Miranda Rumina pred Simfonijo v črno-belem / Foto: Igor Kavčič

Steklo, oglje, sol v harmoniji

Avla kranjske območne enote Zavarovalnice Triglav bo v decembru v znamenju Simfonije v črno-belem, kot je zapisano v naslovu prostorske postavitve multimedijske umetnice Mirande Rumina.

Kranj – Že ko vstopimo v avlo zavarovalnice Triglav, nam naše miselne vijuge spodbudi vonj sivke. V središču avle štiri steklene piramide, na vsakem vogalu kvadrata ena, kot da nekako varujejo plejado steklenega posodja v sredini. Instalacija nas nekoliko preseneti, saj ni običajen element tega, že dolga leta tudi razstavnega prostora, v katerem se predstavljajo umetniki, ki ustvarjajo v različnih medijih, največkrat pa gre za slikarje.

»Nobenega dvoma nisem imela o tem, kako se bo instalacija ''znašla'' v tej avli. Nasprotno – prostor, ki ga označujeta marmorni kamen in medenina, kar kliče po instalaciji in umestitvi materialnega v njegovo sredino,« pove Miranda Rumina, mednarodno uveljavljena multimedijska umetnica, ki se v svojem umetniškem izrazu ukvarja z različnimi mediji, kot so bron, slikarstvo, video, digitalna umetnost, fotografija, dizajn, literatura, instalacija, med njenimi ljubšimi materiali pa je prav steklo. Doslej je izpeljala več kot 170 različnih projektov, tako samostojnih kot skupinskih razstav, multimedijskih predstavitev in stalnih postavitev. Deluje tako doma kot v tujini, od leta 2014 pa živi in ustvarja pretežno v Londonu pod okriljem ZEN+.

Med štiri vogalne piramid, ki so sestavljene iz manjših tridimenzionalnih steklenih – lahko bi rekli kar »puzzlov«, je Miranda Rumina umestila 23 steklenih posod različnih velikosti, ki jih je sama poimenovala kozmična jajca. Manjše je napolnila z ogljem, večje s soljo.

Kot je v nagovoru na odprtju povedala umetnostna zgodovinarka Nuša Podgornik, se je umetnica odločila, da bo instalacijo oblikovno in arhitekturno povezovalo steklo zato, ker je najčistejši element, kar jih je človek ustvaril, in ker hkrati vsebuje tudi element vode ter trdnost jekla. »Pomembna povezovalna črno-bela elementa instalacije sta seveda oglje in sol, oba z izrazitimi lastnostmi očiščevanja.«

O tem govori tudi Rumina: »Vsi trije elementi so močno povezani z ognjem. Sol je voda, ki ni mogla v nebo. Solinarji pravijo, da je sonce tisto, ki sol izlušči iz vode. Steklo je silicijev dioksid, postekljen kremen, in ga dobimo na zemeljski površini, oglje pa je les, ki je prav tako šel skozi ogenj. Les tako ali tako nastane skozi postopek sonca, ki drevesu omogoča življenje in rast.« Steklene posode je izdelala v Steklarni Hrastnik, kjer avtorica sodeluje z mojstri steklopihalci. Kot pove, gre za skupen projekt, v katerem je potrebnega veliko usklajevanja, saj želi, da se njena vizija umetniškega dela dotakne tudi tistih, ki sicer vsak dan delajo ene in iste stvari, tokrat pa so ustvarjali unikatne posode.

Steklene posode torej vsebujejo oglje in sol, črno in belo, temo in svetlobo, polno in prazno, jin in jang … »Skozi zen se ustvarja gibanje in skozi gibanje zvok v elementih. Črno-bele so tudi tipke klavirja, ki odzvanjajo popolni zvočni spekter tega magičnega glasbila,« dodaja Nuša Podgornik. Rumina je namreč navdih za instalacijo dobila ob poslušanju koncerta pianista Ivana Skrta.

Glasbo je na tokratnem odprtju k multiviziji s predstavitvijo preteklih umetniških del Mirande Rumine dodal glasbenik in skladatelj Lado Jakša. Razstavo, že 47. po vrsti v teh prostorih, je odprla direktorica Območne enote Kranj Zavarovalnice Triglav Janka Planinc z besedami, da se podobno kot tu sol in oglje posamezniki v homogeno skupino povezujejo tudi v zavarovalnici. Instalacija bo na ogled do 10. januarja.