Mariča Lah, predsednica Trgovinske zbornice Slovenije / Foto: Gorazd Kavčič

Velik izpad tudi v trgovini

Epidemija covida-19 je močno prizadela tudi trgovino. »Ocenjujem, da bomo letos ustvarili približno šest milijard evrov prihodkov manj, kot smo jih ocenjeno v letu 2019,« pravi Mariča Lah, predsednica Trgovinske zbornice Slovenije.

»Stanje bi dodatno poslabšala sprememba zakona o trgovini, ki ukinja nedeljsko obratovanje prodajaln in so ga poslanci v prvi obravnavi podprli. Dodatno bi vplivala na deset odstotkov prihodkov in med 12 in 13 tisoč ljudi bi bilo brez dela. Upam, da bo prevladal razum in da se bodo vse sile, misli in aktivnosti usmerile v oživljanje gospodarstva in v ohranjanje delovnih mest, ne pa v njegovo uničevanje.«

Ljubljana – Tudi neživilske trgovine so pred kratkim ponovno odprle vrata, kupci se počasi vračajo.

»Trenutno stanje v trgovini je precej previdno. Po ponovnem odprtju so potrošniki sicer prišli, a v bistveno manjšem obsegu, kot smo pričakovali. Še vedno so zadržki pri nakupu tekstila, obutve, pohištva ... Menim, da bomo za vrnitev na približno normalno raven potrebovali kar nekaj časa, ob pogoju, da se epidemija covida-19 ne ponovi in da število brezposelnih v Sloveniji ostane približno enako, kot je danes. To je pod devetdeset tisoč,« pravi Mariča Lah, predsednica Trgovinske zbornice Slovenije. Kot dodaja, sta epidemija in zaprtje številnih trgovin za trgovce predstavljala velik šok, po drugi strani pa je še posebno živilska trgovina odigrala izjemno pomembno vlogo.

Napoveduje, da bo izpad v trgovini velik: »Številne trgovine so bile praktično mesec in pol zaprte. Letošnji izpad bo različen po blagovnih skupinah, skupno pa ga ocenjujemo na od 18 do 20 odstotkov v primerjavi z letom 2019. To pa pomeni, da bomo ustvarili približno šest milijard prihodkov manj, kot smo jih ocenjeno v letu 2019. To je zelo velik udarec.« Stanje bi, še pove, dodatno poslabšala sprememba zakona o trgovini, ki ukinja nedeljsko obratovanje prodajaln in so ga poslanci v prvi obravnavi podprli. »Ta sprememba bi še dodatno vplivala na deset odstotkov prihodkov in med 12 in 13 tisoč ljudi bi bilo brez dela. Upam, da bo prevladal razum in da se bodo vse sile, misli in aktivnosti usmerile v oživljanje gospodarstva in v ohranjanje delovnih mest, ne pa v njegovo uničevanje.« Doda, da ob nedeljah tako tekstila in obutve kot živil prodajo vsaj toliko kot na povprečen dan v tednu. Če bi prišlo do zaprtja, se boji tudi odliva kupne moči v tujino, v sosednje države.

V času epidemije covida-19 se je slovenski potrošnik še dodatno spremenil, posledično se bo moral spremeniti tudi trgovec. »Uspešen trgovec bo tisti, ki bo imel vzpostavljenih več prodajnih poti, kar pomeni, da bo prodajal na spletu, po telefonu, s pomočjo mobilnih aplikacij in bo imel klasično prodajo. Oblikovati bo moral tudi individualno ponudbo. Trgovina se bo morala bolj približati potrošniku. Slovenski potrošnik se je po krizi v letu 2008 zelo spremenil. Postal je varčen, preudaren, izjemno veliko uporablja splet, predvsem za pridobivanje informacij. Kar se tiče dnevnih nakupov, nakupuje zmerno. Po epidemiji covida-19 pa je še malo nezaupljiv in negotov z vidika nujnosti nakupa, ohranjanja zaposlitve ... Zato ta zadržanost, krč v trgovini, ki niti za proračun niti za trgovce ne obeta nič dobrega,« še pojasnjuje Mariča Lah, ki je dobro seznanjena tudi z razmerami na Gorenjskem, saj prihaja iz medvoške občine, veliko časa pa preživi tudi v Kranjski Gori.

Čeprav je slovenski potrošnik v času epidemije covida-19 začel več kupovati na spletu, pa to po besedah Lahove v primerjavi s klasičnim nakupovanjem prestavlja relativno majhen delež, od osem do devet odstotkov, kar je nekaj pod evropskim povprečjem.