Nataša Mikelj, direktorica zavoda Turizem in kultura Radovljica / Foto: Tina Dokl

Kriza kot priložnost za razmislek

Vsako leto pričakovati rekordno rast je nerealno in tudi nevzdržno za destinacijo, je prepričana direktorica zavoda Turizem in kultura Radovljica Nataša Mikelj. Zato imajo vsi deležniki v turizmu pomemben izziv, kako postaviti kakovost pred količino. To bo ključna naloga destinacije v prihodnosti, je prepričana.

Radovljica – Leto 2020 ne bo rekordno, kar ni nujno slabo, pa ocenjuje Nataša Mikelj, direktorica zavoda Turizem in kultura Radovljica. »Trenutni podatki kažejo, da smo na približno petdeset odstotkih lanske sezone. Sliši se malo, a če podatke primerjamo s podatki izpred nekaj let, smo lahko zadovoljni. Morda bomo dosegli rezultate iz sezone 2016, ki ni tako daleč v preteklosti. To so bili časi, ko je turizem rasel v nekih normalnih okvirih. Kar se je zgodilo kasneje, nas je že nekontrolirano vodilo v množični turizem, ki dolgoročno ni vzdržen in lokalnemu okolju ne prinaša nobene dodane vrednosti. Če smo se kot destinacija zavezali k butičnemu, zelenemu turizmu in pristnim doživetjem, potem ne moremo v nedogled preštevati števila ustvarjenih nočitev, temveč moramo pogledati širšo sliko,« poudarja Mikljeva. »Predvsem pa se moramo končno posvetiti kakovosti in dodatni vrednosti, butičnim doživetjem, ne le posteljam.«

Če vprašate ponudnike namestitvenih kapacitet, vam bo večina povedala, da z obiskom niso preveč zadovoljni, kar povsem drži, še dodaja. »Rast števila ponudnikov namestitvenih kapacitet je bila v zadnjih letih skokovita, imamo jih kar petkrat več kot leta 2010, in sicer v 25 krajih po občini. Po drugi strani struktura te ponudbe ni taka, da bi spodbujala razvoj turizma vse leto. Prevladujejo namestitve, ki spodbujajo že tako hitro rast v poletnih mesecih, ko od junija do avgusta ustvarimo skoraj tri četrtine vseh nočitev.«

A Mikljeva ob tem poudarja, da si na zavodu kot destinacijska organizacija z namenom razbremenitve poletnih mesecev prizadevajo za porast števila gostov in nočitev predvsem v mesecih po glavni turistični sezoni in pred njo. »To dvoje ne gre skupaj. Dejstvo je, da se več kot polovico vseh nočitev ustvari v kampih, zato je tudi razpršenost turistov čez vse leto težje izvedljiva, saj praktično vrsta nastanitvenih kapacitet narekuje tempo destinacije. Izziv za prihodnost torej bo, kakšne so namestitve, po katerih želimo, da je Radovljica znana. Ali so to turistični centri, apartmajska naselja, glampingi na kmetijskih zemljiščih ali pa so to butični majhni družinski hoteli, turistične kmetije, sobe …?«

Trenutni trendi v turizmu kažejo novo realnost, turizem potrebuje tako imenovani reset, zavarovanje naravnega okolja, spodbujanje kmetijstva in samooskrbe, večanje kvalitete storitev in dodane vrednosti na gosta, le tako bodo v destinacijo prihajali gostje, katerih potrošnja bo večja in bo krepila lokalno ekonomijo, turizem pa se bo lahko razvijal bolj trajnostno in manj množično, je prepričana. »Mislim, da je to zelo pomembno vprašanje tudi za naslednjo turistično strategijo in prostorski razvojni načrt občine, ki ga moramo oblikovati skupaj, vsi prebivalci občine, z vprašanjem, v kakšnem okolju želimo živeti in kakšnih obiskovalcev želimo ter bomo do njih gostoljubni.«