Potrošnik ima pravico do vračila

Na Zvezi potrošnikov Slovenije opozarjajo, da se nekatere turistične agencije pri vračilu vplačil za potovanja, ki so odpovedana zaradi izrednih razmer, ne držijo zakona. Gospodarsko ministrstvo pozivajo k iskanju ustrezne rešitve.

Kranj – Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) prejemajo številna vprašanja potrošnikov o njihovih pravicah v primeru odpovedi potovanj, saj jim turistične agencije zavračajo zahteve za vračilo vplačil in vztrajajo, da so upravičeni le do dobropisa oz. vrednostnice za potovanje v kasnejšem obdobju. Tržni inšpektorat jim odgovarja, da prijav ne morejo obravnavati, dokler na ravni države oz. EU ne bodo sprejeta stališča oz. rešitve tega vprašanja. Na ZPS opozarjajo, da je treba rešitve poiskati takoj, problematiko množičnih odpovedi potovanj pa reševati hitro, saj se s tem prepreči nastajanje nepotrebnih sporov in ohrani zaupanje potrošnikov v turistične agencije. Dodali so, da so pripravljeni sodelovati pri oblikovanju ustrezne rešitve, gospodarsko ministrstvo pa pozivajo k čimprejšnjemu ukrepanju.

Na ZPS poudarjajo, da je treba tudi v času izrednih razmer spoštovati zakonodajo. Zakon o varstvu potrošnikov organizatorju potovanja v primeru odpovedi zaradi izrednih razmer nalaga, da potrošniku v 14 dneh vrne vsa plačila brez kakršnih koli odbitkov. »Nedvomno je obveznost vračila vplačil za turistične agencije zelo težka, a to ne more biti razlog za kršitev zakonodaje. Prepričani smo, da mora pri reševanju te situacije turističnemu gospodarstvu priskočiti na pomoč država v sklopu interventnih ukrepov,« je poudarila predsednica ZPS Breda Kutin in dodala, da so ministrstvu že 17. marca predlagali, da bi to problematiko reševali z zagotovitvijo posebnega jamstva za izdane dobropise ali vrednostnice, s katerim bi poleg agencij za izplačilo dobropisa jamčila tudi država. Ocenjujejo, da bi se na ta način potrošniki lažje odločali za sprejem dobropisa ali za odlog vrnitve vplačil na kasnejši čas, kar bi bistveno olajšalo položaj turističnih agencij.

Potrošniške organizacije, članice Evropske potrošniške organizacije BEUC, so v sporočilu Evropski komisiji poudarile, da se omenjena problematika ne more reševati na plečih potrošnikov, zato mora vsak imeti pravico izbirati, ali bo zahteval vrnitev vplačil ali sprejel drugačno ponudbo turistične agencije, države pa naj z zagotovitvijo dodatnega jamstva olajšajo obremenitev agencij. Evropska komisija je v svojem priporočilu zavzela enako stališče glede pravice potrošnikov do vračila vplačil in pozvala države, naj zagotovijo razširitev jamstva tudi na dobropise (vavčerje).