, da je kolaž zgolj lepljenka za otroke, istega leta pa je v Layerjevi hiši začela organizirati mednarodni festival sodobnega kolaža KAOS, ki navdušuje s svojo svežino in novimi pristopi povezovanja umetniških praks.

Kot je poudarila Zala Orel, kuratorka tokratne izjemne razstave, naslovljene Ko se čas ustavi, se mi ne, avtorica Maruša Štibelj postavi tri pomembne mejnike. Prvič, njena razstava predstavlja vrhunec Leta kolaža 2020. S svojim delom in aktivno promocijo kolaža kot samozadostnega umetniškega medija predvsem s festivalom sodobnega kolaža KAOS kolažu daje veljavo tako v mednarodnem kot v regijskem merilu – Maruša je Kranj postavila na umetniški zemljevid. Drugič, s svojo mantro, da je sodelovanje med umetniki nujno za razvoj in opolnomočenje ustvarjalne scene, k sodelovanju pri razstavi povabi še umetnike in ustvarjalce s področja slikarstva, keramike, arhitekture, glasbe, ilustracije – med drugimi sodeluje z Evo Mlinar, Klaro Polajnar, Majo Jenko, Davidom Almajerjem, Tomažem Štularjem, Črtom Štrubljem, Jernejem Žumrom, Kajo Urh ... – in z njimi širi umetniško valovanje, polno entuziazma. In tretjič, s svojo večno pokončno držo in svojim na razstavi jasno predstavljenim in videnim ustvarjalnim razvojem premika pomen umetnosti iz samoreflektivnega obdobja v politično. Kar dandanes ni le smiselno, temveč tudi nujno.

Namreč, sposobnost čustvovanja s tistimi, ki na svoji koži občutijo neenakost in nepravičnost, je pri umetnici sčasoma prerasla v odpor do pasivnosti in sprijaznjenosti s situacijo. Oplemenitila ga je z živimi podobami, vizualnim jezikom in edinstveno sporočilnostjo. Razrasel se je v vitalno steblo, na vrhu katerega čepi cvet zaupanja v svobodo, javno kulturo, umetnost in razum, kot dokaz, da se šibek kulturni poziv lahko spreobrne v mogočen glas. Maruša Štibelj je izjemno aktivna umetniška ustvarjalka, presunljiva v svoji iskrenosti ter neobremenjena s političnimi floskulami – politične vrednote v plasteh nanaša na platna in ustvarja serije, ki jasno spregovorijo o problematikah našega časa.

Razstava bo na ogled vse do 5. septembra, ko bo ob 12. uri tudi voden ogled z zaključno prodajo del, spremljevalno razstavo pa si oglejte v galeriji Kamra v Bohinjski Bistrici.