Na brniškem letališču je prvo po sproščanju ukrepov zaradi epidemije covida-19 pristalo letalo prevoznika Air Serbia. / Foto: Gorazd Kavčič

Na Brniku dočakali prvo letalo

Kako hitro se bodo na brniško letališče vračali letalski prevozniki, je odvisno tudi od tega, kako hitro se bo država dogovarjala za odpiranje mej, je ob pristanku prvega letala povedal poslovodni direktor Fraporta Slovenija Zmago Skobir.

Fraport Slovenija je v času od začetka epidemije dosegel zgolj 15 odstotkov siceršnjega prometa.

Zgornji Brnik – Na brniškem letališču je v petek pristalo letalo Air Serbia s 24 potniki na krovu, kar je bil prvi pristanek potniškega letala, odkar je vlada 12. maja ponovno odprla zračni potniški promet. Ker Srbija spada med t. i. tretje države, ob prihodu za potnike (z izjemo slovenskih državljanov, lastnikov nepremičnin pri nas in oseb z diplomatskim potnim listom) velja karantena. Letalo srbskega prevoznika tako prekinja zatišje, ki je nastalo zaradi epidemije covida-19.

Prepoved opravljanja zračnega potniškega prometa je veljala vse od 17. marca, zato so se prvih potnikov razveselili tudi pri Fraportu Slovenija. Vznemirjenje, da se na letališče vrača prvo potniško letalo po dolgem času, je občutil tudi poslovodni direktor Zmago Skobir, ki sicer napoveduje počasno okrevanje letalskega prometa. »Po napovedih letalskih prevoznikov in preverjanju rezervacijskih sistemov, ki so odprti, pričakujemo vzpostavljanje prometa v treh delih. Do 15. junija se bodo na letališče predvidoma vrnili prevozniki Lufthansa, poljski prevoznik LOT in Montenegro Airlines. Nato do konca junija pričakujemo Swissair, Brussels Airlines, Transavio in British Airways. Po prvem juliju naj bi promet bolj smelo in tekoče stekel, vendar še vedno precej okrnjeno,« je dogajanje na letališču v naslednjih tednih povzel Skobir, ki je dodal, da sta se poletom na brniško letališče za zdaj odpovedali družbi Iberia in Finnair.

Prvi mož upravitelja brniškega letališča je poudaril tudi pomen odzivnosti držav pri tekmovanju za pridobivanje prevoznikov, ki so zaradi epidemije že začeli krčiti svoje flote. »Rezultat te tekme bo precej odvisen od tega, kako se bodo države, vključno s Slovenijo, odzvale, predvsem v smislu odpiranja meja in bolj smelega in strateškega nastopa in podpiranja promocije na trgih.« Kako hitro se bo letalski potniški promet vračal na naše največje letališče, je po Skobirjevih besedah odvisno tudi od tega, kako hitro se bo Slovenija dogovarjala o odpiranju meja z drugimi državami.

Fraport Slovenija je od začetka epidemije utrpel precejšnje izgube. Od sredine marca, ko se je potniški promet ustavil, beležijo zgolj 15 odstotkov običajnega prometa, zaradi česar so se v vodstvu podjetja obrnili tudi na državo. »Glede na to, da je letalski promet strateško in poslovno pomemben tako za gospodarstvo kot turizem, je podjetje naslovilo več pobud na pristojna ministrstva, vendar do danes ni bilo deležno nobenih posebnih ukrepov,« je pojasnil Skobir, ki meni, da bodo morali v podjetju poseči tudi po radikalnejšem zmanjševanju stroškov, tako dela kot investicij.

Strošek dela predstavlja največji del pogače izdatkov na letališču, tako da bodo zarezali tudi vanj, konkretnih ocen o zmanjševanju števila zaposlenih pa Skobir ni dal. »Težko ocenjujem, ker bo to odvisno od napovedi letalskih prevoznikov o vračanju na letališče. Če bodo te napovedi ostale, ker je seveda odvisno od odpiranja meja in dogovorov naše države z drugimi, bodo posegi toliko manjši, težko pa danes povem, koliko.«

Na letališču še vedno poteka tudi gradnja dvajset milijonov evrov vrednega potniškega terminala, ki za zdaj teče dalje, a Skobir ni izključil niti posegov na to področje. Kot je dejal, sicer gradnje ne nameravajo ustaviti, utegne pa se projekt zamakniti.

Na letališču so se sicer dobro pripravili na ponoven zagon potniškega prometa. Med zaščitnimi ukrepi, ki so jih sprejeli v sodelovanju z Nacionalnim inštitutom za javno zdravje (NIJZ), so obvezni nošenje zaščitnih mask, razkuževanje rok in ohranjanje varnostne razdalje. Temperature potnikom ne merijo, ker so v dogovoru z NIJZ ocenili, da to ni potrebno. Če bo v prihodnje sprejet takšen predpis, bodo na letališču namestili toplotne kamere. Na potniški terminal lahko vstopajo le potniki in zaposleni, za varnost katerih so poskrbeli tudi s steklenimi pregradami. Tako kot tudi v normalnih razmerah je na letališču vseskozi prisoten zdravnik, v primeru suma na okužbo pa bi lahko potnika izolirali in ga z lastnim vozilom prepeljali v ustrezno zdravstveno ustanovo.